Ny maskin rengjør skroget på 15 minutter

Vollen Marina 3 - fotograf Erlend Nordbak.jpg

SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.

Ny maskin rengjør skroget på 15 minutter

Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!

Det nye skrogvaskanlegget på Vollen i Asker er som en bilvask, bare for båter, og bidrar til et enklere vedlikehold uten at båten må tas opp på land. Båteiere sparer både tid og penger på selve vedlikeholdet som tradisjonelt sett er en tungvinn og langtekkelig prosess, sier Mikael Alvén, adm. direktør i Drive-in Boatwash, det svenske selskapet som har utviklet anlegget.
15 minutter
En tur i skrogvaskmaskinen er unnagjort på 15 minutter og fjerner begroing av skjell og rur. Målinger viser at drivstofforbruket umiddelbart reduseres med opptil 25% og maksfarten i snitt økes med 8 – 10 knop. Prosessen gjentas to til tre ganger i løpet av sesongen og eliminerer behovet for tradisjonelt vedlikehold. Dermed er skraping, sandblåsing, pussing og kanskje viktigst av alt - behandling med giftig bunnstoff historie for båteiere.
Miljøet er vinneren
- Et rent skrog er viktig for båteiere, slik at drivstofforbruket holdes nede og kjøreegenskapene opprettholdes, sier Anders Øgaarden prosjektleder i Vollen Marinesenter. Med skrogvaskanlegget på plass kan vi vaske båtene våre jevnlig i løpet av sesongen og slipper dermed å male båten med bunnstoff. Dette vil ha enorm betydning for miljøet i havnen vår, og ikke minst livet under havoverflaten, sier han.
På Vollen Marina vil de i tillegg til skrogvask også tilby påføring av en type lavfriksjons skrogbehandling, som hittil har blitt brukt på skip med gode resultater.

Fra venstre: Richard Hussey (Brunell MCS), Lene Conradi (ordfører Asker), Ingrid Lomelde (WWF) og Mikael Alvén (adm. direktør i Drive-in Boatwash)
Fra venstre: Richard Hussey (Brunell MCS), Lene Conradi (ordfører Asker), Ingrid Lomelde (WWF) og Mikael Alvén (adm. direktør i Drive-in Boatwash)

Stolt ordfører
I går ble skrogvaskanlegget på Vollen innviet, og med på åpningen var blant annet Ingrid Lomelde fra Verdens Naturfond og ordfører i Asker kommune, Lene Conradi.
- Mikroplast og biocider er avfallsstoffer fra båter som bidrar til en negativ påvirkning på havet. Derfor er det viktig at vi får giftfrie og bærekraftige alternativer til bunnstoff, og derfor er det veldig spennende det Vollen Marina nå setter igang, sier Ingrid Lomelde fra Verdens Naturfond.
Ordføreren syns det er moro at næringslivet går foran, spesielt når det gjelder miljø, og poengterer at dagen markerer både næringsutvikling og miljøtiltak i skjønn forening.
- Vi blir veldig stolte når vi får et slikt skrogvaskanlegg realisert her i Asker, som første i landet! Asker er en kystkommune med mange båtplasser og lang kystlinje og vi har et stort forvaltningsansvar. Men ansvaret for å ta vare på miljøet deler vi med brukerne av den flotte kysten vår. Båteierne har et helt særskilt ansvar til å bidra til å ta vare på fjorden og naturen, sier Conradi. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.