Regjeringen åpner for mer bruk av vannscootere

vannscooter_19.jpg

MER VANNSCOOTER:  Regjeringen vil fjerne forbud mot bruk av vanscooterkjøring – selv i nasjonalparker. Men kommunene kan si nei.(Foto: Amund Rich. Løken).
MER VANNSCOOTER: Regjeringen vil fjerne forbud mot bruk av vanscooterkjøring – selv i nasjonalparker. Men kommunene kan si nei.(Foto: Amund Rich. Løken).

Regjeringen åpner for mer bruk av vannscootere

Regjeringen vil oppheve den sentrale forskriften om forbud mot bruk av vannscootere, men kommunene kan reservere seg. Uten lokalt forbud blir det fritt frem – selv i definerte nasjonalparker.

Fra tidligere regjeringers bastante nei til all vannscooterkjøring i Norge, via en viss lemping av reglene, svinger den nåværende regjering seg til å åpne for vannscooterkjøring til og med i nasjonalparker.
Fjernet forskriften
Det var ifølge NRK varaordfører Charlotte Therkelsen Sæterdal i Kragerø som fant ut at det i forbindelse med opprettelsen av to nye nasjonalparker på Sørlandet. Opprinnelig lå det inne et eget forbud mot vannscooterkjøring, men varaordføreren reagerte da hun så at det plutselig var fjernet. Hun sier til NRK at hun synes det er drøyt at man bruker en nasjonalparkforskrift til å fremme det hun mener er partipolitiske synspunkter.
Kommunene kan si nei
Hun reagerer også på at kommunen ikke har blitt informert om endringen. Dette bestrider statssekretær i Klima- og miljødepartementet, lars Andreas Lunde fra Høyre. Han sier kommunen på forhånd ble orientert muntlig. I tillegg understreker han at en kommune selv kan lage forbud mot vannscooterkjøring dersom de ønsker det.
– Regjeringen har sagt at vi ønsker å oppheve den sentrale forskriften når det gjelder bruk av vannscooter. Det må være opp til lokale myndigheter å avgjøre hvorvidt det skal være lov med vannscooterkjøring i nasjonalparker, sier han.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.