Ny norsk i aluminium

aluventure_1.jpg

NY NORSK: Aluventure 6500 CC får premierevisning på Sjøen for alle. Den er den første i en serie med aluminiumsbåter fra den nye norske båtprodusenten AluVenture.
NY NORSK: Aluventure 6500 CC får premierevisning på Sjøen for alle. Den er den første i en serie med aluminiumsbåter fra den nye norske båtprodusenten AluVenture.

Ny norsk i aluminium

En ny norsk båtprodusent, AluVenture på Nesbru i Asker, presenterer en verdensnyhet på Sjøen for alle.

Aluventure 6500 CC heter båten, er produsert i aluminium og i Estland, men utviklet i Norge. Det er en robust og sikker fritids-, arbeids- og bruksbåt, sier produsenten, og den er produsert i en spesiell legering 5083-H321. Denne legeringen er sterkere og mer holdbar enn legeringer vanligvis brukt for denne type båter, påstår Stian Bakken i Aluventure. Å øke tykkelsen på skroget til 5 mm ble også gjort på bakgrunn av ønsket om en sikker båt. “Legg til at standard utstyr inkluderer flytestoff i skroget, noe som veldig få konkurrenter har, så får du utvilsomt en meget trygg båt som tåler ekstremt mye,” tilføyer Stian Bakken.

AluVenture 6500 CC er en 6,5 meter lang og 2,3 meter bred aluminiumsbåt med midtplassert styrekonsoll. Båten er godkjent for opp til 6 personer og estimert topphastighet er 40 knop. Standard utstyr inkluderer blant annet: Hydraulisk styring, polykarbonat rute, styrekonsoll, elektrisk lensepumpe, brannslukkningsapparat, dekklys, to oppbevarings bokser, badestige, badeplattform, fendere og plexiglas tak. Vekten er 990 kg, og motoriseringen er nbefalt til 90 - 200 hk. Båten er CE-klassifisert i klasse C og har et tankvolum på 214 liter. Mer info: www.AluVentureBoats.comAluVenture 6500 CC er bygget på spesiell aluminiumslegering.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.