Ny dame til rors i «propellmekka»

DSC_0038.jpg

Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.
Nina Dorthea Terjesen (29) overtar det administrative roret i Winrace Propellers AS.

Ny dame til rors i «propellmekka»

Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i den suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune.

Artikkelforfatteren våger følgende påstand: Det som gründeren av bedriften, Olle Terjesen ikke vet om propeller, er ikke verdt å vite! 

    Olle er gründer, eier og verksmester av suksessbedriften Winrace Propellers AS. Han er hodet bakom det aller meste og hans enorme kunnskap har skapt en bedrift som er bygget på kombinasjonen av erfaring og evnen til å tenke nytt. 

«Propellfamilien» fra venstre: Olle Terjesen (67): Bedriftens gründer, eier og verksmester og selveste «Professor propell». Han er hodet bakom det aller meste og har en løsning på det aller meste. Nina Dorthea Terjesen (29): Bedriftens daglige leder og fa
«Propellfamilien» fra venstre: Olle Terjesen (67): Bedriftens gründer, eier og verksmester og selveste «Professor propell». Han er hodet bakom det aller meste og har en løsning på det aller meste. Nina Dorthea Terjesen (29): Bedriftens daglige leder og fa

 

Nyutvikling og reparasjoner

Bedriften har fått mye oppmerksomhet utenlands for sine racepropellene og har i dag kunder fra hele verden. 

    I tillegg har Winrace Europas best utstyrte verksted for reparasjon av propeller opptil 40 tommer i diameter. Alle reparasjoner utføres etter ISO 484/2 eller OEM spesifikasjoner. Eksempler på hva bedriften utfører er stigningsforandring, balansering, sveising, retting, tynning, optimalisering, utskiftning av gumminav, beregning og analysering.

 

Eget støperi

    Et av prosjektene det jobbes iherdig med er å opprette et eget presisjonsstøperi i Froland slik at bedriften kan produsere egendesignede propeller under eget tak fremfor å sende prototypene utenlands, sier Nina Dorothea Terjesen.

    - Det å kunne ha oversikten over hele prosessen er veldig nyttig. Ikke minst er det tidsbesparrende, men også kostnadsbesparende. Det gir enormt mange muligheter, ikke bare for egenproduksjon, men for leieproduksjon av det meste, ikke bare propeller, sier Nina.

Odd Arnold Terjesen ved en av bedriftens avanserte 3D-printere.
Odd Arnold Terjesen ved en av bedriftens avanserte 3D-printere.

Mamma styrer fortsatt økonomien

Mamma Signe Helleland har vært daglig leder i Winrace Propellers siden 1998, - en periode som har betydd mye for den enestående posisjonen som bedriften har i dag. 

    Nina Dorthea kommer fra stillingen som ansvarlig redaktør for Sørlandsavisen etter å ha vært journalist i selskapet i flere år. Hun er utdannet fra Hawaii Pacific University og har en bachelor i reklame og markedsføring med fordypning innen multimedia og grafisk design.

    - Jeg gleder meg til å bidra til å videreutvikle et veldig spennende selskap med store muligheter. Vi har flere spennende prosjekter som vi forventer å komme i gang med på kort sikt, forteller den unge bedriftslederen til Båtmagasinet.

Bedriften er i dag en av de mest avansertepå propellsiden, også internasjonelt.
Bedriften er i dag en av de mest avansertepå propellsiden, også internasjonelt.
 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.
RØRT: En tydelig rørt Frode Sundsdal ble sensasjonelt tysk mester i Formel 2 i helgen. Foto: Tony Blom Pettersen
Frode Sundsdal tok en sensasjonell seier i det tyske F2 båtsport mesterskapet i Brodenbach i helgen.
Lett glidende glidelåser og best av alt: Ingen skjolder.
Kalesje er dessverre forbruksvare, men prisnivået på en ny eller reparasjoner, gjør det verdt å bevare den hundre prosent så lenge som mulig. En liten detalj som trege glidelåser er irriterende, og for mye krefter på en treg glidelås kan for få ødeleggende følger.