På vannet med «folkebåt»

DSC05679 ny.jpg

PÅ VANNET: Det første bildet av Hydrolift X-22 på vannet.
PÅ VANNET: Det første bildet av Hydrolift X-22 på vannet.

På vannet med «folkebåt»

Den første utgave av Hydrolifts nye folkebåt på 22 fot er sjøsatt. For øyeblikket er båten under uttesting før den settes i serieproduksjon.

Nye Hydrolift X-22 er sjøsatt for uttesting av ekspertene i Hydrolift-teamet.  Den skal gjennom et testprogram hvor fart, sjøegenskaper, ergonomi og ikke minst praktiske løsninger, drivstofforbruk og holdbarhet. Hydrolift sier til Båtmagasinet at det legges mye arbeid i å utvikle en båt som er optimal for barn og voksne med tilhørende ulike bruksmønstre.
Første i ny serie
X-22 er den første båten ut i den helt nye X-serien. Bård Eker og hans team skal bygge flere båter mellom 20 og 30 fot. Arbeidet med påfølgende modeller er allerede godt i gang. Etter introduksjonsmodellen X-22 er satt på vannet, kommer det en ny 25-foter rett bak. Den skal leveres både som daycruiser og skjærgårdsjeep. X-22 blir en ren skjærgårdsjeep, en mer folkelig variant som kaster seg rett i konkurranse med jeeper fra både norske og utenlandske produsenter som i mange år har spesialisert seg på dagsturmarkedet. Hydrolift er best kjent for utvikling av raske båter, kanskje mest beregnet på de spesielt interesserte, og med fokus på skreddersøm hvor kunden i stor grad påvirker utseendet på båten. Med X-serien beveger den anerkjente produsenten seg nå også inn i det mer ordinære familiesegmentet, med båter som likevel har ytelsene i orden,  den nye X-22 blir for eksempel levert med 150 hk Mercury som standard.

PRODUKSJONSLINJEN:  Montør Geir Bøhn monterer rekker, mens teknisk ansvarlig Christoffer Haarbye, og prosjektleder Anders Vongraven Krogh diskuterer videre fremdrift.
PRODUKSJONSLINJEN: Montør Geir Bøhn monterer rekker, mens teknisk ansvarlig Christoffer Haarbye, og prosjektleder Anders Vongraven Krogh diskuterer videre fremdrift.

Mer standardisering
- Vår største utfordring er å finne løsninger, komponenter og materialer som stemmer overens med Hydrolifts filosofi mht ytelse, kvalitet og funksjonalitet uten at sluttprisen på båten blir høyere enn markedet er villig til å betale.  Nøkkelen ligger i mindre custom-valg og mer standardisering for å nå tilfredsstillende produksjonsvolumer, sier Bård Eker. 
Slik blir den
Forut finner du et stort oppbevaringsrom i senter, med plass til de større tingene.  Dermed kontrolleres også tyngdepunktet sideveis i båten. Her finner du også to store solsengelementer som gjør at hele baugen på båten blir til en stor solseng på 1-2-3 -  med tanke på  solskinnsdagene.
Porten til akterdekket er et hengslet sete som enkelt vippes ned fra begge sider. Styrekonsollen huser en stor kartplotter og har også gode oppbevaringsmuligheter. Båten kan utstyres med kjørestoler som man til nå bare har funnet i Hydrolift sine mer ekstreme utgaver.

Flere bilder av sjøsatt Hydrolift X-22 i bildeserien under.
FAKTA: HYDROLIFT X-22
Lengde: 6,68 meter
Bredde: 2,30 meter
Skrog: 24 grader (2 stepp)
Vekt: ca 1100 kg
Motor: 150 hk Mercury
Antall pers: 4-6 personer
Drivstofftank: ca 250 liter
Pris fra: 499.000 kr
Opplysninger: www.hydrolift.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.