Presenning bevarer

presenning1.jpg

ELSKE HELE ÅRET: Båtliv er som et ekteskap: Man må elske hele året. Et godt presenningsstativ kan redusere bekymringene, men det er lurt å ta en tur med snømåken/kosten etter hvert tyngre snøfall.
ELSKE HELE ÅRET: Båtliv er som et ekteskap: Man må elske hele året. Et godt presenningsstativ kan redusere bekymringene, men det er lurt å ta en tur med snømåken/kosten etter hvert tyngre snøfall.

Presenning bevarer

Nå er det snart klart for vinteropplag og båten under presenning. Dette må du huske på.

Dekk båten ordentlig
Det er ganske trist å gå omkring og se at enkelte bare setter fra seg båten og glemmer den til våren kommer. Sist vinter var det spesielt mange som forregnet seg når det gjaldt overdekkingen.
Du må sørge for et ordentlig presenningsstativ. Det er mange gode løsninger på markedet, men det er heller ikke så vanskelig å lage noe selv.
Du klarer deg i og for seg med billigste form for presenning. Den er lett å ha med å gjøre, men det er vanskelig å få den til å ligge slik den skal. Der er tyngre presenninger mye bedre. Og så må du følge med, både når det blåser og når det snør.

KAN GÅ BRA: En plastbåt har egentlig ikke direkte vondt av å stå uten tildekking så lenge cockpiten er beskyttet. Det er lurt å la alle brytere stå i ”på”-stilling, for det forhindrer korroderte punkter, men da bør man jo koble fra batteriet (her lyser lanternene)! La gjerne batteriet stå om bord, men det må være fulladet.


SØRG FOR LUFT! Luft har alt å si om vinteren, ellers blir det lett mugg om bord. Sett opp dørker, dører, skapdører og skuffer. Med god lufting trenger du ikke ta putene med hjem. Still dem på høykant og sørg for at luften kan fornyes og sirkulere under dekk.


PASS PÅ VINDEN: Det er skummelt å feste presenningen i opplags-stativet. Vinden er tålmodig, og får den arbeide lenge nok, får den til en slark, og da få den enda mer makt. Det hele akselererer. Til slutt kan stativet/krabben miste grepet på båten. Begge disse båtene er for øvrig, som du ser, veldig godt opplagret.


KANNER SOM LODD: Plastkanner med vann er like tålmodige som vinden. Og så har du ferskvann til den første vårvasken, før vannet er tilkoblet igjen. Men det lønner seg ikke å henge dem på så lange snorer. Da pendler de og dunker i sterk vind.


SKAMFILING: Vinden er som sagt tålmodig, og en ubeskyttet presenning blir utsett for skamfiling. Her er en smart måte å beskytte presenningen på.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.