Nytt elektrisk

CB56AA41-8196-42A7-ACC8-8BC82B88E5D9.jpeg

Her er motoren for deg som trenger dra-, eller skyvehjelp til kano/kajakk/ståbrett.
Her er motoren for deg som trenger dra-, eller skyvehjelp til kano/kajakk/ståbrett.

Nytt elektrisk

Elektriske drift utvikles over hele linja, men foreløpig er det på småmotorsiden det skjer mye når det gjelder båt. Det er der de største markedene ligger.

Det nye er i første rekke kraftigere motorer og bedre batteriteknologi, og hvis man ser på jolla som noe som kan rive ungene bort fra skjermen til sjøs, er en elektrisk motor et stille alternativ som ikke erter på seg nabobåter.

    På «Sjøen for alle» (14. - 18. Mars) viser ePropulsion en ny «Navy 6» modell, som ifølge importøren er en seks kilowatter som skal tilsvare en ti-hesters «vanlig» påhenger. Navy finnes også i en litt lettere 3kW versjon. Du velger mellom styrekult eller kontrollboks, og motoren er klargjort for standard rattbetjening. 

    Navy kjøres på 48V batteri, enten du velger ePropulsion Navy batteri eller et hvilket som helst egnet batteri. Du får motoren både med kort og lang stamme.

For kano og ståbrett

Sist, og faktisk minst av nyhetene fra ePropulsion er hjelpemotoren Lagoon. Denne festes under kjølen på SUP, kajakk eller kano. Motoren yter 300 W, og drives av det medfølgende 333Wh batteri og trådløs fjernbetjening med dødmannsknapp. 

www.epropulsion.no

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.