Ny maskin rengjør skroget på 15 minutter

Vollen Marina 3 - fotograf Erlend Nordbak.jpg

SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.

Ny maskin rengjør skroget på 15 minutter

Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!

Det nye skrogvaskanlegget på Vollen i Asker er som en bilvask, bare for båter, og bidrar til et enklere vedlikehold uten at båten må tas opp på land. Båteiere sparer både tid og penger på selve vedlikeholdet som tradisjonelt sett er en tungvinn og langtekkelig prosess, sier Mikael Alvén, adm. direktør i Drive-in Boatwash, det svenske selskapet som har utviklet anlegget.
15 minutter
En tur i skrogvaskmaskinen er unnagjort på 15 minutter og fjerner begroing av skjell og rur. Målinger viser at drivstofforbruket umiddelbart reduseres med opptil 25% og maksfarten i snitt økes med 8 – 10 knop. Prosessen gjentas to til tre ganger i løpet av sesongen og eliminerer behovet for tradisjonelt vedlikehold. Dermed er skraping, sandblåsing, pussing og kanskje viktigst av alt - behandling med giftig bunnstoff historie for båteiere.
Miljøet er vinneren
- Et rent skrog er viktig for båteiere, slik at drivstofforbruket holdes nede og kjøreegenskapene opprettholdes, sier Anders Øgaarden prosjektleder i Vollen Marinesenter. Med skrogvaskanlegget på plass kan vi vaske båtene våre jevnlig i løpet av sesongen og slipper dermed å male båten med bunnstoff. Dette vil ha enorm betydning for miljøet i havnen vår, og ikke minst livet under havoverflaten, sier han.
På Vollen Marina vil de i tillegg til skrogvask også tilby påføring av en type lavfriksjons skrogbehandling, som hittil har blitt brukt på skip med gode resultater.

Fra venstre: Richard Hussey (Brunell MCS), Lene Conradi (ordfører Asker), Ingrid Lomelde (WWF) og Mikael Alvén (adm. direktør i Drive-in Boatwash)
Fra venstre: Richard Hussey (Brunell MCS), Lene Conradi (ordfører Asker), Ingrid Lomelde (WWF) og Mikael Alvén (adm. direktør i Drive-in Boatwash)

Stolt ordfører
I går ble skrogvaskanlegget på Vollen innviet, og med på åpningen var blant annet Ingrid Lomelde fra Verdens Naturfond og ordfører i Asker kommune, Lene Conradi.
- Mikroplast og biocider er avfallsstoffer fra båter som bidrar til en negativ påvirkning på havet. Derfor er det viktig at vi får giftfrie og bærekraftige alternativer til bunnstoff, og derfor er det veldig spennende det Vollen Marina nå setter igang, sier Ingrid Lomelde fra Verdens Naturfond.
Ordføreren syns det er moro at næringslivet går foran, spesielt når det gjelder miljø, og poengterer at dagen markerer både næringsutvikling og miljøtiltak i skjønn forening.
- Vi blir veldig stolte når vi får et slikt skrogvaskanlegg realisert her i Asker, som første i landet! Asker er en kystkommune med mange båtplasser og lang kystlinje og vi har et stort forvaltningsansvar. Men ansvaret for å ta vare på miljøet deler vi med brukerne av den flotte kysten vår. Båteierne har et helt særskilt ansvar til å bidra til å ta vare på fjorden og naturen, sier Conradi. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.