Ny dame til rors i «propellmekka»

Ny dame til rors i «propellmekka»

Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune

Artikkelforfatteren våger følgende påstand: Det som Olle Terjesen ikke vet om propeller, er ikke verdt å vite! 

    Olle er gründer, eier og verksmester av suksessbedriften Winrace Propellers AS. Han er hodet bakom det aller meste og hans enorme kunnskap har skapt en bedrift som er bygget på kombinasjonen av erfaring og evnen til å tenke nytt. 

«Propellfamilien» fra venstre: Olle Terjesen (67): Bedriftens gründer, eier og verksmester og selveste «Professor propell». Han er hodet bakom det aller meste og har en løsning på det aller meste. Nina Dorthea Terjesen (29): Bedriftens daglige leder og fa

Nyutvikling og reparasjoner

Bedriften har fått mye oppmerksomhet utenlands for sine racepropellene og har i dag kunder fra hele verden. 

    I tillegg har Winrace Europas best utstyrte verksted for reparasjon av propeller opptil 40 tommer i diameter. Alle reparasjoner utføres etter ISO 484/2 eller OEM spesifikasjoner. Eksempler på hva bedriften utfører er stigningsforandring, balansering, sveising, retting, tynning, optimalisering, utskiftning av gumminav, beregning og analysering.

Bedriften er i dag en av de mest avanserte, også internasjonelt, på propellsiden.

 

Eget støperi

    Et av prosjektene det jobbes iherdig med er å opprette et eget presisjonsstøperi i Froland slik at bedriften kan produsere egendesignede propeller under eget tak fremfor å sende prototypene utenlands, sier Nina Dorothea Terjesen.

    - Det å kunne ha oversikten over hele prosessen er veldig nyttig. Ikke minst er det tidsbesparrende, men også kostnadsbesparende. Det gir enormt mange muligheter, ikke bare for egenproduksjon, men for leieproduksjon av det meste, ikke bare propeller, sier Nina.

 

Mamma styrer fortsatt økonomien

Mamma Signe Helleland har vært daglig leder i Winrace Propellers siden 1998, - en periode som har betydd mye for den enestående posisjonen som bedriften har i dag. 

    Nina Dorthea kommer fra stillingen som ansvarlig redaktør for Sørlandsavisen etter å ha vært journalist i selskapet i flere år. Hun er utdannet fra Hawaii Pacific University og har en bachelor i reklame og markedsføring med fordypning innen multimedia og grafisk design.

    - Jeg gleder meg til å bidra til å videreutvikle et veldig spennende selskap med store muligheter. Vi har flere spennende prosjekter som vi forventer å komme i gang med på kort sikt, forteller den unge bedriftslederen til Båtmagasinet.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.