Opp av asken

Opp av asken

På mange måter var det nesten litt symbolsk at tåken som siste døgn har ligget tungt over Bergen forsvant tirsdag morgen, samtidig med at Nye Norsk Båtsenter åpnet dørene.


Av Trond J. Hansen

 Da vi besøkte Dolviken hadde de ennå ikke fått opp varmen i båthallen. Men vi fikk likevel en varm velkomst.

- Vi opplever en ny giv blant de ansatte, og gjenåpningen er blitt veldig godt mottatt av både publikum og hele båtbransjen. Per dags dato har vi bare fått positive tilbakemeldinger, forteller Olav Stølsli med et stort smil.

Få har solgt flere Princess-båter enn han, og han har svært lang fartstid innen båtbransjen. Han er også er medeier i den nye bedriften. Nå er han fungerende daglig leder i bedriften.

Beholder jobben
Det er ikke mer enn en måned siden Norsk Båtsenter gikk med i dragsuget under den massive konkursen hos Johannes Lunde. Men som fuglen Fønix har Norsk Båtsenter reist seg fra asken, og det allerede før glørne er slukket. Og for de fleste ansatte ble det bare en gjesteopptreden på NAV.

Under vårt besøk er ennå ikke alle av de rundt 20 ansatte kommet på plass. Likevel opplever vi stor aktivitet. Gamle ”Johs. Lunde”-skilt er i ferd med å bli skrudd ned. Det er hektisk aktivitet for å få telefoner og dataanlegg opp å gå.

- Stemningen blant de ansatte er slik den var i ”gamledager”, da Arne Høvik ennå stod bak Norsk Båtsenter. Det er rett og slett en veldig positiv giv og de ansatte gleder seg som unger til å begynne å selge båter igjen, sier Stølsli til Båtmagasinet.


BORTE: Johs Lunde-skiltene som preget Norsk Båtsenters lokaler er nå fjernet. FOTO: Trond J. Hansen

Nye konvoier

Som kjent har Norsk Båtsenter gjennom årene vært storselgere av Princess-båter. I tillegg til dette merket satser de med den videre drift stort på båter fra Saga, Windy og Minor.

- Princess har alltid vært et sterkt merkenavn i Norge, og vi er stolte over å kunne representere de beste produktene fra produsenter i Norge, sier Olav Stølsli, uten å en gang rødme. Han legger til at de kommer til å arrangere Saga-konvoi og én eller to Pricess-konvoier allerede i vår.

– Noe av det kjekkeste med jobben er å ta kunder med på tur, forteller den positive båtselgeren oss.

Noe hemmelighetsfull forteller han også at de til våren har planer om et stort arrangement der representanter fra alle aktuelle båtmerker kommer til å være til stede. Også når det gjelder bruktbåter kommer driften til å gå som tidligere.

– Bruktbåtsalget er en viktig del av driften, og vi er eneste autoriserete bruktbåtbåtmeglere i Hordaland, sier Stølsli.

Han legger også vekt på at serviceanlegget er oppe og går igjen.

– Det er et krav fra Princess at vi tar service på båtene. Det er også med glede vi kan melde at dette også gjelder for tidligere kunder. Viktig er det også at alle som har bestilt fra Princess får båtene sine, avslutter Olav Stølsli. Han ønsker alle gamle og nye kunder velkommen til Nye Norsk Båtsenter.

(01.03.2011)

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.