Ny autopilot fra Garmin

garmin_autopilot.jpg

GHP 20 med SmartPump er tilgjengelig ila 4.kvartal, og prisen er 34.000,- inkl. mva. for et komplett system.
GHP 20 med SmartPump er tilgjengelig ila 4.kvartal, og prisen er 34.000,- inkl. mva. for et komplett system.

Ny autopilot fra Garmin

Garmin lanserer i dag den nye GHP 20 autopilot med SmartPump – en autopilot for båter med hydraulisk styring.

-SmartPump er noe så unikt som en nyvinning innenfor autopilotsegmentet, hvor vi nå har laget en pumpe som automatisk justerer flow’en, noe som gjør den til en ”one-size-fits-all” pilot for hydraulisk styring, sier Marine manager Christer Skau i Garmin Norge AS.

En autopilot er avhengig av en hydraulisk pumpe som må tilpasses den aktuelle båttypen. For å finne den rette hydrauliske pumpen til din båt, må du vite størrelsen (i cm3) på den hydrauliske sylinderen som brukes på styresystemet. Andre produsenter opererer for eksempel  med 4-5 forskjellige pumper, mens Garmin nå kommer med en pumpe som passer til de fleste båtstørrelser og styresylindre.

Begrenser rorutslaget
Ved hjelp av “Intelligent Rudder Rate Technology” (IRRT), begrenser GHP 20 autopilot med SmartPump rorutslaget ved høye hastigheter, og øker rorutslaget ved lave hastigheter. Dette gjør at GHP 20 fungerer optimalt, og gir en trygg opplevelse ved alle hastigheter og forhold.

I tillegg til å holde kursen I nær sagt all slags vær- og vindforhold, kan GHP 20 styre etter preprogrammerte trolling- og søkemønstre. Med en kompatibel Garmin kartplotter, og Bluechart G2 Vision kart, kan man benytte seg av den unike Auto Guidance funksjonen, som gir forslag til ruter.

I likhet med Garmin GHP 10 autopilot, kommer GHP 20 med SmartPump med Garmin’s patenterte Shadow Drive teknologi. Shadow Drive teknologien lar brukeren gjøre kursendringer uten og manuelt koble fra autopiloten eller ”kjempe” mot systemet om kontrollen. Man kan enkelt svinge på rattet for å ta over kontrollen, for så å slippe rattet når man er på ønsket kurs og autopiloten vil automatisk ta over kontrollen igjen.

GHC 10 er kontrollenheten til GHP 20, og er designet for å matche øvrige Garmin instrumenter.Man kan koble opptil 3 stk GHC 10 kontrollenheter mot en GHP 20 autopilot.

GHP 20 med SmartPump er tilgjengelig ila 4.kvartal, og prisen er 34.000,- inkl. mva. for et komplett system.

www.garminnorge.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

MILJØVERSTINGENE: Oslo skal spenge for biltrafikk til byen, men tilrettelegger ytterligere for at miljøverstingene skal få plass. Her cruiseskipet "Azura"som  passerer Dyna Fyr. (Foto: Stian Lysberg Solum, NTB/Scanpix).
-Er det mulig? Oslo vil tilrettelege for større skipstrafikk inn til indre Oslofjord, og det med skip som forurenser mer enn den samlede fritidsflåten. Det er askermannen, båtmannen og stjernekonstruktøren Espen Thorup som tordner.
På båtmessen i Göteborg er Askeladden på plass med nyheten C65 og Uttern med hyttebåten U77.
SILVER: Ny 6,40 meters bowrider fra finske Silver.
Stadig flere båtprodusenter vektlegger bowrider-konseptet. På båtmessen i Göteborg, som åpner i helgen, viser blant andre Silver og Micore nye BR-modeller.
Når Tor slår inn over landet senere i dag kan man risikere bølger med høyde opp mot 13 meter. (Foto:  NTB/Scanpix)
Tor er på full fart inn mot kysten. Sjekk fortøyningene før det er for sent.
ENKLERE: Nå skal det bli litt enklere å registrere fritidsbåten i skipsregisteret.
Fra 1. februar bortfaller kravet om annonsering i riksdekkende avis ved manglende dokumentasjon av eierforhold ved registrering av fartøy under 15 meter i skipsregisteret.
SARGO: FG Racing blir eneimportør av finske Sargo i Norge.
FG Racing overtar som eneimportør av finske Sargo i Norge.
SNART NORGE: Mercurys 400-hester er i bruk i den store verden. Til våren blir den godkjent også for norske fritidsbåter. (Foto: Atle Knutsen).
Mercurys monstermotor på 400 hester har i et års tid blitt vist på messer verden rundt, men ingen eksemplarer er så langt levert til fritidsflåten i Europa. Årsaken er at motoren ikke har vært CE-merket. På vårparten vil den være godkjent for det norske markedet.
Tidligere salgssjef og storbåtselger i Stavanger Marinesenter, Egil Mathisen, har etablert nytt selskap for storbåtmegling og service i Stavanger.