På vannet med «folkebåt»

DSC05679 ny.jpg

PÅ VANNET: Det første bildet av Hydrolift X-22 på vannet.
PÅ VANNET: Det første bildet av Hydrolift X-22 på vannet.

På vannet med «folkebåt»

Den første utgave av Hydrolifts nye folkebåt på 22 fot er sjøsatt. For øyeblikket er båten under uttesting før den settes i serieproduksjon.

Nye Hydrolift X-22 er sjøsatt for uttesting av ekspertene i Hydrolift-teamet.  Den skal gjennom et testprogram hvor fart, sjøegenskaper, ergonomi og ikke minst praktiske løsninger, drivstofforbruk og holdbarhet. Hydrolift sier til Båtmagasinet at det legges mye arbeid i å utvikle en båt som er optimal for barn og voksne med tilhørende ulike bruksmønstre.
Første i ny serie
X-22 er den første båten ut i den helt nye X-serien. Bård Eker og hans team skal bygge flere båter mellom 20 og 30 fot. Arbeidet med påfølgende modeller er allerede godt i gang. Etter introduksjonsmodellen X-22 er satt på vannet, kommer det en ny 25-foter rett bak. Den skal leveres både som daycruiser og skjærgårdsjeep. X-22 blir en ren skjærgårdsjeep, en mer folkelig variant som kaster seg rett i konkurranse med jeeper fra både norske og utenlandske produsenter som i mange år har spesialisert seg på dagsturmarkedet. Hydrolift er best kjent for utvikling av raske båter, kanskje mest beregnet på de spesielt interesserte, og med fokus på skreddersøm hvor kunden i stor grad påvirker utseendet på båten. Med X-serien beveger den anerkjente produsenten seg nå også inn i det mer ordinære familiesegmentet, med båter som likevel har ytelsene i orden,  den nye X-22 blir for eksempel levert med 150 hk Mercury som standard.

PRODUKSJONSLINJEN:  Montør Geir Bøhn monterer rekker, mens teknisk ansvarlig Christoffer Haarbye, og prosjektleder Anders Vongraven Krogh diskuterer videre fremdrift.
PRODUKSJONSLINJEN: Montør Geir Bøhn monterer rekker, mens teknisk ansvarlig Christoffer Haarbye, og prosjektleder Anders Vongraven Krogh diskuterer videre fremdrift.

Mer standardisering
- Vår største utfordring er å finne løsninger, komponenter og materialer som stemmer overens med Hydrolifts filosofi mht ytelse, kvalitet og funksjonalitet uten at sluttprisen på båten blir høyere enn markedet er villig til å betale.  Nøkkelen ligger i mindre custom-valg og mer standardisering for å nå tilfredsstillende produksjonsvolumer, sier Bård Eker. 
Slik blir den
Forut finner du et stort oppbevaringsrom i senter, med plass til de større tingene.  Dermed kontrolleres også tyngdepunktet sideveis i båten. Her finner du også to store solsengelementer som gjør at hele baugen på båten blir til en stor solseng på 1-2-3 -  med tanke på  solskinnsdagene.
Porten til akterdekket er et hengslet sete som enkelt vippes ned fra begge sider. Styrekonsollen huser en stor kartplotter og har også gode oppbevaringsmuligheter. Båten kan utstyres med kjørestoler som man til nå bare har funnet i Hydrolift sine mer ekstreme utgaver.

Flere bilder av sjøsatt Hydrolift X-22 i bildeserien under.
FAKTA: HYDROLIFT X-22
Lengde: 6,68 meter
Bredde: 2,30 meter
Skrog: 24 grader (2 stepp)
Vekt: ca 1100 kg
Motor: 150 hk Mercury
Antall pers: 4-6 personer
Drivstofftank: ca 250 liter
Pris fra: 499.000 kr
Opplysninger: www.hydrolift.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

KATAMARAN: Bavaris nye feriebåt innbyr til luksus i sin fulle bredde.
På båtmessen i Düsseldorf neste januar kan du trolig få se en Bavaria-nyhet utenom det vanlige . Da er det klart for lanseringen av en katamaran, en innovativ feriebåt helt annerledes fra det som vi kjenner fra det tyske verftet. Nautitech 47 Power skal da også produseres i Frankrike.
HAVNESJEF: Karl Oskar Jørgensen I Sandefjord får skryt for sin rolle i utviklingen av den nye søppelsugeren. Foto: Øystein Sørumshagen, Sandefjords Blad.
Med så mye søppel flytende er det en stor utfordring for kommunene på holde havneområdene rene. Kommuner langs kysten bruker derfor store ressurser på å samle både plast og annen søppel som kommer drivende mot land.
Vel, ikke det aller siste, men en skrikende dopumpe utløste fruens gjentatte klager over dårlig søvnkvalitet.
PÅSKEPUSS: Deilig med båtpuss i påskesol, mendu kan stoffe båten selv om det regner. Illustrasjonsfoto: NTB/Scanpix.
Hvis det er meldt ustadig vær den dagen du skal prime eller stoffe, så ikke fortvil. Lag en «takrenne» av maskeringstape.
HØYSESONG: Bandene gjør seg klare til motortyverier i norske havner. (Foto: Securemark)
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for flere titalls millioner kroner. Slik gjør du det vanskeligere for tyvene.
SLUTT: 1. januar neste år er kroken på døra for Tjøme Radio i Horten og to andre kystradiostasjoner..
1. januar neste år er det over og ut for Tjøme Radio, Florø Radio og Vardø Radio. I morges ble de ansatte på stasjonene informert om avgjørelsen.
NY STOREBRO: Slik blir den nye Storebro 31 som settes i produksjon neste år.
Etter noen tøffe år satser Storebro i Småland på nyproduksjon av motorbåter. Neste år er det tradisjonsrike båtbyggeriet i gang med en spennende 31-foter.
3D-briller: Hydrolifts Anders Vongraven Krogh går ombord i nye P42.
Den er ennå ikke lansert som «sivil» båt, Hydrolifts P42, som bygger på samme konsept som Redningsselskapets hurtiggående skute i Einar Staff-klassen. Men neste år kommer det både yrkes- og fritidsbåter av P42.