Nytt skrog på Goldfish 23 Tender

Fil 2015-08-19 05 58 01 kopi.jpeg

NYTT SKROG: 2016-modellene av Goldfish Tender har fått helt nytt skrog.
NYTT SKROG: 2016-modellene av Goldfish Tender har fått helt nytt skrog.

Nytt skrog på Goldfish 23 Tender

Goldfish har laget en helt ny 23 Tender. Ny? Den ser jo akkurat ut som før. Her er det skinnet som bedrar.

Prosessen med den nye «innstegsmodellen» startet med at Mr. Goldfish, Pål Sollie, ville ha et nytt og forbedret skrog.
-Og hva var da mer naturlig enn å utnytte forskning og utvikling vi har gjort på andre modeller, sier broren, Henrik Sollie, til Båtmagasinet. Noe av det som de siste årene har materialisert seg både på militære plattformer, og på monsterbåten på 50 fot, har båtbyggerne i Son med seg til lillebror Trender på 23 fot.
Mange likhetstrekk
Vi har de første bildene av den nye 23 Tender med byggenummer 075. Likheten med sin forgjenger er først og fremst konseptet rundt dekksløsningen - og ved første øyekast slik den ser ut i sjøen.
-Visuelt har båten mange likhetstrekk med den forrige modellen, men våre båter gjennomgår en evolusjon fra et bygg til det neste, sier Henrik. Det ligger en like omfattende og samvittighetsfull prosess rundt den minste som den største båten i rangen. 23 Tender er gjerne er den første båten man kjøper fra oss og lærer å kjenne oss igjennom. Derfor er det viktig at det er et produkt helt på topp hva gjelder design, egenskaper og kvalitet, sier han.

EVINRUDE E-TEC: Goldfish Tender som hånd i hanske med Evinrude G2 E-TEC 300 hk.
EVINRUDE E-TEC: Goldfish Tender som hånd i hanske med Evinrude G2 E-TEC 300 hk.

Kunne ikke motstå...
- Det ligger mye forskning og utvikling bak RIB-serie 29 Sport og 38 SuperSport. Resultatene her var så bra at vi ikke kunne motstå å implementere mye av det til både 23- og 28 Tender. Både materialvalg og byggeprosesser som er tillært igjennom forskning og utvikling på våre militære plattformer og på vår 50 foter som gjør 98 knop, er gjenskapt  i 23-foteren, sier Henrik.
-Hvorvidt dette er kommersielt forsvarlig, vet vi ennå ikke, men dette er jo måten bygger merkevare på, legger han til, og oppsummerer hva som er nytt med høstens nye 23 Tender.
Hva er nytt?
-Et nytt skrog design som absorberer enda mer av støt og slag fra bølger. Her har også tidligere både 23- og 28 Tender vært i egen klasse, og vi tror det som nå er gjort vil distansere båten ytterligere fra konkurrentene, sier han.
-Med økt sjødyktighet og forbedret stabilitet kan vi tilby større motorer uten å gå på kompromiss med sikkerhet. Vi har derfor økt høyde på akterspeil og dørk for å kunne bære en Evinrude G2 300 på 23 Tender og to Evinrude G2 300 på 28 Tender.
-Båten har fått noe høyere skrogsider og mer volum i baug for mer bæring i stor medsjø.
-For å tåle økte påkjenninger ved at skroget nå kjører igjennom og absorberer ennå større sjø har, vi endret støpeoppsett tilsvarende vår 50 Ocean. 23- og 28-skrog vakuumstøpes i Vinylester og kjernematerialet Divinycell. Dette gir stummere båter og mindre risiko for krakelering. Kvaliteten vil være der også om 20 år.
- Båtens akterspeil, dashbord, teknisk rom er bygget rundt den nye Evinrude G2-motoren. Vi mener denne motoren for tiden har distansert samtlige konkurrenter og matcher stilmessig våre båter, sier Henrik Sollie. Av mindre endringer er to nye farger på gelcoat på 2016-modellen, nye tekstiler, sort mattlakkert konsoll med logo og nye lydabsorberende gummidørker.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.