Ny autopilot fra Garmin

garmin_autopilot.jpg

GHP 20 med SmartPump er tilgjengelig ila 4.kvartal, og prisen er 34.000,- inkl. mva. for et komplett system.
GHP 20 med SmartPump er tilgjengelig ila 4.kvartal, og prisen er 34.000,- inkl. mva. for et komplett system.

Ny autopilot fra Garmin

Garmin lanserer i dag den nye GHP 20 autopilot med SmartPump – en autopilot for båter med hydraulisk styring.

-SmartPump er noe så unikt som en nyvinning innenfor autopilotsegmentet, hvor vi nå har laget en pumpe som automatisk justerer flow’en, noe som gjør den til en ”one-size-fits-all” pilot for hydraulisk styring, sier Marine manager Christer Skau i Garmin Norge AS.

En autopilot er avhengig av en hydraulisk pumpe som må tilpasses den aktuelle båttypen. For å finne den rette hydrauliske pumpen til din båt, må du vite størrelsen (i cm3) på den hydrauliske sylinderen som brukes på styresystemet. Andre produsenter opererer for eksempel  med 4-5 forskjellige pumper, mens Garmin nå kommer med en pumpe som passer til de fleste båtstørrelser og styresylindre.

Begrenser rorutslaget
Ved hjelp av “Intelligent Rudder Rate Technology” (IRRT), begrenser GHP 20 autopilot med SmartPump rorutslaget ved høye hastigheter, og øker rorutslaget ved lave hastigheter. Dette gjør at GHP 20 fungerer optimalt, og gir en trygg opplevelse ved alle hastigheter og forhold.

I tillegg til å holde kursen I nær sagt all slags vær- og vindforhold, kan GHP 20 styre etter preprogrammerte trolling- og søkemønstre. Med en kompatibel Garmin kartplotter, og Bluechart G2 Vision kart, kan man benytte seg av den unike Auto Guidance funksjonen, som gir forslag til ruter.

I likhet med Garmin GHP 10 autopilot, kommer GHP 20 med SmartPump med Garmin’s patenterte Shadow Drive teknologi. Shadow Drive teknologien lar brukeren gjøre kursendringer uten og manuelt koble fra autopiloten eller ”kjempe” mot systemet om kontrollen. Man kan enkelt svinge på rattet for å ta over kontrollen, for så å slippe rattet når man er på ønsket kurs og autopiloten vil automatisk ta over kontrollen igjen.

GHC 10 er kontrollenheten til GHP 20, og er designet for å matche øvrige Garmin instrumenter.Man kan koble opptil 3 stk GHC 10 kontrollenheter mot en GHP 20 autopilot.

GHP 20 med SmartPump er tilgjengelig ila 4.kvartal, og prisen er 34.000,- inkl. mva. for et komplett system.

www.garminnorge.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

TIL TOPPS: Sting 610 ble prisvinner i Düsseldorf.
Jubelen sto i taket i messehallene i Düsseldorf lørdag kveld da juryen for «European Powerboat of the year» kåret den norske designer Espen Thorups Sting 610 BR og Espen Aalruds Marex 310 Sun Cruiser til vinnere i hver sine klasser.
Axopar 37 SC blant spennende nyheter.
Verdens største innendørs båtmesse i Düsseldorf er i gang. Her er bildene av noen av de aktuelle nyhetene.
NIMBUS WTC: Spennende utviklingsplaner ble i dag lagt frem av Nimbus.
Svenske Nimbus Boats vil i løpet av året lansere en helt ny båtserie. Båtene kommer til å selges med bensin og diesel innenbords, samt med utenbords-motorer.
Bavaria har skapt en ny generasjon hurtiggående bobåter som bygges etter nye metoder. Først ut var Bavaria R40. I dag var det verdenspremiere for R40 Coupé i Düsseldorf.
Lars-Erik Solvang og Kaizers "far" Siep Kaizer etter avdukingen av den nye båten i Düsseldorf i dag.
Det var norske Lars-Erik Solvang som foretok den høytidelige avdukingen av den nye Keizer 42, en båt inspirert av den tradisjonelle runabout. Bavaria-importøren blir norgesimportør av den nye hollandske lekkerbisken.
NORSK DESIGNER: Espen Thorup har signert designet på finske Aquador 35 AQ.
Verdens største innendørs båtmesse Boot Düsseldorf åpner i morgen. Et stort antall nordiske nyheter skal avdukes i de neste dagene, sammen med sesongens nye modeller fra en lang rekke europeiske storprodusenter. Her er en sniktitt på noen av de heteste.
UTEN SEIL: Fartøyet skal jorden rundt på eget  "drivstoff" uten seil.
Dette eksperimentfartøyet skal bli det første uten seil, som skal gå jorden rundt, selvforsynt med «drivstoff» basert på solenergi, egenprodusert hydrogen og vindturbiner.
Det mest spennende med den 50-hesters dieselpåhengeren, Neander Dtorque 111, er at hvert av de to stemplene har to råder hver, som går fra stemplene til hver sin kontraroterende veivaksel.