Rålekker hollender

Wajer 38 S akter.jpg

KLASSISK: Med lette materialer og IPS-fremdrift pakket inn i tidløst design gjør Wajer 38 S 47 knop på topp.
KLASSISK: Med lette materialer og IPS-fremdrift pakket inn i tidløst design gjør Wajer 38 S 47 knop på topp.
Wajer 38 S

Rålekker hollender

I tendermarkedet for superyachter finnes det mye snadder - fra det ekstremt minimalistiske til det kompromissløst klassiske. Wajer 38 S tilhører sistnevnte kategori.

I en pressemelding fremholder Wajer & Wajer at båten har en sentralt plassert konsoll med en kraftig hardtop, noe som har gitt mer plass til sosiale områder ombord. Dagsturbåten er beregnet for sleping etter et større moderskip og har derfor en robust slepekrok i baugen. Det er ingen sovelugarer ombord, men derimot et romslig soldekk med et stort bord og en U-formet sittegruppe. Bak konsollen er det to gassdempede Stidd-stoler der kapteinen (mannskap må man ha på tenderen) har sin ergonomisk veldesignede plass. Skroget har klassiske linjer med kraftig flair i forskipet, noe som i kombinasjon med steglistene skal gi en tørr konstruksjon. I standardversjonen kommer Wajer 38S med doble Volvo Penta IPS350 D4310, men man kan også økte effekten til doble D6-370 eller D6-435 med IPS-drev. Og vær ikke redd: Produsenten lover at ingen Wajer 38 S kommer til å bli den andre lik. Kundene kan velge ulike skrogfarger, inklusive metallic-farger – pluss en mengde annen ekstrautrustning. Og prisen? Den starter på snaue fem millioner NOK – pluss moms...

DYR STIL: Et skrog, en styrekonsoll, en solseng og en salong til startpris fem millioner kroner - pluss moms.

FAKTA WAJER 38 S

Lengde: 11,30 meter

Bredde: 3,70 meter

Deplasement: 7.500 kg

Standard motorer: 2xVolvo Penta D4-310 IPS 350

Toppfart: 47 knop

Diesel: 750 liter

Vann: 90 liter

CE-kategori: B

Antall personer: 16

Mer informasjon: www.wajer.com

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.