På vannet med «folkebåt»

DSC05679 ny.jpg

PÅ VANNET: Det første bildet av Hydrolift X-22 på vannet.
PÅ VANNET: Det første bildet av Hydrolift X-22 på vannet.

På vannet med «folkebåt»

Den første utgave av Hydrolifts nye folkebåt på 22 fot er sjøsatt. For øyeblikket er båten under uttesting før den settes i serieproduksjon.

Nye Hydrolift X-22 er sjøsatt for uttesting av ekspertene i Hydrolift-teamet.  Den skal gjennom et testprogram hvor fart, sjøegenskaper, ergonomi og ikke minst praktiske løsninger, drivstofforbruk og holdbarhet. Hydrolift sier til Båtmagasinet at det legges mye arbeid i å utvikle en båt som er optimal for barn og voksne med tilhørende ulike bruksmønstre.
Første i ny serie
X-22 er den første båten ut i den helt nye X-serien. Bård Eker og hans team skal bygge flere båter mellom 20 og 30 fot. Arbeidet med påfølgende modeller er allerede godt i gang. Etter introduksjonsmodellen X-22 er satt på vannet, kommer det en ny 25-foter rett bak. Den skal leveres både som daycruiser og skjærgårdsjeep. X-22 blir en ren skjærgårdsjeep, en mer folkelig variant som kaster seg rett i konkurranse med jeeper fra både norske og utenlandske produsenter som i mange år har spesialisert seg på dagsturmarkedet. Hydrolift er best kjent for utvikling av raske båter, kanskje mest beregnet på de spesielt interesserte, og med fokus på skreddersøm hvor kunden i stor grad påvirker utseendet på båten. Med X-serien beveger den anerkjente produsenten seg nå også inn i det mer ordinære familiesegmentet, med båter som likevel har ytelsene i orden,  den nye X-22 blir for eksempel levert med 150 hk Mercury som standard.

PRODUKSJONSLINJEN:  Montør Geir Bøhn monterer rekker, mens teknisk ansvarlig Christoffer Haarbye, og prosjektleder Anders Vongraven Krogh diskuterer videre fremdrift.
PRODUKSJONSLINJEN: Montør Geir Bøhn monterer rekker, mens teknisk ansvarlig Christoffer Haarbye, og prosjektleder Anders Vongraven Krogh diskuterer videre fremdrift.

Mer standardisering
- Vår største utfordring er å finne løsninger, komponenter og materialer som stemmer overens med Hydrolifts filosofi mht ytelse, kvalitet og funksjonalitet uten at sluttprisen på båten blir høyere enn markedet er villig til å betale.  Nøkkelen ligger i mindre custom-valg og mer standardisering for å nå tilfredsstillende produksjonsvolumer, sier Bård Eker. 
Slik blir den
Forut finner du et stort oppbevaringsrom i senter, med plass til de større tingene.  Dermed kontrolleres også tyngdepunktet sideveis i båten. Her finner du også to store solsengelementer som gjør at hele baugen på båten blir til en stor solseng på 1-2-3 -  med tanke på  solskinnsdagene.
Porten til akterdekket er et hengslet sete som enkelt vippes ned fra begge sider. Styrekonsollen huser en stor kartplotter og har også gode oppbevaringsmuligheter. Båten kan utstyres med kjørestoler som man til nå bare har funnet i Hydrolift sine mer ekstreme utgaver.

Flere bilder av sjøsatt Hydrolift X-22 i bildeserien under.
FAKTA: HYDROLIFT X-22
Lengde: 6,68 meter
Bredde: 2,30 meter
Skrog: 24 grader (2 stepp)
Vekt: ca 1100 kg
Motor: 150 hk Mercury
Antall pers: 4-6 personer
Drivstofftank: ca 250 liter
Pris fra: 499.000 kr
Opplysninger: www.hydrolift.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.