Pioner størst på eksport

Kjorebilde_2_b_59899.jpg

GOD FART: Cipax har god fart i eksportmarkedet med sine Pionerbåter. Foto: Amund Rich.Løken.
GOD FART: Cipax har god fart i eksportmarkedet med sine Pionerbåter. Foto: Amund Rich.Løken.

Pioner størst på eksport

Cipax på Bjørkelangen i Akershus er Norges største eksportør av fritidsbåter målt i antall. Det er populære Pioner som er deres salgssuksess. Av en årlig produksjon på 2500 utgjør Pioner 2200 og av disse eksporteres 600.

Cipax står for 60 % av eksporten av båter fra Norge. Sverige er hovedmarkedet med nærmere 200 båter, men båtene selges også til Finland, Storbritannia, Tyskland, Danmark, Frankrike og Nederland.
Pioner i en særstilling
-Pioner har en særstilling i det norske markedet. De har spesialisert seg på båter under 5,5 meter og har klart å bygge en merkevare gjennom generasjoner. At de nå viser vei også gjennom eksport gir hele den norske båtbransjen inspirasjon og pågangsmot. Det har vist seg å være knallhardt å produsere i Norge, men at Pioner har lykkes så godt synes vi er fantastisk, sier Leif Bergaas i bransjeorganisasjonen Noroat.
Siden 1959
Pioner er representert på årets utgave av «Sjøen for alle» med en stor stand og uttrykker til Båtmagasinet stor tilfredshet med å ha lykkes både nasjonalt og internasjonalt. Cipax har bygget båter siden 1959 og har siden den gang produsert over 300.000 båter. Selskapet har utviklet sin egen teknologi hvor båtene produseres i ett helt stykke og derfor tåler store påkjenninger.
Kjerringa mot strømmen
I en pressemelding i dag slår daglig leder i Cipax, Dag Eirik R. Thomassen, fast at selskapet er kjerring mot strømmen ved å ha fokus på å produsere båt i Norge.
-
At så mange kunder også utenfor Norge velger våre båter, er fantastikk, sier en stolt Cipaxleder.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.