Presenning bevarer

presenning1.jpg

ELSKE HELE ÅRET: Båtliv er som et ekteskap: Man må elske hele året. Et godt presenningsstativ kan redusere bekymringene, men det er lurt å ta en tur med snømåken/kosten etter hvert tyngre snøfall.
ELSKE HELE ÅRET: Båtliv er som et ekteskap: Man må elske hele året. Et godt presenningsstativ kan redusere bekymringene, men det er lurt å ta en tur med snømåken/kosten etter hvert tyngre snøfall.

Presenning bevarer

Nå er det snart klart for vinteropplag og båten under presenning. Dette må du huske på.

Dekk båten ordentlig
Det er ganske trist å gå omkring og se at enkelte bare setter fra seg båten og glemmer den til våren kommer. Sist vinter var det spesielt mange som forregnet seg når det gjaldt overdekkingen.
Du må sørge for et ordentlig presenningsstativ. Det er mange gode løsninger på markedet, men det er heller ikke så vanskelig å lage noe selv.
Du klarer deg i og for seg med billigste form for presenning. Den er lett å ha med å gjøre, men det er vanskelig å få den til å ligge slik den skal. Der er tyngre presenninger mye bedre. Og så må du følge med, både når det blåser og når det snør.

KAN GÅ BRA: En plastbåt har egentlig ikke direkte vondt av å stå uten tildekking så lenge cockpiten er beskyttet. Det er lurt å la alle brytere stå i ”på”-stilling, for det forhindrer korroderte punkter, men da bør man jo koble fra batteriet (her lyser lanternene)! La gjerne batteriet stå om bord, men det må være fulladet.


SØRG FOR LUFT! Luft har alt å si om vinteren, ellers blir det lett mugg om bord. Sett opp dørker, dører, skapdører og skuffer. Med god lufting trenger du ikke ta putene med hjem. Still dem på høykant og sørg for at luften kan fornyes og sirkulere under dekk.


PASS PÅ VINDEN: Det er skummelt å feste presenningen i opplags-stativet. Vinden er tålmodig, og får den arbeide lenge nok, får den til en slark, og da få den enda mer makt. Det hele akselererer. Til slutt kan stativet/krabben miste grepet på båten. Begge disse båtene er for øvrig, som du ser, veldig godt opplagret.


KANNER SOM LODD: Plastkanner med vann er like tålmodige som vinden. Og så har du ferskvann til den første vårvasken, før vannet er tilkoblet igjen. Men det lønner seg ikke å henge dem på så lange snorer. Da pendler de og dunker i sterk vind.


SKAMFILING: Vinden er som sagt tålmodig, og en ubeskyttet presenning blir utsett for skamfiling. Her er en smart måte å beskytte presenningen på.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.