Prytz inn - Rannekleiv ut

prytzrannekleiv_2.jpg

Erlend Prytz (innfelt) er ansatt som ny administrerende direktør i Norsk Maritime Eksportører. Kåre Rannekleiv er ute av Nidelv i Kina etter 15 år i ledelsen.
Erlend Prytz (innfelt) er ansatt som ny administrerende direktør i Norsk Maritime Eksportører. Kåre Rannekleiv er ute av Nidelv i Kina etter 15 år i ledelsen.
Bransjenytt

Prytz inn - Rannekleiv ut

Tidligere administrerende direktør i Norboat, Erlend Prytz har fått tilsvarende stilling i Norske Maritime Eksportører. Kåre Rannekleiv forlater Nidelv i Kina.

Norske Maritime Eksportører (NME) er en organisasjon som representerer rundt 100 medlemsbedrifter innenfor den maritime utstyrsbransje. Tidligere leder i Norboat, Erlend Prytz, tar nå over som administrerende direktør for organisasjonen.Erlend Prytz var tidligere administrerende direktør i Norboat. Her fra en seanse under Båter i sjøen på Kadettangen i Sandvika.

Erlend Prytz var tidligere administrerende direktør i Norboat. Her fra en seanse under Båter i sjøen på Kadettangen i Sandvika.

Erlend Prytz har lang erfaring fra fritidsbåtbransjen som leder for båtbransjeforbundet Norboat. Erlend har den siste tiden jobbet som konsulent med særlig fokus på selskaper som er i oppstartsfasen og han har utviklet forretningsplaner for disse. Prytz sin oppgave blir å sette NME og dets medlemmer på kartet, og få fokus for den betydelige verdiskapningen NME står for i Norge, sier styreformann i NME Roger Kristensen i Restech Norway AS i en pressemelding.

– Vi er veldig glade for å ha fått Erlend Prytz som ny leder. Erlend har meget god internasjonal erfaring, noe som er svært verdifullt for våre medlemmer. Litt avhengig av fremdriften vil han begynne en gang mellom 1. september og 1. november, sier Roger Kristensen.

– Etter lang tid hos Norboat var tiden inne for å gjøre noe annet. Rundt trekvart år som konsulent ga meg verdifull erfaring, men også tid til å tenke. NME har spennende oppgaver som passer meg og min kompetanse meget godt. Jeg ser virkelig frem til å ta fatt og gleder meg til å bli kjent med medlemmene og bransjen, sier Erlend Prytz.  

Norske Maritime Eksportører (NME) er en organisasjon som representerer ca 100 medlemsbedrifter innenfor den maritime utstyrsbransje. NMEs medlemmer omsetter for ca 60 milliarder kroner og har ca 20.000 ansatte, i hovedsak i Distrikts-Norge. Nærmere 90 prosent av salget er på eksport.

NME arbeider både med nasjonale og internasjonale aktiviteter. 2015 er et hektisk år, med nasjonal paviljong på Nor-Shipping som det mest markante prosjektet. I september representerer Erlend Prytz NME på et nettverksseminar arrangert av norske og polske myndigheter i forbindelse med Baltexpo 2015, og i oktober og desember står Korea og Kina i fokus. Her skal NME stå som arrangør av norske paviljonger på henholdsvis Kormarine i Busan Korea og Marintec i Shanghai China.

Rannkleiv ute av Nidelv 

Nidelv-profil Kaare Rannekleiv går fra storsatsingen i Kina etter 15 år i ledelsen. Han blir boende i Kina på ubestemt tid uten å ha fått ny jobb, melder Agderposten.Kåre Rannekleiv har vært i ledelsen i Nidelv i 15 år. I 2011 flyttet de produksjonen til Kina og inviterte investorer med. Nå har Rannekleiv sluttet i Nidelv uten å ville kommentere hvorfor.

Kåre Rannekleiv har vært i ledelsen i Nidelv i 15 år. I 2011 flyttet de produksjonen til Kina og inviterte investorer med. Nå har Rannekleiv sluttet i Nidelv uten å ville kommentere hvorfor.

Det var ikke måte på hvor lyse fremtidsutsiktene var da Rannekleiv tok med seg produksjonen av Nidelvbåter og etablerte seg i den kinesiske byen Jiangyin i 2011. For et par år siden ble det meldt om klondyke-tilstander i Kina. Da skrev vi: 

Kassa var tom og konkursen nær da investoren Erik Risdal og daglig leder i Nidelv, Kåre Rannekleiv, høsten 2010 etablerte Nidelv International. Ambisjonene var det ikke noe i veien med, men det er ikke mer enn ett år siden det den gang varslede overskuddet av Kina-satsiningen uteble.

Nå lysner det i skogen, skal vi tro de to Nidelvinvestorene og Finansavisen som i 2013 skrev:
"- Vi har solgt en tredel av budsjettet allerede, sier Risdal til avisen. ”Gla-saken” om Nidelv kommer beleilig i forhold til en emisjon. Han er nå i markedet for å skaffe tre nye millioner til Nidel International. Etter stadig trykking av aksjer prises nå Nidelv, stadig i følge Finansavisen, til 101.6 millioner kroner."

Det var den gang. Nå er det tydeligvis rusk i maskineriet. I følge Agderposten  har 

gjennombruddet foreløpig uteblitt. 16 emisjoner, 50 millioner og fire år etter går fortsatt ikke selskapet i pluss, skriver avisen som har gjengitt en e-post som Rannekleiv har sendt venner og forretningsforbindelser:

«Kjære alle venner og kolleger.

Etter 15 år i Nidelv er tiden nå klar for å gå videre. Det har vært en hektisk og interessant reise som har gitt meg mye glede og mange venner.

Hva veien bringer videre har jeg ikke bestemt meg for enda, men tiden vil vise. Jeg vil bli værende her i Kina i overskuelig fremtid».

Nidelvs store profil siden 2000 har vært største enkeltaksjonær, styremedlem og markedssjef. Nå er han ute som styremedlem og markedssjef. Rannekleiv vil ikke svare på hva som skjer med hans drøye 20 prosents aksjepost. 

Nidelv International inngikk i sommer en samarbeidsavtale med Nilsen Båtbyggeri AS, som holder til i de gamle Nidelv-lokalene på Asdal. Nilsen Båtbyggeri skal utføre salg, testing og oppfølging i Norge, og skal også designe en helt ny modell. Styreleder Geir Nilsen erstatter Rannekleiv som styremedlem i Nidelv International. Kaare Rannekleiv vil ikke kommentere hvorvidt den nye samarbeidsavtalen har hatt betydning for avgangen hans, skriver Agderposten som har vært i kontakt med både Kåre Rannnekleiv og styreleder og storaksjonær i Nidelv International, Erik Risdal .  – Grunnen til at han slutter, må han fortelle om selv. Det er ikke noe poeng for meg å filosofere over det, svarer Risdal til avisen.

 

.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.