Prytz inn - Rannekleiv ut

prytzrannekleiv_2.jpg

Erlend Prytz (innfelt) er ansatt som ny administrerende direktør i Norsk Maritime Eksportører. Kåre Rannekleiv er ute av Nidelv i Kina etter 15 år i ledelsen.
Erlend Prytz (innfelt) er ansatt som ny administrerende direktør i Norsk Maritime Eksportører. Kåre Rannekleiv er ute av Nidelv i Kina etter 15 år i ledelsen.
Bransjenytt

Prytz inn - Rannekleiv ut

Tidligere administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz har fått tilsvarende stilling i Norske Maritime Eksportører. Kåre Rannekleiv forlater Nidelv i Kina.

Norske Maritime Eksportører (NME) er en organisasjon som representerer rundt 100 medlemsbedrifter innenfor den maritime utstyrsbransje. Tidligere leder i Norboat, Erlend Prytz, tar nå over som administrerende direktør for organisasjonen.Erlend Prytz var tidligere administrerende direktør i Norboat. Her fra en seanse under Båter i sjøen på Kadettangen i Sandvika.

Erlend Prytz var tidligere administrerende direktør i Norboat. Her fra en seanse under Båter i sjøen på Kadettangen i Sandvika.

Erlend Prytz har lang erfaring fra fritidsbåtbransjen som leder for båtbransjeforbundet Norboat. Erlend har den siste tiden jobbet som konsulent med særlig fokus på selskaper som er i oppstartsfasen og han har utviklet forretningsplaner for disse. Prytz sin oppgave blir å sette NME og dets medlemmer på kartet, og få fokus for den betydelige verdiskapningen NME står for i Norge, sier styreformann i NME Roger Kristensen i Restech Norway AS i en pressemelding.

– Vi er veldig glade for å ha fått Erlend Prytz som ny leder. Erlend har meget god internasjonal erfaring, noe som er svært verdifullt for våre medlemmer. Litt avhengig av fremdriften vil han begynne en gang mellom 1. september og 1. november, sier Roger Kristensen.

– Etter lang tid hos Norboat var tiden inne for å gjøre noe annet. Rundt trekvart år som konsulent ga meg verdifull erfaring, men også tid til å tenke. NME har spennende oppgaver som passer meg og min kompetanse meget godt. Jeg ser virkelig frem til å ta fatt og gleder meg til å bli kjent med medlemmene og bransjen, sier Erlend Prytz.  

Norske Maritime Eksportører (NME) er en organisasjon som representerer ca 100 medlemsbedrifter innenfor den maritime utstyrsbransje. NMEs medlemmer omsetter for ca 60 milliarder kroner og har ca 20.000 ansatte, i hovedsak i Distrikts-Norge. Nærmere 90 prosent av salget er på eksport.

NME arbeider både med nasjonale og internasjonale aktiviteter. 2015 er et hektisk år, med nasjonal paviljong på Nor-Shipping som det mest markante prosjektet. I september representerer Erlend Prytz NME på et nettverksseminar arrangert av norske og polske myndigheter i forbindelse med Baltexpo 2015, og i oktober og desember står Korea og Kina i fokus. Her skal NME stå som arrangør av norske paviljonger på henholdsvis Kormarine i Busan Korea og Marintec i Shanghai China.

Rannkleiv ute av Nidelv 

Nidelv-profil Kaare Rannekleiv går fra storsatsingen i Kina etter 15 år i ledelsen. Han blir boende i Kina på ubestemt tid uten å ha fått ny jobb, melder Agderposten.Kåre Rannekleiv har vært i ledelsen i Nidelv i 15 år. I 2011 flyttet de produksjonen til Kina og inviterte investorer med. Nå har Rannekleiv sluttet i Nidelv uten å ville kommentere hvorfor.

Kåre Rannekleiv har vært i ledelsen i Nidelv i 15 år. I 2011 flyttet de produksjonen til Kina og inviterte investorer med. Nå har Rannekleiv sluttet i Nidelv uten å ville kommentere hvorfor.

Det var ikke måte på hvor lyse fremtidsutsiktene var da Rannekleiv tok med seg produksjonen av Nidelvbåter og etablerte seg i den kinesiske byen Jiangyin i 2011. For et par år siden ble det meldt om klondyke-tilstander i Kina. Da skrev vi: 

Kassa var tom og konkursen nær da investoren Erik Risdal og daglig leder i Nidelv, Kåre Rannekleiv, høsten 2010 etablerte Nidelv International. Ambisjonene var det ikke noe i veien med, men det er ikke mer enn ett år siden det den gang varslede overskuddet av Kina-satsiningen uteble.

Nå lysner det i skogen, skal vi tro de to Nidelvinvestorene og Finansavisen som i 2013 skrev:
"- Vi har solgt en tredel av budsjettet allerede, sier Risdal til avisen. ”Gla-saken” om Nidelv kommer beleilig i forhold til en emisjon. Han er nå i markedet for å skaffe tre nye millioner til Nidel International. Etter stadig trykking av aksjer prises nå Nidelv, stadig i følge Finansavisen, til 101.6 millioner kroner."

Det var den gang. Nå er det tydeligvis rusk i maskineriet. I følge Agderposten  har 

gjennombruddet foreløpig uteblitt. 16 emisjoner, 50 millioner og fire år etter går fortsatt ikke selskapet i pluss, skriver avisen som har gjengitt en e-post som Rannekleiv har sendt venner og forretningsforbindelser:

«Kjære alle venner og kolleger.

Etter 15 år i Nidelv er tiden nå klar for å gå videre. Det har vært en hektisk og interessant reise som har gitt meg mye glede og mange venner.

Hva veien bringer videre har jeg ikke bestemt meg for enda, men tiden vil vise. Jeg vil bli værende her i Kina i overskuelig fremtid».

Nidelvs store profil siden 2000 har vært største enkeltaksjonær, styremedlem og markedssjef. Nå er han ute som styremedlem og markedssjef. Rannekleiv vil ikke svare på hva som skjer med hans drøye 20 prosents aksjepost. 

Nidelv International inngikk i sommer en samarbeidsavtale med Nilsen Båtbyggeri AS, som holder til i de gamle Nidelv-lokalene på Asdal. Nilsen Båtbyggeri skal utføre salg, testing og oppfølging i Norge, og skal også designe en helt ny modell. Styreleder Geir Nilsen erstatter Rannekleiv som styremedlem i Nidelv International. Kaare Rannekleiv vil ikke kommentere hvorvidt den nye samarbeidsavtalen har hatt betydning for avgangen hans, skriver Agderposten som har vært i kontakt med både Kåre Rannnekleiv og styreleder og storaksjonær i Nidelv International, Erik Risdal .  – Grunnen til at han slutter, må han fortelle om selv. Det er ikke noe poeng for meg å filosofere over det, svarer Risdal til avisen.

 

.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.