Pioner størst på eksport

Kjorebilde_2_b_59899.jpg

GOD FART: Cipax har god fart i eksportmarkedet med sine Pionerbåter. Foto: Amund Rich.Løken.
GOD FART: Cipax har god fart i eksportmarkedet med sine Pionerbåter. Foto: Amund Rich.Løken.

Pioner størst på eksport

Cipax på Bjørkelangen i Akershus er Norges største eksportør av fritidsbåter målt i antall. Det er populære Pioner som er deres salgssuksess. Av en årlig produksjon på 2500 utgjør Pioner 2200 og av disse eksporteres 600.

Cipax står for 60 % av eksporten av båter fra Norge. Sverige er hovedmarkedet med nærmere 200 båter, men båtene selges også til Finland, Storbritannia, Tyskland, Danmark, Frankrike og Nederland.
Pioner i en særstilling
-Pioner har en særstilling i det norske markedet. De har spesialisert seg på båter under 5,5 meter og har klart å bygge en merkevare gjennom generasjoner. At de nå viser vei også gjennom eksport gir hele den norske båtbransjen inspirasjon og pågangsmot. Det har vist seg å være knallhardt å produsere i Norge, men at Pioner har lykkes så godt synes vi er fantastisk, sier Leif Bergaas i bransjeorganisasjonen Noroat.
Siden 1959
Pioner er representert på årets utgave av «Sjøen for alle» med en stor stand og uttrykker til Båtmagasinet stor tilfredshet med å ha lykkes både nasjonalt og internasjonalt. Cipax har bygget båter siden 1959 og har siden den gang produsert over 300.000 båter. Selskapet har utviklet sin egen teknologi hvor båtene produseres i ett helt stykke og derfor tåler store påkjenninger.
Kjerringa mot strømmen
I en pressemelding i dag slår daglig leder i Cipax, Dag Eirik R. Thomassen, fast at selskapet er kjerring mot strømmen ved å ha fokus på å produsere båt i Norge.
-
At så mange kunder også utenfor Norge velger våre båter, er fantastikk, sier en stolt Cipaxleder.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.