Regjeringen åpner for mer bruk av vannscootere

vannscooter_19.jpg

MER VANNSCOOTER:  Regjeringen vil fjerne forbud mot bruk av vanscooterkjøring – selv i nasjonalparker. Men kommunene kan si nei.(Foto: Amund Rich. Løken).
MER VANNSCOOTER: Regjeringen vil fjerne forbud mot bruk av vanscooterkjøring – selv i nasjonalparker. Men kommunene kan si nei.(Foto: Amund Rich. Løken).

Regjeringen åpner for mer bruk av vannscootere

Regjeringen vil oppheve den sentrale forskriften om forbud mot bruk av vannscootere, men kommunene kan reservere seg. Uten lokalt forbud blir det fritt frem – selv i definerte nasjonalparker.

Fra tidligere regjeringers bastante nei til all vannscooterkjøring i Norge, via en viss lemping av reglene, svinger den nåværende regjering seg til å åpne for vannscooterkjøring til og med i nasjonalparker.
Fjernet forskriften
Det var ifølge NRK varaordfører Charlotte Therkelsen Sæterdal i Kragerø som fant ut at det i forbindelse med opprettelsen av to nye nasjonalparker på Sørlandet. Opprinnelig lå det inne et eget forbud mot vannscooterkjøring, men varaordføreren reagerte da hun så at det plutselig var fjernet. Hun sier til NRK at hun synes det er drøyt at man bruker en nasjonalparkforskrift til å fremme det hun mener er partipolitiske synspunkter.
Kommunene kan si nei
Hun reagerer også på at kommunen ikke har blitt informert om endringen. Dette bestrider statssekretær i Klima- og miljødepartementet, lars Andreas Lunde fra Høyre. Han sier kommunen på forhånd ble orientert muntlig. I tillegg understreker han at en kommune selv kan lage forbud mot vannscooterkjøring dersom de ønsker det.
– Regjeringen har sagt at vi ønsker å oppheve den sentrale forskriften når det gjelder bruk av vannscooter. Det må være opp til lokale myndigheter å avgjøre hvorvidt det skal være lov med vannscooterkjøring i nasjonalparker, sier han.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.