Ny dame til rors i «propellmekka»

Ny dame til rors i «propellmekka»

Etter tjue år som daglig leder i Winrace Propellers overlater Signe Helleland (63) roret til datteren, Nina Dorthea Terjesen (29). Dermed sitter en ny kvinne til rors i suksessrike familiebedriften på Blakstadheia industriområde i Froland kommune

Artikkelforfatteren våger følgende påstand: Det som Olle Terjesen ikke vet om propeller, er ikke verdt å vite! 

    Olle er gründer, eier og verksmester av suksessbedriften Winrace Propellers AS. Han er hodet bakom det aller meste og hans enorme kunnskap har skapt en bedrift som er bygget på kombinasjonen av erfaring og evnen til å tenke nytt. 

«Propellfamilien» fra venstre: Olle Terjesen (67): Bedriftens gründer, eier og verksmester og selveste «Professor propell». Han er hodet bakom det aller meste og har en løsning på det aller meste. Nina Dorthea Terjesen (29): Bedriftens daglige leder og fa

Nyutvikling og reparasjoner

Bedriften har fått mye oppmerksomhet utenlands for sine racepropellene og har i dag kunder fra hele verden. 

    I tillegg har Winrace Europas best utstyrte verksted for reparasjon av propeller opptil 40 tommer i diameter. Alle reparasjoner utføres etter ISO 484/2 eller OEM spesifikasjoner. Eksempler på hva bedriften utfører er stigningsforandring, balansering, sveising, retting, tynning, optimalisering, utskiftning av gumminav, beregning og analysering.

Bedriften er i dag en av de mest avanserte, også internasjonelt, på propellsiden.

 

Eget støperi

    Et av prosjektene det jobbes iherdig med er å opprette et eget presisjonsstøperi i Froland slik at bedriften kan produsere egendesignede propeller under eget tak fremfor å sende prototypene utenlands, sier Nina Dorothea Terjesen.

    - Det å kunne ha oversikten over hele prosessen er veldig nyttig. Ikke minst er det tidsbesparrende, men også kostnadsbesparende. Det gir enormt mange muligheter, ikke bare for egenproduksjon, men for leieproduksjon av det meste, ikke bare propeller, sier Nina.

 

Mamma styrer fortsatt økonomien

Mamma Signe Helleland har vært daglig leder i Winrace Propellers siden 1998, - en periode som har betydd mye for den enestående posisjonen som bedriften har i dag. 

    Nina Dorthea kommer fra stillingen som ansvarlig redaktør for Sørlandsavisen etter å ha vært journalist i selskapet i flere år. Hun er utdannet fra Hawaii Pacific University og har en bachelor i reklame og markedsføring med fordypning innen multimedia og grafisk design.

    - Jeg gleder meg til å bidra til å videreutvikle et veldig spennende selskap med store muligheter. Vi har flere spennende prosjekter som vi forventer å komme i gang med på kort sikt, forteller den unge bedriftslederen til Båtmagasinet.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Yachtgiganten Ferretti har allerede underlagt seg Pershing, Itama, Mochi Craft, Riva, CRN and Custom Line. Nå er designgiganten Wally innlemmet i familien.
Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.