Ny XO-importør i vest

Ny XO-importør i vest

Motor-Drange AS overtar importen av de finske XO-båtene på Vestlandet fra Frydenbø Marine.

MOTOR-DRANGE AS blir fra 2016 importør av det finske båtmerket XO Boats i Vest Norge. XO Boats har de siste 4 årene vært distribuert gjennom Evinrude-importøren Frydenbø Marine.
XO Boats består i dag av en modellrange fra 22-27 fot og for 2016 lanseres en helt ny toppmodell;  XO 360. Båtene bygges med skrog i aluminium og glassfiber overbygg. 
Samarbeidet mellom XO Boats og MOTOR-DRANGE AS innebærer en relansering av XO i Norge.  XO lar seg ikke selge gjennom katalogbilder og internettannonser og båtene vil derfor bli utstilt i lokalene til MOTOR-DRANGE AS  i Lysefjorden i Os Kommune sør for Bergen, opplyser XO i Finland i en pressemelding. Dette innebærer at kunder kan se og prøvekjøre båtene på sjøen.

XO har tidligere vært tilgjengelig kun med Evinrude motorer i Norge. Nå vil båtene kunne tilbys i et langt større utvalg, hvor kundene kan velge mellom Evinrude eller Mercury på outboardmodellene, og Volvo Penta, Yanmar eller Mercruiser på inboardmodellene.
Xo selges fra før av Marine Team AS i Trondheim og av Gromstad Bil og Båt i Kragerø. Dekker dekker henholdsvis Midt- og Nord-Norge og Sør- og Øst-Norge.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.