ProNav solgt til samarbeidspartner i Japan

IMG_3946.jpg

SOLGT: John Magne Hestnes(t.v.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
SOLGT: John Magne Hestnes(t.v.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.

ProNav solgt til samarbeidspartner i Japan

ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.

ProNav er en betydelig aktør innenfor distribusjon av maritim elektronikk i Norge og har de siste årene fått flere store kontrakter på nye fartøy. På Kleven verft har de blant annet levert multifunksjonssystemer fra JRC til Maersk sine seks siste offshorefartøy. På Ulstein Verft har de levert komplette systemer fra JRC til Acta Marine sine to siste offshorefartøy. Flest kunder har de dog innenfor fiskeri hvor de har levert navigasjon- og kommunikasjonsutstyr fra JRC til de fleste store fiskefartøy de siste årene.  Siste store kontrakt er til Peter Hepsø Rederi som bygger nye "Rav" hos Karstensens Skibsværft i Danmark. Her skal de levere alt av både navigasjon-, kommunikasjon- og fiskeletingsutstyr.
«Fantastisk reise»
I en pressemelding i dag sier John Magne Hestnes, en av gründerne av ProNav som har vært daglig leder helt siden ProNav AS ble startet i Egersund for snart 25 år siden, at det har vært en fantastisk reise,
-V har trolig de beste medarbeiderne i verden, de har stått på både i gode og dårlige tider og har gitt ProNav et solid rykte langt utenfor Norge».  ProNav har tjent penger fra første stund og har i dag en svært solid økonomi, men med et ønske om å få til enda mer enn hva vi som lokale gründere kan få til på egenhånd så var det et naturlig steg å få JRC inn på eiersiden. JRC er en av verdens desidert største selskaper innen maritim elektronikk til alle typer yrkesfartøy. Å få JRC inn på eiersiden gir helt andre muligheter enn ved å stå alene som kun en distributør i Norge, sier han.
Utvidet ansvarsområde
ProNavs omstillingsevne og suksess, spesielt innenfor fiskeri, har blitt lagt merke til også utenfor Norge og nå starter en ny æra.  ProNav får utvidet sitt ansvarsområde fra hovedsakelig norske kunder til nå også å betjene kunder i hele Skandinavia, Storbritannia, Irland og Island.
I Norge skal de fremdeles ha fokus på alle typer fartøy mens i de andre landende blir hovedsatsingen i første omgang alle typer fiskerifartøy samt arbeidsbåter tilknyttet fiskeoppdrett.  Det blir for øvrig ingen endringer i distribusjonsavtaler med eksisterende leverandører. ProNav skal fortsatt være distributør i Norge for disse.
Utvider staben
ProNav i Egersund overtar ansvaret for de andre landende allerede 1. Januar 2019 og blir da et nytt hovedkontor for salg- og teknisk kundestøtte i denne regionen.  For ProNav betyr dette blant annet at de må øke organisasjonen med en del nye personer.
John Magne Hestnes får ansvaret for å bygge opp nysatsingen utenfor Norge mens Arild Risholm Sæther, tidligere salgssjef, overtar som daglig leder av ProNav og får ansvaret for å drive videre i Norge.
Japan Radio Company Ltd. (JRC) ble etablert I 1915 og er en del av Nisshinbo Holding Inc. som er notert på Tokyo børsen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.