Ny maskin rengjør skroget på 15 minutter

Vollen Marina 3 - fotograf Erlend Nordbak.jpg

SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.

Ny maskin rengjør skroget på 15 minutter

Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!

Det nye skrogvaskanlegget på Vollen i Asker er som en bilvask, bare for båter, og bidrar til et enklere vedlikehold uten at båten må tas opp på land. Båteiere sparer både tid og penger på selve vedlikeholdet som tradisjonelt sett er en tungvinn og langtekkelig prosess, sier Mikael Alvén, adm. direktør i Drive-in Boatwash, det svenske selskapet som har utviklet anlegget.
15 minutter
En tur i skrogvaskmaskinen er unnagjort på 15 minutter og fjerner begroing av skjell og rur. Målinger viser at drivstofforbruket umiddelbart reduseres med opptil 25% og maksfarten i snitt økes med 8 – 10 knop. Prosessen gjentas to til tre ganger i løpet av sesongen og eliminerer behovet for tradisjonelt vedlikehold. Dermed er skraping, sandblåsing, pussing og kanskje viktigst av alt - behandling med giftig bunnstoff historie for båteiere.
Miljøet er vinneren
- Et rent skrog er viktig for båteiere, slik at drivstofforbruket holdes nede og kjøreegenskapene opprettholdes, sier Anders Øgaarden prosjektleder i Vollen Marinesenter. Med skrogvaskanlegget på plass kan vi vaske båtene våre jevnlig i løpet av sesongen og slipper dermed å male båten med bunnstoff. Dette vil ha enorm betydning for miljøet i havnen vår, og ikke minst livet under havoverflaten, sier han.
På Vollen Marina vil de i tillegg til skrogvask også tilby påføring av en type lavfriksjons skrogbehandling, som hittil har blitt brukt på skip med gode resultater.

Fra venstre: Richard Hussey (Brunell MCS), Lene Conradi (ordfører Asker), Ingrid Lomelde (WWF) og Mikael Alvén (adm. direktør i Drive-in Boatwash)
Fra venstre: Richard Hussey (Brunell MCS), Lene Conradi (ordfører Asker), Ingrid Lomelde (WWF) og Mikael Alvén (adm. direktør i Drive-in Boatwash)

Stolt ordfører
I går ble skrogvaskanlegget på Vollen innviet, og med på åpningen var blant annet Ingrid Lomelde fra Verdens Naturfond og ordfører i Asker kommune, Lene Conradi.
- Mikroplast og biocider er avfallsstoffer fra båter som bidrar til en negativ påvirkning på havet. Derfor er det viktig at vi får giftfrie og bærekraftige alternativer til bunnstoff, og derfor er det veldig spennende det Vollen Marina nå setter igang, sier Ingrid Lomelde fra Verdens Naturfond.
Ordføreren syns det er moro at næringslivet går foran, spesielt når det gjelder miljø, og poengterer at dagen markerer både næringsutvikling og miljøtiltak i skjønn forening.
- Vi blir veldig stolte når vi får et slikt skrogvaskanlegg realisert her i Asker, som første i landet! Asker er en kystkommune med mange båtplasser og lang kystlinje og vi har et stort forvaltningsansvar. Men ansvaret for å ta vare på miljøet deler vi med brukerne av den flotte kysten vår. Båteierne har et helt særskilt ansvar til å bidra til å ta vare på fjorden og naturen, sier Conradi. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.