Ny og forbedret opplagspose

Ny og forbedret opplagspose

3 nye patenter sørger for at vinterlagringsposen Marinovator nå skal kunne takle alle værtyper.

TEKST: LARS KRISTIAN LARSEN FOTO: MARINOVATE

I fjor langtidstestet vi vinterlagringsposen Marinovator fra firmaet Marinovate i Stavanger. I løpet av testperioden fant vi svakheter som gründerne har brukt mye tid på finne løsninger på.
Marinovator er en tynn pose i nylon som pakkes rundt båten. Denne holdes oppe av ei 70-watts pumpe som henter luft fra utsiden, omtrent som i et hoppeslott. Selv om lufttrykket fra pumpa er relativt lite får man en solid og hard overflate som beskytter mot vær og vind.

Tre innganger

Vårt første ankepunkt etter langtidstesten var at den kun hadde en inngang - gjennom en glidelåsdør på styrbord side.
De nye modellene av Marinovator har åpning i baug, hekk og fra begge sider.


OVERRISLINGSANLEGG: Legg merke til vannstrålene på toppen av posen. Disse holder posen isfri.

Is- og snøfri pose
Det neste vi ga trekk for i testen var at posen vi testet på Østlandet klappet sammen under vekta av tung og våt snø. Også dette er nå utbedret, ved hjelp av en helt ny og patentert løsning kalt SRS (Snow removal system). Ei 500 watts pumpe henter sjøvann under båten og pumper vannet til overrislingsslangen som er montert på taket av pølsa. (Se bilde) Varmeeffekten skal i følge Marinovate være 30 kilowatt. Vannet som sildrer ned langs posen gjør at den garantert holder seg is- og snøfri ned til minus 15 grader. I tillegg er det utviklet en egen iPhone-app som gjør at pumpa kan startes og stoppes etter behov og værmelding.

Så enkelt monteres posen:

Det patenterte overrislingsanlegget gjør også at kondens som tidligere la seg på innsiden av posen og falt ned som is på båten, nå forsvinner. Ved å varme opp utsiden av posen unngås kondens på innsiden.
Båtmagasinets tre ankepunkter er nå utbedret. Gjennom vinterstormene beviste også posene at vind er uproblematisk. Det ble meldt orkan styrke i Stavanger. Fem av fem poser i området kom fra stormene uten skader, og uten å klappe sammen. Kanskje vil den utradisjonelle lagringsmetoden bli et stadig vanligere syn i årene fremover?

Fornøyd gründer

GRÜNDERE: Cato Jansen (t.v) og Alf Egil Stensen har sammen utviklet Marinovator.

- For oss var det viktig å finne løsninger på problemene som ble påpekt i Båtmagasinet. Det mener vi at vi nå har fått til på en meget god måte, sier Cato Jansen, daglig leder i Marinovate AS. For å få dette til har firmaet laget tre nye løsninger, som nå er patentgodkjente.  Økt satsing på hjemmemarkedet, samt forbedring av tidligere svakheter har ført til at flere har valgt å forsøke den spesielle vinterlagringsmetoden.

Duoen i Marinovate har også gjort enkelte forbedringer utover problemene som ble påpekt i Båtmagasinet. Bunnen på posen er fjernet, slik at posens nedre kant holdes fast av vannfylte "pølser". På denne måten slipper bobleanlegget i havna til rundt båten, og man unngår is. Vifteeffekten er også økt fra 60 til 100 watt, for å få en strammere pose, som dermed bedre motstår vind og snø.

- Målet er å ta konseptet videre til Skandinavia, og så til resten av Europa. Men vi skulle gjerne hatt med en investor eller samarbeidspartner for å ta dette videre, sier Jansen.

Mer info: www.marinovate.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.