Raser mot avgift

kjelsrudprytz.jpg

Generalsekretær i KNBF, Reidar Kjelsrud (t.v.),og adm. dir. i NORBOAT, Erlend Prytz, er begge oppgitte over hva de mener er løftebrudd bra den blå regjeringen (Foto: Stephen T. Landsverk).
Generalsekretær i KNBF, Reidar Kjelsrud (t.v.),og adm. dir. i NORBOAT, Erlend Prytz, er begge oppgitte over hva de mener er løftebrudd bra den blå regjeringen (Foto: Stephen T. Landsverk).

Raser mot avgift

Administrerende direktør i NORBOAT, Erlend Prytz (t.h.), og Generalsekretær i KNBF, Reidar Kjelsrud (t.v.), går hardt ut mot den nye regjeringens avgiftsøkning på diesel.

De to mener høyere avgift på såkalt ”avgiftsfri diesel” er et politisk løftebrudd som urettmessig rammer både båtfolket og den norske båtbransjen.
– Vi gikk til valg på tverrpolitisk enighet om at dieselavgiften ikke skulle røres, underforstått at man ikke innførte veibruksavgift på båtdiesel. Dette har man nå funnet en vei rundt, sier en oppgitt generalsekretær Reidar Kjelsrud i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF) i en pressemelding.
Han henviser til Finansdepartementets nylige varsling om økt mineralolje-, CO2 og NOX-avgift, som til sammen utgjør en økning på 99 øre pr. liter diesel. Dermed begynner dieselprisen i praksis å nærme seg vegnivå.
– Båtlivet er en del av frivilligheten i Norge, som politisk ansees å være et bærende element i det norske samfunnet. Fritids- og ferieaktiviteter er allerede sterkt avgiftsbelagt, og en ytterligere økning i dieselprisen vil bety en betydelig økning i båtkostnadene for mange fritidsbåtfamilier i Norge. At dette kan bety en reduksjon i båtbruken, og dermed også virke negativt på folkehelsa, virker det ikke som om myndighetene har tatt hensyn til. Vi anser dette som et alvorlig løftebrudd fra den blå regjeringen, som utrolig nok har gått til valg på avgiftsletter, sier Reidar Kjelsrud i Kongelig Norsk Båtforbund.

655 millioner i inntekter
De økte avgiftene skal innbringe rundt 655 millioner kroner ekstra i året. Av disse millionene kommer de fleste fra traktor, anleggsmaskiner, industri, stasjonær forbrenning og oppvarming i tjenesteytende næringer.
De fleste av gruppene avgiften rammer vil ha en eller flere fradragsmuligheter, blant annet for fiske, fangst, landbruk, gods- og passasjertransport. Diesel til fritidsbåt og fyringsolje til private husstander må betale full pris, forteller administrerende direktør i båtbransjeforbundet NORBOAT, Erlend Prytz.
– Norboat har ingen forståelse for denne avgiftsøkningen, som på ingen måte vil bidra til rekruttering til båtlivet. Båtbransjen er fremdeles inne i en svært vanskelig tid, med et marked som har falt 65-70 prosent siden 2008. Hva dette vil si for bransjen vet vi ennå ikke, men positivt er det selvsagt ikke, sier Erlend Prytz.
– Med en ny, blå regjering hadde vi ventet en fjerning av den feilplasserte HK-avgiften, som koster båtbrukerne millioner. I stedet, og etter åtte år med rødgrønn freding, får vi nå en såkalt ”avgifts- og skattefiendtlig” regjering som tvert imot bruker sin første tid på å innføre avgiftshøyning på diesel. Med tanke på at over halvparten av den norske befolkning er ute med fritidsbåt i løpet av året, er ikke dette en god måte å takke velgerne på, avslutter administrerende direktør i båtbransjeforbundet NORBOAT, Erlend Prytz. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.