Ny politibåt til Oslo

politi_batservice mandal.jpg

NY BÅT: Havnepolitiet i Oslo har fått ny båt. Fra jagerbroa har lovens lange arm full kontroll over Oslofjorden. FOTO: Jarl Mydland/Båtservice
NY BÅT: Havnepolitiet i Oslo har fått ny båt. Fra jagerbroa har lovens lange arm full kontroll over Oslofjorden. FOTO: Jarl Mydland/Båtservice

Ny politibåt til Oslo

Havnepolitiet har gravd dypt i lommene for å finne en verdig arvtaker til "Vekteren".

Den nye 50-fots farkosten som skal inn i tjeneste fra 2014 kostet 15 millioner, og er bygget av Båtservice i Mandal. Samtidig som den foreløpig navløse politibåten settes i tjeneste tas den gamle sliteren Vekteren ut av tjeneste, melder NRK Sørlandet.

-Båten virker utrolig solid, den er godt sammensatt og blir et nyttig verktøy i tjenesten for hele Oslofjorden, sier leder for Oslo havnepoliti Roar Isaksen til NRK.no.

Fra sitt tilhold ved Akershus festning skal politibåten kunne bistå også andre politidistrikter, og båten blir dermed å treffe fra Vestfold til svenskegrensa.

I følge NRK klarer den nye båten 40 knop, og blir dermed langt vanskeligere å kjøre fra enn Vekteren, som kun klarte halvparten så stor fart.

- Det er en hurtiggående patruljebåt, men den har også vannsprøyte vi kan bruke ved brann, og den lensemuligheter til bruk hvis folk har problemer med båt som tar inn vann. Så den er også en båt vi bruker i helårlig redningstjeneste, samt naturoppsyn, sier Isaksen.

RASK: Den foreløpig navnløse politibåten skal døpes i januar. Med en toppfart på 40 knop får den langt større rekkevidde enn det Vekteren hadde. Sjef for havnepolitiet i Oslo, Roar Isaksen (innfelt) er meget godt fornøyd. FOTO: Jarl Mydland/Båtservice

Den nye politibåten i aluminium er laget i Mandal, og Båtservice håper med denne prototypen å få flere bestillinger, også fra utlandet.

– Det er et nytt system som skal gi ekstra fart og bedre egenskaper til manøvrering. Den er veldig lett å manøvrere med vridbare propeller forover, bakover og sideveis, sier direktør Bjørn Fjellhaugen i Båtservice AS til NRK.


FASES UT: Etter lang tjeneste tas Vekteren nå ut til fordel for en sprekere farkost. Foto: Lars K Larsen/Båtmagasinet.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.