Presenning bevarer

presenning1.jpg

ELSKE HELE ÅRET: Båtliv er som et ekteskap: Man må elske hele året. Et godt presenningsstativ kan redusere bekymringene, men det er lurt å ta en tur med snømåken/kosten etter hvert tyngre snøfall.
ELSKE HELE ÅRET: Båtliv er som et ekteskap: Man må elske hele året. Et godt presenningsstativ kan redusere bekymringene, men det er lurt å ta en tur med snømåken/kosten etter hvert tyngre snøfall.

Presenning bevarer

Nå er det snart klart for vinteropplag og båten under presenning. Dette må du huske på.

Dekk båten ordentlig
Det er ganske trist å gå omkring og se at enkelte bare setter fra seg båten og glemmer den til våren kommer. Sist vinter var det spesielt mange som forregnet seg når det gjaldt overdekkingen.
Du må sørge for et ordentlig presenningsstativ. Det er mange gode løsninger på markedet, men det er heller ikke så vanskelig å lage noe selv.
Du klarer deg i og for seg med billigste form for presenning. Den er lett å ha med å gjøre, men det er vanskelig å få den til å ligge slik den skal. Der er tyngre presenninger mye bedre. Og så må du følge med, både når det blåser og når det snør.

KAN GÅ BRA: En plastbåt har egentlig ikke direkte vondt av å stå uten tildekking så lenge cockpiten er beskyttet. Det er lurt å la alle brytere stå i ”på”-stilling, for det forhindrer korroderte punkter, men da bør man jo koble fra batteriet (her lyser lanternene)! La gjerne batteriet stå om bord, men det må være fulladet.


SØRG FOR LUFT! Luft har alt å si om vinteren, ellers blir det lett mugg om bord. Sett opp dørker, dører, skapdører og skuffer. Med god lufting trenger du ikke ta putene med hjem. Still dem på høykant og sørg for at luften kan fornyes og sirkulere under dekk.


PASS PÅ VINDEN: Det er skummelt å feste presenningen i opplags-stativet. Vinden er tålmodig, og får den arbeide lenge nok, får den til en slark, og da få den enda mer makt. Det hele akselererer. Til slutt kan stativet/krabben miste grepet på båten. Begge disse båtene er for øvrig, som du ser, veldig godt opplagret.


KANNER SOM LODD: Plastkanner med vann er like tålmodige som vinden. Og så har du ferskvann til den første vårvasken, før vannet er tilkoblet igjen. Men det lønner seg ikke å henge dem på så lange snorer. Da pendler de og dunker i sterk vind.


SKAMFILING: Vinden er som sagt tålmodig, og en ubeskyttet presenning blir utsett for skamfiling. Her er en smart måte å beskytte presenningen på.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».