Pål Virik Nilsen klar for VM i Formel 2

Pal_Virik_Nilsen.jpg

GLEDER SEG: Pål Virik Nilsen gleder seg stort til VM-runden i Tønsberg i slutten av juli. Foto: Atle Slettingdalen.
GLEDER SEG: Pål Virik Nilsen gleder seg stort til VM-runden i Tønsberg i slutten av juli. Foto: Atle Slettingdalen.

Pål Virik Nilsen klar for VM i Formel 2

Racerbåtfører Pål Virik Nilsen er klar for årets verdensmesterskap i båtklassen F2. Årets første løp går i Italia 5. juli, mens høydepunktet blir VM-runden på hjemmebane i Tønsberg den 2. august.

Pål Virik Nilsen fra Sandefjord har kjørt mest offshore de siste årene, og kjører også i år utvalgte løp i offshore-mesterskapet X Cat World Series. Samtidig skal han kjøre full sesong i rundbanemesterskapet UIM F2 World Championship, som består av fem løp i Europa og Afrika, samt en egen EM-runde i Litauen.
- Selv om jeg har satset mest på offshore de siste årene, har jeg også kjørt noen rundbaneløp innimellom. Jeg gleder meg veldig til å kjøre VM i F2, og tror jeg kan hevde meg bra, sier Pål Virik Nilsen.
Årets høydepunkt for vestfoldingen blir VM-runden på hjemmebane i Tønsberg den 2. august. Da er det også ventet flere nordmenn til start.
- Det er alltid gøy å kjøre i Norge, og det er ventet folkefest i Tønsberg når vi kommer dit.
Tøft mesterskap
Formel 2 regnes som en av de tøffeste klassene i internasjonal båtsport, og det er ventet at over tretti førere vil delta i årets verdensmesterskap. Nilsen skal i år delta med sitt eget team, som går under navnet Edox Powerboat Racing.
- Jeg kjører med en båt av merket Mølgaard fra 2013. Det er en bra båt som er seks meter lang, veier 480 kg og 220 hestekrefter, forteller 40-åringen.

SPREKING: Pål kjører en båt av merket Mølgaard. Den er 6 meter lang, veier 480 kg og er utstyrt med 220 hestekrefter. Foto: Glenn P. Hagen.
SPREKING: Pål kjører en båt av merket Mølgaard. Den er 6 meter lang, veier 480 kg og er utstyrt med 220 hestekrefter. Foto: Glenn P. Hagen.

Offshore og bok
I tillegg til full VM-sesong i F2, skal Virik Nilsen også kjøre utvalgte løp i offshoremesterskapet X Cat World Series for Team Goldcoast. Racerbåtføreren har også vært mye i rampelyset den siste tiden etter lanseringen av sin bok om båtkjøring, "Helt propell".
- Mottakelsen av boka har vært bra, og jeg var blant annet gjest i NRK-programmet Lindmo. Hovedfokus den siste tiden har imidlertid vært å forberede seg best mulig til VM i F2, og nå er jeg klar, avslutter Virik Nilsen.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.