Premiere for norsk dayucruiser

Ibiza_nett.jpeg

FOR OVERNATTING: Den nye, store Ibiza-modellen har overnattingsmulighet for fire personer.
FOR OVERNATTING: Den nye, store Ibiza-modellen har overnattingsmulighet for fire personer.
Markerer jubileum med Ibiza 811 Touring:

Premiere for norsk dayucruiser

Norske Ibiza Boats AS har utviklet nye modeller i høy fart siden 2014. Under båtutstillingen Sjøen for alle, som åpner på onsdag, lanserer de sin nye toppmodell Ibiza 811 Touring – en mektig daycruiser med gode overnattingsmuligheter.

Produsenten i Arendal, som startet i 1991, kan markere 25-årsjubileum i år og er en av de siste gjenværende båtprodusentene på Sørlandet. De har solgt nær 5.000 fritidsbåter siden starten, og har helt fornyet modellprogrammet i løpet av drøyt to år. Den nye daycruiseren 811 Touring er en videreføring av suksessmodellen 760 Touring, og går i direkte konkurranse med blant andre nye Yamarin 81 DC.

I følge produsenten er den nye modellen en svært sosial, robust og velkjørende daycruiser med gode overnattingsmuligheter for fire personer. Blant annet har den et fullverdig toalettrom med elektrisk toalett og god plass. Båten er foreløpig siste modell med det nye designet som Ibiza lanserte i 2014. Et av kjennetegnene er kraftige fenderlister, baugfender og en gjennomtenkt dekkslayout som gjør båten svært fleksibel i bruk. Båten er tilpasset utenbordsmotorer med ytelse fra 300 til 400 hk.

Den nye Ibiza 811 Touring har en omfattende utstyrsliste, som blant annet inkluderer tre batterier, hydraulisk styring, kalesje, LED-belysning, vinduer i skrog og dekk, 56 liters vanntank med trykkvann, vindusvisker, solcelle-drevne ventiler og dobbel USB ladekontakt i cabinen. I anledning jubileet tilbys båten med ekstra fordelaktig pris på en stor utstyrspakke som omfatter bunnstoff, syrefast vindskjerm, elektrisk toalett, teakdørk i cockpit, på fordekk og på badeplattform, 49 liters kjøleskap i syrefast, Wallas kokeapparat, tiltratt, solseng og havnepressening.

TEKNISKE DATA

Lengde: 8,11 meter

Bredde: 2,80 meter

Vekt uten motor, ca: 1.900 kg

Vekt inkl. motor og utstyr, ca: 2.250 kg

Motor, fra-til: 300-400 hk

Pris: 999.500 kroner med 300 hk

Mer informasjon: www.ibizaboats.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.