På vannet med «folkebåt»

DSC05679 ny.jpg

PÅ VANNET: Det første bildet av Hydrolift X-22 på vannet.
PÅ VANNET: Det første bildet av Hydrolift X-22 på vannet.

På vannet med «folkebåt»

Den første utgave av Hydrolifts nye folkebåt på 22 fot er sjøsatt. For øyeblikket er båten under uttesting før den settes i serieproduksjon.

Nye Hydrolift X-22 er sjøsatt for uttesting av ekspertene i Hydrolift-teamet.  Den skal gjennom et testprogram hvor fart, sjøegenskaper, ergonomi og ikke minst praktiske løsninger, drivstofforbruk og holdbarhet. Hydrolift sier til Båtmagasinet at det legges mye arbeid i å utvikle en båt som er optimal for barn og voksne med tilhørende ulike bruksmønstre.
Første i ny serie
X-22 er den første båten ut i den helt nye X-serien. Bård Eker og hans team skal bygge flere båter mellom 20 og 30 fot. Arbeidet med påfølgende modeller er allerede godt i gang. Etter introduksjonsmodellen X-22 er satt på vannet, kommer det en ny 25-foter rett bak. Den skal leveres både som daycruiser og skjærgårdsjeep. X-22 blir en ren skjærgårdsjeep, en mer folkelig variant som kaster seg rett i konkurranse med jeeper fra både norske og utenlandske produsenter som i mange år har spesialisert seg på dagsturmarkedet. Hydrolift er best kjent for utvikling av raske båter, kanskje mest beregnet på de spesielt interesserte, og med fokus på skreddersøm hvor kunden i stor grad påvirker utseendet på båten. Med X-serien beveger den anerkjente produsenten seg nå også inn i det mer ordinære familiesegmentet, med båter som likevel har ytelsene i orden,  den nye X-22 blir for eksempel levert med 150 hk Mercury som standard.

PRODUKSJONSLINJEN:  Montør Geir Bøhn monterer rekker, mens teknisk ansvarlig Christoffer Haarbye, og prosjektleder Anders Vongraven Krogh diskuterer videre fremdrift.
PRODUKSJONSLINJEN: Montør Geir Bøhn monterer rekker, mens teknisk ansvarlig Christoffer Haarbye, og prosjektleder Anders Vongraven Krogh diskuterer videre fremdrift.

Mer standardisering
- Vår største utfordring er å finne løsninger, komponenter og materialer som stemmer overens med Hydrolifts filosofi mht ytelse, kvalitet og funksjonalitet uten at sluttprisen på båten blir høyere enn markedet er villig til å betale.  Nøkkelen ligger i mindre custom-valg og mer standardisering for å nå tilfredsstillende produksjonsvolumer, sier Bård Eker. 
Slik blir den
Forut finner du et stort oppbevaringsrom i senter, med plass til de større tingene.  Dermed kontrolleres også tyngdepunktet sideveis i båten. Her finner du også to store solsengelementer som gjør at hele baugen på båten blir til en stor solseng på 1-2-3 -  med tanke på  solskinnsdagene.
Porten til akterdekket er et hengslet sete som enkelt vippes ned fra begge sider. Styrekonsollen huser en stor kartplotter og har også gode oppbevaringsmuligheter. Båten kan utstyres med kjørestoler som man til nå bare har funnet i Hydrolift sine mer ekstreme utgaver.

Flere bilder av sjøsatt Hydrolift X-22 i bildeserien under.
FAKTA: HYDROLIFT X-22
Lengde: 6,68 meter
Bredde: 2,30 meter
Skrog: 24 grader (2 stepp)
Vekt: ca 1100 kg
Motor: 150 hk Mercury
Antall pers: 4-6 personer
Drivstofftank: ca 250 liter
Pris fra: 499.000 kr
Opplysninger: www.hydrolift.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.