Ny politibåt til Oslo

politi_batservice mandal.jpg

NY BÅT: Havnepolitiet i Oslo har fått ny båt. Fra jagerbroa har lovens lange arm full kontroll over Oslofjorden. FOTO: Jarl Mydland/Båtservice
NY BÅT: Havnepolitiet i Oslo har fått ny båt. Fra jagerbroa har lovens lange arm full kontroll over Oslofjorden. FOTO: Jarl Mydland/Båtservice

Ny politibåt til Oslo

Havnepolitiet har gravd dypt i lommene for å finne en verdig arvtaker til "Vekteren".

Den nye 50-fots farkosten som skal inn i tjeneste fra 2014 kostet 15 millioner, og er bygget av Båtservice i Mandal. Samtidig som den foreløpig navløse politibåten settes i tjeneste tas den gamle sliteren Vekteren ut av tjeneste, melder NRK Sørlandet.

-Båten virker utrolig solid, den er godt sammensatt og blir et nyttig verktøy i tjenesten for hele Oslofjorden, sier leder for Oslo havnepoliti Roar Isaksen til NRK.no.

Fra sitt tilhold ved Akershus festning skal politibåten kunne bistå også andre politidistrikter, og båten blir dermed å treffe fra Vestfold til svenskegrensa.

I følge NRK klarer den nye båten 40 knop, og blir dermed langt vanskeligere å kjøre fra enn Vekteren, som kun klarte halvparten så stor fart.

- Det er en hurtiggående patruljebåt, men den har også vannsprøyte vi kan bruke ved brann, og den lensemuligheter til bruk hvis folk har problemer med båt som tar inn vann. Så den er også en båt vi bruker i helårlig redningstjeneste, samt naturoppsyn, sier Isaksen.

RASK: Den foreløpig navnløse politibåten skal døpes i januar. Med en toppfart på 40 knop får den langt større rekkevidde enn det Vekteren hadde. Sjef for havnepolitiet i Oslo, Roar Isaksen (innfelt) er meget godt fornøyd. FOTO: Jarl Mydland/Båtservice

Den nye politibåten i aluminium er laget i Mandal, og Båtservice håper med denne prototypen å få flere bestillinger, også fra utlandet.

– Det er et nytt system som skal gi ekstra fart og bedre egenskaper til manøvrering. Den er veldig lett å manøvrere med vridbare propeller forover, bakover og sideveis, sier direktør Bjørn Fjellhaugen i Båtservice AS til NRK.


FASES UT: Etter lang tjeneste tas Vekteren nå ut til fordel for en sprekere farkost. Foto: Lars K Larsen/Båtmagasinet.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.