Ny maskin rengjør skroget på 15 minutter

Vollen Marina 3 - fotograf Erlend Nordbak.jpg

SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.

Ny maskin rengjør skroget på 15 minutter

Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!

Det nye skrogvaskanlegget på Vollen i Asker er som en bilvask, bare for båter, og bidrar til et enklere vedlikehold uten at båten må tas opp på land. Båteiere sparer både tid og penger på selve vedlikeholdet som tradisjonelt sett er en tungvinn og langtekkelig prosess, sier Mikael Alvén, adm. direktør i Drive-in Boatwash, det svenske selskapet som har utviklet anlegget.
15 minutter
En tur i skrogvaskmaskinen er unnagjort på 15 minutter og fjerner begroing av skjell og rur. Målinger viser at drivstofforbruket umiddelbart reduseres med opptil 25% og maksfarten i snitt økes med 8 – 10 knop. Prosessen gjentas to til tre ganger i løpet av sesongen og eliminerer behovet for tradisjonelt vedlikehold. Dermed er skraping, sandblåsing, pussing og kanskje viktigst av alt - behandling med giftig bunnstoff historie for båteiere.
Miljøet er vinneren
- Et rent skrog er viktig for båteiere, slik at drivstofforbruket holdes nede og kjøreegenskapene opprettholdes, sier Anders Øgaarden prosjektleder i Vollen Marinesenter. Med skrogvaskanlegget på plass kan vi vaske båtene våre jevnlig i løpet av sesongen og slipper dermed å male båten med bunnstoff. Dette vil ha enorm betydning for miljøet i havnen vår, og ikke minst livet under havoverflaten, sier han.
På Vollen Marina vil de i tillegg til skrogvask også tilby påføring av en type lavfriksjons skrogbehandling, som hittil har blitt brukt på skip med gode resultater.

Fra venstre: Richard Hussey (Brunell MCS), Lene Conradi (ordfører Asker), Ingrid Lomelde (WWF) og Mikael Alvén (adm. direktør i Drive-in Boatwash)
Fra venstre: Richard Hussey (Brunell MCS), Lene Conradi (ordfører Asker), Ingrid Lomelde (WWF) og Mikael Alvén (adm. direktør i Drive-in Boatwash)

Stolt ordfører
I går ble skrogvaskanlegget på Vollen innviet, og med på åpningen var blant annet Ingrid Lomelde fra Verdens Naturfond og ordfører i Asker kommune, Lene Conradi.
- Mikroplast og biocider er avfallsstoffer fra båter som bidrar til en negativ påvirkning på havet. Derfor er det viktig at vi får giftfrie og bærekraftige alternativer til bunnstoff, og derfor er det veldig spennende det Vollen Marina nå setter igang, sier Ingrid Lomelde fra Verdens Naturfond.
Ordføreren syns det er moro at næringslivet går foran, spesielt når det gjelder miljø, og poengterer at dagen markerer både næringsutvikling og miljøtiltak i skjønn forening.
- Vi blir veldig stolte når vi får et slikt skrogvaskanlegg realisert her i Asker, som første i landet! Asker er en kystkommune med mange båtplasser og lang kystlinje og vi har et stort forvaltningsansvar. Men ansvaret for å ta vare på miljøet deler vi med brukerne av den flotte kysten vår. Båteierne har et helt særskilt ansvar til å bidra til å ta vare på fjorden og naturen, sier Conradi. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.