Om styrbord og babord - og frihet under ansvar

F013BFC0-0216-4027-8D4B-07C8630E7371.jpeg

Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Kommentar

Om styrbord og babord - og frihet under ansvar

Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.

Kan vel ikke si at sommerlesningen skaper så mye spenning, men god underholdning er det. Ikke minst å tolke forsikringsselskapet Ifs gallup som sier at noen båtfolk (eller folk i båt i dette tilfelle) vil bytte ut styrbord og babord med høyre og venstre. Ser jo på de sosiale medier at dette er en sak som har skapt støy, harme og rabalder. Ifølge de aller sinteste er det båtfolket i Indre Oslofjord som ikke forstår noen ting.
TOTAL UVITENHET om styrbord og babord burde kvalifisere til - ikke bare avkortning i forsikring ved skadeoppgjør - men kanskje heller en avvikling av kundeforholdet? Men det blir mange agurker og mediestøy av sånne utspill, og det er vel i bunn og grunn hele hensikten. Det avler mye vrede fra oss forståsegpåere.
Men ikke fortvil; det skjer ikke, for høyre og venstre er ikke det samme som styrbord og babord. Styrer du forover, men snur nesa mot hekken er plutselig høyre blitt til venstre og babord høyre. Dermed er forvirringen total og forslaget kan tilintetgjøres.
NESTEN SAMTIDIG med agurknyheten fra If kom det en lang og seriøs rapport, en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker fra 2019 til 2023, laget av Sakkyndig råd for fritidsbåter i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet. Det er bare å applaudere at bruk av fritidsbåt er i fokus, og mest gledelig kanskje at næringsministeren får en rapport med 67 tiltak, hvorav de fleste er knyttet til holdningskampanjer og frivillighet. Kanskje noen av punktene er litt frivillig tvang, men i rapporten er det veldig få konkrete pålegg. Det er jo sånn vi vil ha det, stole på at folk som ferdes på sjøen faktisk kan forskjell på styrbord og babord, tar rikelig hensyn til seg selv og andre og lar flaska forbi på hytta.
ER IKKE HELT SIKKER på om frivillighet er nok til å oppnå nullvisjonen hva angår dødsulykker med fritidsbåt, men mye skal være gjort ved å ha en kunnskapsrik og ansvarlig skipper til rors som kan kreve litt mer av sine passasjerer (det er jo ofte der problemet sitter).
Så ser vi i rapporten også en lettvint løsning på mange av sjøens problemer, det vil si, de sakkyndige ser det; «Synlig politi er meget viktig for å forsterke arbeidet på mange av innsatsområdene, spesielt det holdningsskapende arbeidet som utføres for å påvirke båtbrukerne til å respektere gjeldende regelverk. Med andre ord; flere politibåter og et mer synlig og kontrollerende politi. Men sannheten nå for tiden er den stikk motsatte. Antall politibåter langs kysten har etter 2012 gått ned fra 35 til 20. Mange av disse har dessuten utstyr og størrelse med begrensinger. Tja, er det naivt å tro at vi får et sjøens UP de nærmeste årene?
VI HAR GULROTEN i form av frivillighet og gode holdninger, men vi er stygt redd for at pisken uansett vil være langt unna ....
Det skal stilles krav til oss som vil ha et trygt og fritt båtliv. Las oss bevise at vi klarer oss uten for mange pisker, for det er friheten på sjøen vi vil nyte. Vi tror næringsministeren, som nå har fått rapporten, er enig i det.
Kjør pent videre. Sommeren er fortsatt på sitt beste...

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.