Ny politibåt til Oslo

politi_batservice mandal.jpg

NY BÅT: Havnepolitiet i Oslo har fått ny båt. Fra jagerbroa har lovens lange arm full kontroll over Oslofjorden. FOTO: Jarl Mydland/Båtservice
NY BÅT: Havnepolitiet i Oslo har fått ny båt. Fra jagerbroa har lovens lange arm full kontroll over Oslofjorden. FOTO: Jarl Mydland/Båtservice

Ny politibåt til Oslo

Havnepolitiet har gravd dypt i lommene for å finne en verdig arvtaker til "Vekteren".

Den nye 50-fots farkosten som skal inn i tjeneste fra 2014 kostet 15 millioner, og er bygget av Båtservice i Mandal. Samtidig som den foreløpig navløse politibåten settes i tjeneste tas den gamle sliteren Vekteren ut av tjeneste, melder NRK Sørlandet.

-Båten virker utrolig solid, den er godt sammensatt og blir et nyttig verktøy i tjenesten for hele Oslofjorden, sier leder for Oslo havnepoliti Roar Isaksen til NRK.no.

Fra sitt tilhold ved Akershus festning skal politibåten kunne bistå også andre politidistrikter, og båten blir dermed å treffe fra Vestfold til svenskegrensa.

I følge NRK klarer den nye båten 40 knop, og blir dermed langt vanskeligere å kjøre fra enn Vekteren, som kun klarte halvparten så stor fart.

- Det er en hurtiggående patruljebåt, men den har også vannsprøyte vi kan bruke ved brann, og den lensemuligheter til bruk hvis folk har problemer med båt som tar inn vann. Så den er også en båt vi bruker i helårlig redningstjeneste, samt naturoppsyn, sier Isaksen.

RASK: Den foreløpig navnløse politibåten skal døpes i januar. Med en toppfart på 40 knop får den langt større rekkevidde enn det Vekteren hadde. Sjef for havnepolitiet i Oslo, Roar Isaksen (innfelt) er meget godt fornøyd. FOTO: Jarl Mydland/Båtservice

Den nye politibåten i aluminium er laget i Mandal, og Båtservice håper med denne prototypen å få flere bestillinger, også fra utlandet.

– Det er et nytt system som skal gi ekstra fart og bedre egenskaper til manøvrering. Den er veldig lett å manøvrere med vridbare propeller forover, bakover og sideveis, sier direktør Bjørn Fjellhaugen i Båtservice AS til NRK.


FASES UT: Etter lang tjeneste tas Vekteren nå ut til fordel for en sprekere farkost. Foto: Lars K Larsen/Båtmagasinet.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.