Overtar arven etter 64 DC

Overtar arven etter 64 DC

En av Yamarins mest populære båter har i mange år vært 64 Daycruiser. Det finske verftet lanserer til våren en arvtager, basert på samme gode skrog, Yamarin 65 DC. Båtmagasinet har prøvekjørt byggenummer én i Finland. Det er uten tvil en reell forbedring av en fra før bra båt.

TEKST OG FOTO: AMUND RICH. LØKEN

Skroget på 65 DC er det samme som på forgjengeren 64 DC, et velprøvet og godt skrog konstruert for fart. Alt annet er fornyet og forandret. Sittebrønnen er større enn i forgjengeren, fribordet noe høyere. Førerplassen er utvidet og det er nå plass til ni tommers kartplotter. På babord side er det et stort oppbevaringsrom hvor det også kan legges inn en minibysse med gassbluss og vann.

Den nye løsningen har til en viss utstrekning gått ut over den gode trappen opp til dekk som 64 DC ikke minst er kjent for. Store forskjellene er det ikke, men noe av trappeløsningen har måttet vike plass for den nye innredningen og den store døren ned til lugaren under dekk.

Under dekk er båten blir en del større. Det er lagt stor vekt på soveplass for to godt voksne, med køyelengde på 1.90 meter. Det er mer stuveplass i den nye utgaven.

Det mest iøynefallende med 65 DC er den myke, store vindskjermen. Den gir båten et langt mer moderne preg enn forgjengeren og den plasserer båten enda mer i familie med de større Yamarin-båtene, 760 DC og 800 DC. Med 225 hesters Yamaha på hekken gjør båten 50 knop. Den er morsom å kjøre, er lett å kontrollere og har meget gode sjøegenskaper.

Yamarin 65 DC
Største lengde: 6.30 meter
Største bredde: 2.5 meter
Vekt 1170 kg
Motoralt: 115-225 hk.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.