Pioner først ute med ny godkjenning av småbåt

Pioner Norge ved Lars Haugli og Carl Fredrik Kleppe på fabrikken i Bjørkelangen foran en ny Pioner 10 Classic.jpeg

PIONERER: Pioner Norge ved Lars Haugli og Carl Fredrik Kleppe på fabrikken i Bjørkelangen foran en ny Pioner 10 Classic.
PIONERER: Pioner Norge ved Lars Haugli og Carl Fredrik Kleppe på fabrikken i Bjørkelangen foran en ny Pioner 10 Classic.

Pioner først ute med ny godkjenning av småbåt

Den norske båtprodusenten Pioner på Bjørkelangen var først ute i Norge med å få sine modeller 3. parts godkjent etter ny forskrift.

– Vi har høyt fokus på sikkerhet til sjøs og opptatt av å være tidlig ute med å få testet modellutvalget for å tilfredsstille nye og strengere krav, sier teknisk sjef Lars Haugli i Cipax AS/Pioner Norge i en pressemelding i dag.
- Derfor kan vi nå garantere at båtene er konstruert og utstyrt etter oppdaterte sikkerhetsnormer og regler, utarbeidet på nasjonalt og internasjonalt nivå, slik det nye fritidsbåtdirektivet omfatter og krever, sier teknisk sjef Lars Haugli i Cipax AS som produserer Pioner på Bjørkelangen i Akershus.
Nytt fritidsbåtdirektiv
Nytt fritidsbåtdirektiv trådte i kraft 18. januar 2016, med en overgangsperiode fram til 17. januar 2017. Direktivet opphever forskrift av 20. desember 2004. Retningslinjer og bestemmelser i den nye forskriften måtte være implementert av de som produserer og omsetter fritidsfartøy og vannscootere innen 17. januar 2017.
Testet allerede i 2016
Båter fra Pioner og Steady ble allerede i juni 2016 testet av Det norske Veritas Germanische Lloyd (DNV GL) under en lang og grundig testseanse. Det tekniske kontrollorganet har gjort 3. parts verifisering og har utstedt nye sertifikater for Pioner og Steady.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.