Ny maskin rengjør skroget på 15 minutter

Vollen Marina 3 - fotograf Erlend Nordbak.jpg

SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.

Ny maskin rengjør skroget på 15 minutter

Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!

Det nye skrogvaskanlegget på Vollen i Asker er som en bilvask, bare for båter, og bidrar til et enklere vedlikehold uten at båten må tas opp på land. Båteiere sparer både tid og penger på selve vedlikeholdet som tradisjonelt sett er en tungvinn og langtekkelig prosess, sier Mikael Alvén, adm. direktør i Drive-in Boatwash, det svenske selskapet som har utviklet anlegget.
15 minutter
En tur i skrogvaskmaskinen er unnagjort på 15 minutter og fjerner begroing av skjell og rur. Målinger viser at drivstofforbruket umiddelbart reduseres med opptil 25% og maksfarten i snitt økes med 8 – 10 knop. Prosessen gjentas to til tre ganger i løpet av sesongen og eliminerer behovet for tradisjonelt vedlikehold. Dermed er skraping, sandblåsing, pussing og kanskje viktigst av alt - behandling med giftig bunnstoff historie for båteiere.
Miljøet er vinneren
- Et rent skrog er viktig for båteiere, slik at drivstofforbruket holdes nede og kjøreegenskapene opprettholdes, sier Anders Øgaarden prosjektleder i Vollen Marinesenter. Med skrogvaskanlegget på plass kan vi vaske båtene våre jevnlig i løpet av sesongen og slipper dermed å male båten med bunnstoff. Dette vil ha enorm betydning for miljøet i havnen vår, og ikke minst livet under havoverflaten, sier han.
På Vollen Marina vil de i tillegg til skrogvask også tilby påføring av en type lavfriksjons skrogbehandling, som hittil har blitt brukt på skip med gode resultater.

Fra venstre: Richard Hussey (Brunell MCS), Lene Conradi (ordfører Asker), Ingrid Lomelde (WWF) og Mikael Alvén (adm. direktør i Drive-in Boatwash)
Fra venstre: Richard Hussey (Brunell MCS), Lene Conradi (ordfører Asker), Ingrid Lomelde (WWF) og Mikael Alvén (adm. direktør i Drive-in Boatwash)

Stolt ordfører
I går ble skrogvaskanlegget på Vollen innviet, og med på åpningen var blant annet Ingrid Lomelde fra Verdens Naturfond og ordfører i Asker kommune, Lene Conradi.
- Mikroplast og biocider er avfallsstoffer fra båter som bidrar til en negativ påvirkning på havet. Derfor er det viktig at vi får giftfrie og bærekraftige alternativer til bunnstoff, og derfor er det veldig spennende det Vollen Marina nå setter igang, sier Ingrid Lomelde fra Verdens Naturfond.
Ordføreren syns det er moro at næringslivet går foran, spesielt når det gjelder miljø, og poengterer at dagen markerer både næringsutvikling og miljøtiltak i skjønn forening.
- Vi blir veldig stolte når vi får et slikt skrogvaskanlegg realisert her i Asker, som første i landet! Asker er en kystkommune med mange båtplasser og lang kystlinje og vi har et stort forvaltningsansvar. Men ansvaret for å ta vare på miljøet deler vi med brukerne av den flotte kysten vår. Båteierne har et helt særskilt ansvar til å bidra til å ta vare på fjorden og naturen, sier Conradi. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.