Nytt elektrisk

CB56AA41-8196-42A7-ACC8-8BC82B88E5D9.jpeg

Her er motoren for deg som trenger dra-, eller skyvehjelp til kano/kajakk/ståbrett.
Her er motoren for deg som trenger dra-, eller skyvehjelp til kano/kajakk/ståbrett.

Nytt elektrisk

Elektriske drift utvikles over hele linja, men foreløpig er det på småmotorsiden det skjer mye når det gjelder båt. Det er der de største markedene ligger.

Det nye er i første rekke kraftigere motorer og bedre batteriteknologi, og hvis man ser på jolla som noe som kan rive ungene bort fra skjermen til sjøs, er en elektrisk motor et stille alternativ som ikke erter på seg nabobåter.

    På «Sjøen for alle» (14. - 18. Mars) viser ePropulsion en ny «Navy 6» modell, som ifølge importøren er en seks kilowatter som skal tilsvare en ti-hesters «vanlig» påhenger. Navy finnes også i en litt lettere 3kW versjon. Du velger mellom styrekult eller kontrollboks, og motoren er klargjort for standard rattbetjening. 

    Navy kjøres på 48V batteri, enten du velger ePropulsion Navy batteri eller et hvilket som helst egnet batteri. Du får motoren både med kort og lang stamme.

For kano og ståbrett

Sist, og faktisk minst av nyhetene fra ePropulsion er hjelpemotoren Lagoon. Denne festes under kjølen på SUP, kajakk eller kano. Motoren yter 300 W, og drives av det medfølgende 333Wh batteri og trådløs fjernbetjening med dødmannsknapp. 

www.epropulsion.no

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.