Pilotprosjekt sikrer verkstedhjelp

redning.jpg

SLEP: Nå skal Redningsselskapet hjelpe deg med å finne det rette verkstedet.
SLEP: Nå skal Redningsselskapet hjelpe deg med å finne det rette verkstedet.

Pilotprosjekt sikrer verkstedhjelp

- Målet med pilotprosjektet er å sikre totalmedlemmene i Redningsselskapet en sikker tilgang til riktig verksted hvis et uhell eller havari skulle inntreffe, sier Erik Brauner i Norboat (Norges Båtbransjeforbund) til Båtmagasinet.

Pilotprosjektet vil bli gjennomført i Østfold med redningsskøyta i Skjærhalden i sentrum. Hovedmålsettingen er at mannskapet på skøyta enklere skal vite hvilket verksted som er klare for å ta imot en havarist der og da, og at dette er det rette verkstedet som kan serve havaristen på best mulig måte.
I alles interesse
- Vi ser på dette som en klar fordel for medlemmene, sier Erik Brauner. - Våre medlemsbedrifter ser positivt på samarbeidet og har gitt detaljer som kran-kapasitet, hvilke motorer og skader som kan repareres o.s.v. Disse opplysningene er lagret hos skøyta, og dermed har de en snarvei til den beste løsningen for havaristen, sier han.
Kysten rundt
- Pilotprosjektet i Øatfold skal evalueres etter 2017-sesongen og Norboats ambisjon er at dette skal bli til glede for både Redningsselskapet, Norboats medlemsbedrifter og selvsagt  totalmedlemmene, som derved kan være trygge på å få den beste assistansen til rett tid, Sier Brauner.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.