Ny dame til rors i «propellmekka»

Ny dame til rors i «propellmekka»

Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune

Artikkelforfatteren våger følgende påstand: Det som Olle Terjesen ikke vet om propeller, er ikke verdt å vite! 

    Olle er gründer, eier og verksmester av suksessbedriften Winrace Propellers AS. Han er hodet bakom det aller meste og hans enorme kunnskap har skapt en bedrift som er bygget på kombinasjonen av erfaring og evnen til å tenke nytt. 

«Propellfamilien» fra venstre: Olle Terjesen (67): Bedriftens gründer, eier og verksmester og selveste «Professor propell». Han er hodet bakom det aller meste og har en løsning på det aller meste. Nina Dorthea Terjesen (29): Bedriftens daglige leder og fa

Nyutvikling og reparasjoner

Bedriften har fått mye oppmerksomhet utenlands for sine racepropellene og har i dag kunder fra hele verden. 

    I tillegg har Winrace Europas best utstyrte verksted for reparasjon av propeller opptil 40 tommer i diameter. Alle reparasjoner utføres etter ISO 484/2 eller OEM spesifikasjoner. Eksempler på hva bedriften utfører er stigningsforandring, balansering, sveising, retting, tynning, optimalisering, utskiftning av gumminav, beregning og analysering.

Bedriften er i dag en av de mest avanserte, også internasjonelt, på propellsiden.

 

Eget støperi

    Et av prosjektene det jobbes iherdig med er å opprette et eget presisjonsstøperi i Froland slik at bedriften kan produsere egendesignede propeller under eget tak fremfor å sende prototypene utenlands, sier Nina Dorothea Terjesen.

    - Det å kunne ha oversikten over hele prosessen er veldig nyttig. Ikke minst er det tidsbesparrende, men også kostnadsbesparende. Det gir enormt mange muligheter, ikke bare for egenproduksjon, men for leieproduksjon av det meste, ikke bare propeller, sier Nina.

 

Mamma styrer fortsatt økonomien

Mamma Signe Helleland har vært daglig leder i Winrace Propellers siden 1998, - en periode som har betydd mye for den enestående posisjonen som bedriften har i dag. 

    Nina Dorthea kommer fra stillingen som ansvarlig redaktør for Sørlandsavisen etter å ha vært journalist i selskapet i flere år. Hun er utdannet fra Hawaii Pacific University og har en bachelor i reklame og markedsføring med fordypning innen multimedia og grafisk design.

    - Jeg gleder meg til å bidra til å videreutvikle et veldig spennende selskap med store muligheter. Vi har flere spennende prosjekter som vi forventer å komme i gang med på kort sikt, forteller den unge bedriftslederen til Båtmagasinet.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.