ProNav solgt til samarbeidspartner i Japan

IMG_3946.jpg

SOLGT: John Magne Hestnes(t.v.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
SOLGT: John Magne Hestnes(t.v.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.

ProNav solgt til samarbeidspartner i Japan

ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.

ProNav er en betydelig aktør innenfor distribusjon av maritim elektronikk i Norge og har de siste årene fått flere store kontrakter på nye fartøy. På Kleven verft har de blant annet levert multifunksjonssystemer fra JRC til Maersk sine seks siste offshorefartøy. På Ulstein Verft har de levert komplette systemer fra JRC til Acta Marine sine to siste offshorefartøy. Flest kunder har de dog innenfor fiskeri hvor de har levert navigasjon- og kommunikasjonsutstyr fra JRC til de fleste store fiskefartøy de siste årene.  Siste store kontrakt er til Peter Hepsø Rederi som bygger nye "Rav" hos Karstensens Skibsværft i Danmark. Her skal de levere alt av både navigasjon-, kommunikasjon- og fiskeletingsutstyr.
«Fantastisk reise»
I en pressemelding i dag sier John Magne Hestnes, en av gründerne av ProNav som har vært daglig leder helt siden ProNav AS ble startet i Egersund for snart 25 år siden, at det har vært en fantastisk reise,
-V har trolig de beste medarbeiderne i verden, de har stått på både i gode og dårlige tider og har gitt ProNav et solid rykte langt utenfor Norge».  ProNav har tjent penger fra første stund og har i dag en svært solid økonomi, men med et ønske om å få til enda mer enn hva vi som lokale gründere kan få til på egenhånd så var det et naturlig steg å få JRC inn på eiersiden. JRC er en av verdens desidert største selskaper innen maritim elektronikk til alle typer yrkesfartøy. Å få JRC inn på eiersiden gir helt andre muligheter enn ved å stå alene som kun en distributør i Norge, sier han.
Utvidet ansvarsområde
ProNavs omstillingsevne og suksess, spesielt innenfor fiskeri, har blitt lagt merke til også utenfor Norge og nå starter en ny æra.  ProNav får utvidet sitt ansvarsområde fra hovedsakelig norske kunder til nå også å betjene kunder i hele Skandinavia, Storbritannia, Irland og Island.
I Norge skal de fremdeles ha fokus på alle typer fartøy mens i de andre landende blir hovedsatsingen i første omgang alle typer fiskerifartøy samt arbeidsbåter tilknyttet fiskeoppdrett.  Det blir for øvrig ingen endringer i distribusjonsavtaler med eksisterende leverandører. ProNav skal fortsatt være distributør i Norge for disse.
Utvider staben
ProNav i Egersund overtar ansvaret for de andre landende allerede 1. Januar 2019 og blir da et nytt hovedkontor for salg- og teknisk kundestøtte i denne regionen.  For ProNav betyr dette blant annet at de må øke organisasjonen med en del nye personer.
John Magne Hestnes får ansvaret for å bygge opp nysatsingen utenfor Norge mens Arild Risholm Sæther, tidligere salgssjef, overtar som daglig leder av ProNav og får ansvaret for å drive videre i Norge.
Japan Radio Company Ltd. (JRC) ble etablert I 1915 og er en del av Nisshinbo Holding Inc. som er notert på Tokyo børsen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.