På vannet med «folkebåt»

DSC05679 ny.jpg

PÅ VANNET: Det første bildet av Hydrolift X-22 på vannet.
PÅ VANNET: Det første bildet av Hydrolift X-22 på vannet.

På vannet med «folkebåt»

Den første utgave av Hydrolifts nye folkebåt på 22 fot er sjøsatt. For øyeblikket er båten under uttesting før den settes i serieproduksjon.

Nye Hydrolift X-22 er sjøsatt for uttesting av ekspertene i Hydrolift-teamet.  Den skal gjennom et testprogram hvor fart, sjøegenskaper, ergonomi og ikke minst praktiske løsninger, drivstofforbruk og holdbarhet. Hydrolift sier til Båtmagasinet at det legges mye arbeid i å utvikle en båt som er optimal for barn og voksne med tilhørende ulike bruksmønstre.
Første i ny serie
X-22 er den første båten ut i den helt nye X-serien. Bård Eker og hans team skal bygge flere båter mellom 20 og 30 fot. Arbeidet med påfølgende modeller er allerede godt i gang. Etter introduksjonsmodellen X-22 er satt på vannet, kommer det en ny 25-foter rett bak. Den skal leveres både som daycruiser og skjærgårdsjeep. X-22 blir en ren skjærgårdsjeep, en mer folkelig variant som kaster seg rett i konkurranse med jeeper fra både norske og utenlandske produsenter som i mange år har spesialisert seg på dagsturmarkedet. Hydrolift er best kjent for utvikling av raske båter, kanskje mest beregnet på de spesielt interesserte, og med fokus på skreddersøm hvor kunden i stor grad påvirker utseendet på båten. Med X-serien beveger den anerkjente produsenten seg nå også inn i det mer ordinære familiesegmentet, med båter som likevel har ytelsene i orden,  den nye X-22 blir for eksempel levert med 150 hk Mercury som standard.

PRODUKSJONSLINJEN:  Montør Geir Bøhn monterer rekker, mens teknisk ansvarlig Christoffer Haarbye, og prosjektleder Anders Vongraven Krogh diskuterer videre fremdrift.
PRODUKSJONSLINJEN: Montør Geir Bøhn monterer rekker, mens teknisk ansvarlig Christoffer Haarbye, og prosjektleder Anders Vongraven Krogh diskuterer videre fremdrift.

Mer standardisering
- Vår største utfordring er å finne løsninger, komponenter og materialer som stemmer overens med Hydrolifts filosofi mht ytelse, kvalitet og funksjonalitet uten at sluttprisen på båten blir høyere enn markedet er villig til å betale.  Nøkkelen ligger i mindre custom-valg og mer standardisering for å nå tilfredsstillende produksjonsvolumer, sier Bård Eker. 
Slik blir den
Forut finner du et stort oppbevaringsrom i senter, med plass til de større tingene.  Dermed kontrolleres også tyngdepunktet sideveis i båten. Her finner du også to store solsengelementer som gjør at hele baugen på båten blir til en stor solseng på 1-2-3 -  med tanke på  solskinnsdagene.
Porten til akterdekket er et hengslet sete som enkelt vippes ned fra begge sider. Styrekonsollen huser en stor kartplotter og har også gode oppbevaringsmuligheter. Båten kan utstyres med kjørestoler som man til nå bare har funnet i Hydrolift sine mer ekstreme utgaver.

Flere bilder av sjøsatt Hydrolift X-22 i bildeserien under.
FAKTA: HYDROLIFT X-22
Lengde: 6,68 meter
Bredde: 2,30 meter
Skrog: 24 grader (2 stepp)
Vekt: ca 1100 kg
Motor: 150 hk Mercury
Antall pers: 4-6 personer
Drivstofftank: ca 250 liter
Pris fra: 499.000 kr
Opplysninger: www.hydrolift.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.