Ny driv for Vaagen Boats

Ny driv for Vaagen Boats

Med Aukra kommune og fem nye eiere om bord, satser konkursrammede Vågen Båtbyggeri nå videre på båtproduksjon, reparasjon og forsikringsskader under nytt navn og med nye eiere. (12.10.09)

Av Therese Vågen

Vaagen i gjeldsforhandlinger
Vaagen båtbyggeri konkurs
Kommunen redder båtbyggeri

Det har vært midlertidig drift i selskapet Vågen Holding frem til nå, men fra 1. oktober er det Vaagen Boats AS med totalt seks ansatte som skal bringe båtbyggertradisjonene fra båtprodusenten i Møre og Romsdal videre.

I drift
- I inneværende år har vi stort sett jobbet med reparasjoner, ombygginger og produksjon for andre i samme bransje. I dagens markedssituasjon innser vi viktigheten av å ha flere ben å stå på, sier Jan Knutsen som er med som daglig leder i det nye selskapet. Knutsen startet i sin tid båtbyggeriet i 1983 sammen med broren Malvin. Knutsen forteller videre at Vaagen Boats AS nå jobber med to konkrete prosjekter med utgangspunkt i skroget til Vaagen 40.
- Dette er yrkesbåter til forskjellige aktører inne reiseliv og kystnæring. Det nye selskapet skal også videreutvikle Vaagen 40, og Knutsen lover noen spennende endringer basert på kundenes erfaringer og tilbakemeldinger.

Gikk konkurs
Tidligere Vågen Båtbyggeri gikk konkurs etter at de inngikk gjeldsforhandlinger men ikke klarte å få inn nye eiere og nok kapital til å kunne fortsette. Store forsinkelser knyttet til utviklingen av ny båtmodell, forsinkelser i produksjonen og flytting til nye produksjonslokaler skal være hovedårsaken til de økonomiske vanskelighetene.

Stigende interesse
Stigende interesse for Vaagen 40, spesielt i skyssbåtmarkedet med begrenset passasjersertifikat for inntil 12 personer, gjorde likevel at en fortsatte å jobbe for videre produksjon av flybridgebåten. Som Båtmagasinet skrev tidligere i år, fikk etter hvert konkursrammede Vaagen Båtbyggeri nye eiere på plass, og nå er altså Vaagen Boats AS i full drift. 
- Vi er nå fem personer som jobber på heltid, men regner med at vi kan øke til seks etter hvert.

Kommunen inn som eier
På eiersiden har Vaagen Boats AS blant annet fått inn Aukra kommune, som skal ha spyttet inn rundt 1,7 millioner kroner i frisk kapital. I tillegg har båtprodusenten fått inn fem nye eiere.
- Planen er å starte forsiktig opp med produksjon av tre- fire båter basert på Vaagen 40 i året i løpet av neste år, samt fortsette med reparasjon og vedlikehold av alle typer båter.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.