Pål leder VM

Bilde 1.jpg

leder: Imponerende ledelse til Pål Virik Nilsen i Offshore-VM.
leder: Imponerende ledelse til Pål Virik Nilsen i Offshore-VM.

Pål leder VM

Etter seks av åtte VM runder leder Sandefjordingen Pål Virik Nilsen og hans Australske team årets verdensmesterskap i den største Offshoreklassen.

Nå går det mot en spennende VM avslutning i hjemlandet til de argeste konkurrentene.
Virik Nilsen leder med elleve poeng til Victory team fra De Arabiske Emiratene. Victory team har vunnet VM de siste fire sesongene og kommer til å gjøre alt for å vinne nok en gang. At VM avslutningen skjer i Dubai i desember ser Pål på som positivt.
- Araberne tar dette utrolig seriøst. Teamet er hundre prosent profesjonelt og jobber hver dag hele året for at båtene skal gå fortere og bedre, sier Pål. Med statsstøtte og sjeike konger som følger dette med argusøyne jeg tror det kan bli for mye press på førerne i teamet. Det er de som skal til syvende og sist kjøre båten rundt banen. 
-Det er der jeg tror vi har en fordel. Vi har kommet inn som ledere i VM sammendraget veldig overaskende på samtlige team og da særlig Victory. Vi har vunnet race med minutter i positiv margin. Det har aldri skjedd før. Fortsetter vi å imponere på trening i Dubai, og greier å ta det med inn i kvalifisering og race så tror jeg virkelig vi kan dra dette i land mener en optimistisk og spent Pål Virik Nilsen.
Pål er for øvrig nominert til «Årets båtsportutøver» i Norge av Norges Motorsportforbund. Prisutdelingen skjer under Motorsportgallaen på Gardermoen 11. november.
De to siste VM rundene kjøres i Dubai 30. november til 2. desember.

LEDER: Pål Virik Nilsen leder verdensmesterskap i XCAT, verdens største Offshore-serie.
LEDER: Pål Virik Nilsen leder verdensmesterskap i XCAT, verdens største Offshore-serie.
  

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.