Pioner først ute med ny godkjenning av småbåt

Pioner Norge ved Lars Haugli og Carl Fredrik Kleppe på fabrikken i Bjørkelangen foran en ny Pioner 10 Classic.jpeg

PIONERER: Pioner Norge ved Lars Haugli og Carl Fredrik Kleppe på fabrikken i Bjørkelangen foran en ny Pioner 10 Classic.
PIONERER: Pioner Norge ved Lars Haugli og Carl Fredrik Kleppe på fabrikken i Bjørkelangen foran en ny Pioner 10 Classic.

Pioner først ute med ny godkjenning av småbåt

Den norske båtprodusenten Pioner på Bjørkelangen var først ute i Norge med å få sine modeller 3. parts godkjent etter ny forskrift.

– Vi har høyt fokus på sikkerhet til sjøs og opptatt av å være tidlig ute med å få testet modellutvalget for å tilfredsstille nye og strengere krav, sier teknisk sjef Lars Haugli i Cipax AS/Pioner Norge i en pressemelding i dag.
- Derfor kan vi nå garantere at båtene er konstruert og utstyrt etter oppdaterte sikkerhetsnormer og regler, utarbeidet på nasjonalt og internasjonalt nivå, slik det nye fritidsbåtdirektivet omfatter og krever, sier teknisk sjef Lars Haugli i Cipax AS som produserer Pioner på Bjørkelangen i Akershus.
Nytt fritidsbåtdirektiv
Nytt fritidsbåtdirektiv trådte i kraft 18. januar 2016, med en overgangsperiode fram til 17. januar 2017. Direktivet opphever forskrift av 20. desember 2004. Retningslinjer og bestemmelser i den nye forskriften måtte være implementert av de som produserer og omsetter fritidsfartøy og vannscootere innen 17. januar 2017.
Testet allerede i 2016
Båter fra Pioner og Steady ble allerede i juni 2016 testet av Det norske Veritas Germanische Lloyd (DNV GL) under en lang og grundig testseanse. Det tekniske kontrollorganet har gjort 3. parts verifisering og har utstedt nye sertifikater for Pioner og Steady.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.