Ny helårsbåt fra Sting

IMG_2405.JPG

NORSK DESIGNER: Espen Thorup har designen den nye helårsbåten fra Sting.
NORSK DESIGNER: Espen Thorup har designen den nye helårsbåten fra Sting

Ny helårsbåt fra Sting

Sting kaster seg inn i kampen om helårsbrukere og hobbyfiskere med sin nyhet 630 Fast Track. Båten skal utfordre europeiske volumprodusenter som for lengst har sett et voksende marked for små og mellomstore hyttebåter.

Først ut i den nye Sting-serien er en seks meters utgave, men om ikke lenger dukker det også en syv-meter opp. Det er norske Espen Thorup som har designet nykommeren. Det er polske Mirage som produserer Sting-båtene. Mirage er 50 % eiet av norske Nordkapp Boats.

HELÅRSBÅT: Sting 630 Fast Track blir en helårsbåt ideell for hobbyfiskere.
HELÅRSBÅT: Sting 630 Fast Track blir en helårsbåt ideell for hobbyfiskere.

Tilpasset nordiske forhold
Skisser av den "norske" utfordreren blir vist på den internasjonale båtmessen i Düsseldorf som pågår i disse dager. Båtmagasinet har de første bildene. I følge produsenten er det lagt stor vekt på å tilpasse båten nordiske forhold. Mye utstyr er standard, men kjøperen kan i stor grad tilpasse båtens utstyr etter behov. Av standardutstyr kan nevnes hydraulisk styring, bord i styrhuset og putesett. Kalesjeløsning og ekstra styreposisjon ute er ekstrautstyr. Det samme er x-dørk, kjøleskap og navigasjonspakke fra Garmin. Inklusive en solid badeplattform er båten nesten 6.50 meter lang og tilpasset fem personen i styrhuset. Båten kan utstyrets med Evinrude G2 150 hester.
Det er ventet at båten kommer til Norge i mai/juni.
FØRST UT: 630 Fast Track er først ut i en ny serie helårsbåter fra Sting.
FØRST UT: 630 Fast Track er først ut i en ny serie helårsbåter fra Sting.

Tekniske Data, Sting 630 Fast track:
Lengde: 6,02 meter (6,48 meter m/badeplattform)
Bredde: 2,52 meter
Vekt: 1230 kg/uten motor
Drivstofftank: 200 liter
Motor max.: 150 hk
Sitteplasser: 6 i styrhus
Soveplasser: 3-4 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.