Ny politibåt til Oslo

politi_batservice mandal.jpg

NY BÅT: Havnepolitiet i Oslo har fått ny båt. Fra jagerbroa har lovens lange arm full kontroll over Oslofjorden. FOTO: Jarl Mydland/Båtservice
NY BÅT: Havnepolitiet i Oslo har fått ny båt. Fra jagerbroa har lovens lange arm full kontroll over Oslofjorden. FOTO: Jarl Mydland/Båtservice

Ny politibåt til Oslo

Havnepolitiet har gravd dypt i lommene for å finne en verdig arvtaker til "Vekteren".

Den nye 50-fots farkosten som skal inn i tjeneste fra 2014 kostet 15 millioner, og er bygget av Båtservice i Mandal. Samtidig som den foreløpig navløse politibåten settes i tjeneste tas den gamle sliteren Vekteren ut av tjeneste, melder NRK Sørlandet.

-Båten virker utrolig solid, den er godt sammensatt og blir et nyttig verktøy i tjenesten for hele Oslofjorden, sier leder for Oslo havnepoliti Roar Isaksen til NRK.no.

Fra sitt tilhold ved Akershus festning skal politibåten kunne bistå også andre politidistrikter, og båten blir dermed å treffe fra Vestfold til svenskegrensa.

I følge NRK klarer den nye båten 40 knop, og blir dermed langt vanskeligere å kjøre fra enn Vekteren, som kun klarte halvparten så stor fart.

- Det er en hurtiggående patruljebåt, men den har også vannsprøyte vi kan bruke ved brann, og den lensemuligheter til bruk hvis folk har problemer med båt som tar inn vann. Så den er også en båt vi bruker i helårlig redningstjeneste, samt naturoppsyn, sier Isaksen.

RASK: Den foreløpig navnløse politibåten skal døpes i januar. Med en toppfart på 40 knop får den langt større rekkevidde enn det Vekteren hadde. Sjef for havnepolitiet i Oslo, Roar Isaksen (innfelt) er meget godt fornøyd. FOTO: Jarl Mydland/Båtservice

Den nye politibåten i aluminium er laget i Mandal, og Båtservice håper med denne prototypen å få flere bestillinger, også fra utlandet.

– Det er et nytt system som skal gi ekstra fart og bedre egenskaper til manøvrering. Den er veldig lett å manøvrere med vridbare propeller forover, bakover og sideveis, sier direktør Bjørn Fjellhaugen i Båtservice AS til NRK.


FASES UT: Etter lang tjeneste tas Vekteren nå ut til fordel for en sprekere farkost. Foto: Lars K Larsen/Båtmagasinet.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.