Ny nordisk gigant på over 12 meter

Nimbus T11 (4).jpg

FLERE MODELLER: T-modellen av Nimbus T11 vil etterhvert få selskap av flere versjoner bygget på samme skrog, i likhet med 9-meteren i samme serie.
FLERE MODELLER: T-modellen av Nimbus T11 vil etterhvert få selskap av flere versjoner bygget på samme skrog, i likhet med 9-meteren i samme serie.
Boot Düsseldorf 2019

Ny nordisk gigant på over 12 meter

Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.

Navnet lyver litt med tanke på lengden, siden båten faktisk har en totallengde på 12,40 meter. Den nye serien med landstedbåter fra Nimbus består fra før av en serie med 9-metersbåter i tre versjoner. Også den nye T11 vil komme i tilsvarende utgaver utover året.

Nye T11 er en walkaroundbåt med overnattingsmulighet under dekk og et meget sosialt dekksarrangement akter. Konseptet går i direkte konkurranse med tilsvarende modeller fra Axopar, men byr på mer innvendig volum og bedre bokomfort. Båten vil bli godkjent for 12 personer, som lett får plass på den meget sosiale uteplassen mellom motorbrønnen og byssa i akterkant av førerplassen. Setearrangementet akter er svært funksjonelt siden den fremre benken er delt i to moduler som kan roteres. Byssa er komplett og inneholder alt man trenger for å lage et større måltid.
-Vi ser en tydelig forandring i bruksmønsteret, med mer fokus på effektiv bruk under kortere perioder, sier Jonas Göthberg i Nimbus Boat Sweden AB.
-Ofte bruker kundene båtene på dagsturer eller weekend-utflukter. Den nye T11 er designet for å ivareta disse behovene fullt ut og byr på en sosial uteplass og bra overnattingsplass for fire personer i to separate, romslige lugarer. Den har dessuten et stort og komplett toalettrom, forklarer Göthberg.

Når man velger utenbordsmotorer, får man et gigantisk stuverom på 2.500 liter under akterdekket. Båten har et meget funksjonelt og ryddig dekkslayout med svært gode bevegelsesmuligheter.
I standardversjon leveres båten med to av Mercurys nye Verado V8 utenbordsmotorer på 300 hk hver. Prisen starter på rundt 2,4 millioner kroner pluss mva.

FAKTA: NIMBUS T11
Lengde: 12,40 meter
Bredde: 3,46 meter
Vekt: 5.600 kg
Drivstoff: 850 liter
Ferskvann: 135 liter
Septik: 80 liter
Mer informasjon: www.nimbus.se

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.