Perfeksjonert Targa

Perfeksjonert Targa

Etter fjorten års produksjon, fikk Targa 31 sin etterfølger. I Targa 32 har det som er bra blitt perfeksjonert til noe enda bedre. Og sjøegenskapene er bedre ivaretatt enn noen gang.

Av Atle Knutsen

Targa 30/31 ble lansert i 1997, og relansert som Targa 31 i 2002. Den gamle traveren har vært en av finske Botnia Marins bestselgere både til kommersielle kunder og til privatpersoner. Vi testet Targa 31 i Båtmagasinet nr 4/2004 og konkluderte med at den var et gjennomsolid produkt. Med erfaringene fra 31-foteren i bakhodet har Botnia Marin utviklet en helt ny båt og perfeksjonert konseptet ytterligere.

Mer plass
Skroget på Targa 32 er både bredere og høyere enn 31-skroget. Dermed har den fått bedre plass under dekk, men også noen cm bredere og lengre overbygg. Salongen er noe romsligere, men planløsningen er tro mot Targa-konseptet. Bordet hentes ned fra sin plassering oppunder taket ved behov, og adkomsten ut via sidedørene er den samme gode. Det samme gjelder bevegelsesmulighetene fra lugaren forut til lugaren akterut. Men det er spesielt under dekk at vi merker forandringen fra 31-foteren. I lugaren under fordekket er det nå full ståhøyde og en meget romslig U-køye med god plass mellom køye og dekk. Her er også en del skapplass. Akterlugaren er også romsligere, fremfor alt er hovedkøya på babord side nå fullt på høyde med den man finner i større Targa-modeller. Også stikkøya bak trappen på styrbord side er beholdt. Toalettrommet i akterkant av akterlugaren er vesentlig forbedret og er blitt et fullverdig toalettrom med dusjmulighet, og man har fått et fast toalett i stedet for det uttrekkbare.

Sjeldent bra skrog
Vi prøvekjørte en av de aller første Targa 32 med dobbelinstallasjon. Båten vil antakelig være mest aktuell i Norge med den nye Volvo Penta D6-400 i singelinstallasjon, men det er ikke til å stikke under en stol at det tilfører båten en ekstra dimensjon med to motorer. I testbåten satt det to Volvo Penta D4-260, som er en fornuftig konfigurasjon dersom man ønsker to motorer. Toppfarten ligger da på ca 36 knop, med en behagelig marsjfart rundt 30. Det lettdrevne skroget smyger seg opp i plan helt uten planingsterskel, noe som gir et suverent bredt fartsregister. Her går man like uanstrengt i 13 som i 18 og 30 knop, hvilket gir maksimal mulighet til å tilpasse farten under forskjellige værforhold.
Båten oppfører seg som et lokomitiv og blir elegant og sikkert med på enhver manøver, og legger seg sindig over i de skarpeste svingene uten det minste tegn til å hugge. Skroget har perfekt balanse mellom bæring i for- og akterskip. Kort og godt noe av det aller ypperste vi har kjørt.

FAKTA: TARGA 32
CE-kategori: B
Produksjonsland: Finland
Lengde i meter: 10,78
Bredde i meter: 3,37
Dyptgående i meter: 1,10
V-bunn i grader: Ikke oppgitt
Vekt tørr båt i kg: 6.300
Drivstoff i liter: 800
Max antall personer: 10
Motoreffekt fra-til i hk: 370-740
Motor testbåt: 2xVolvo Penta D4-260
- Sylindervolum 3.700 ccm
- Antall sylindre 4
- Effekt i hk (kw) 260 (191)

Toppfart i test i knop: 36
Pris fra i kroner: 2,372,000
Pris testbåt i kroner: 3,250,00
Opplysninger: www.trn.no

 

(04.01.2012) Publisert i BM 11/2011.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.