Pioner først ute med ny godkjenning av småbåt

Pioner Norge ved Lars Haugli og Carl Fredrik Kleppe på fabrikken i Bjørkelangen foran en ny Pioner 10 Classic.jpeg

PIONERER: Pioner Norge ved Lars Haugli og Carl Fredrik Kleppe på fabrikken i Bjørkelangen foran en ny Pioner 10 Classic.
PIONERER: Pioner Norge ved Lars Haugli og Carl Fredrik Kleppe på fabrikken i Bjørkelangen foran en ny Pioner 10 Classic.

Pioner først ute med ny godkjenning av småbåt

Den norske båtprodusenten Pioner på Bjørkelangen var først ute i Norge med å få sine modeller 3. parts godkjent etter ny forskrift.

– Vi har høyt fokus på sikkerhet til sjøs og opptatt av å være tidlig ute med å få testet modellutvalget for å tilfredsstille nye og strengere krav, sier teknisk sjef Lars Haugli i Cipax AS/Pioner Norge i en pressemelding i dag.
- Derfor kan vi nå garantere at båtene er konstruert og utstyrt etter oppdaterte sikkerhetsnormer og regler, utarbeidet på nasjonalt og internasjonalt nivå, slik det nye fritidsbåtdirektivet omfatter og krever, sier teknisk sjef Lars Haugli i Cipax AS som produserer Pioner på Bjørkelangen i Akershus.
Nytt fritidsbåtdirektiv
Nytt fritidsbåtdirektiv trådte i kraft 18. januar 2016, med en overgangsperiode fram til 17. januar 2017. Direktivet opphever forskrift av 20. desember 2004. Retningslinjer og bestemmelser i den nye forskriften måtte være implementert av de som produserer og omsetter fritidsfartøy og vannscootere innen 17. januar 2017.
Testet allerede i 2016
Båter fra Pioner og Steady ble allerede i juni 2016 testet av Det norske Veritas Germanische Lloyd (DNV GL) under en lang og grundig testseanse. Det tekniske kontrollorganet har gjort 3. parts verifisering og har utstedt nye sertifikater for Pioner og Steady.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.