Ny autopilot fra Garmin

garmin_autopilot.jpg

GHP 20 med SmartPump er tilgjengelig ila 4.kvartal, og prisen er 34.000,- inkl. mva. for et komplett system.
GHP 20 med SmartPump er tilgjengelig ila 4.kvartal, og prisen er 34.000,- inkl. mva. for et komplett system.

Ny autopilot fra Garmin

Garmin lanserer i dag den nye GHP 20 autopilot med SmartPump – en autopilot for båter med hydraulisk styring.

-SmartPump er noe så unikt som en nyvinning innenfor autopilotsegmentet, hvor vi nå har laget en pumpe som automatisk justerer flow’en, noe som gjør den til en ”one-size-fits-all” pilot for hydraulisk styring, sier Marine manager Christer Skau i Garmin Norge AS.

En autopilot er avhengig av en hydraulisk pumpe som må tilpasses den aktuelle båttypen. For å finne den rette hydrauliske pumpen til din båt, må du vite størrelsen (i cm3) på den hydrauliske sylinderen som brukes på styresystemet. Andre produsenter opererer for eksempel  med 4-5 forskjellige pumper, mens Garmin nå kommer med en pumpe som passer til de fleste båtstørrelser og styresylindre.

Begrenser rorutslaget
Ved hjelp av “Intelligent Rudder Rate Technology” (IRRT), begrenser GHP 20 autopilot med SmartPump rorutslaget ved høye hastigheter, og øker rorutslaget ved lave hastigheter. Dette gjør at GHP 20 fungerer optimalt, og gir en trygg opplevelse ved alle hastigheter og forhold.

I tillegg til å holde kursen I nær sagt all slags vær- og vindforhold, kan GHP 20 styre etter preprogrammerte trolling- og søkemønstre. Med en kompatibel Garmin kartplotter, og Bluechart G2 Vision kart, kan man benytte seg av den unike Auto Guidance funksjonen, som gir forslag til ruter.

I likhet med Garmin GHP 10 autopilot, kommer GHP 20 med SmartPump med Garmin’s patenterte Shadow Drive teknologi. Shadow Drive teknologien lar brukeren gjøre kursendringer uten og manuelt koble fra autopiloten eller ”kjempe” mot systemet om kontrollen. Man kan enkelt svinge på rattet for å ta over kontrollen, for så å slippe rattet når man er på ønsket kurs og autopiloten vil automatisk ta over kontrollen igjen.

GHC 10 er kontrollenheten til GHP 20, og er designet for å matche øvrige Garmin instrumenter.Man kan koble opptil 3 stk GHC 10 kontrollenheter mot en GHP 20 autopilot.

GHP 20 med SmartPump er tilgjengelig ila 4.kvartal, og prisen er 34.000,- inkl. mva. for et komplett system.

www.garminnorge.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

"TOK ACTION": Utleieselskapet gjorde endringer på selvdreningssystemet etter at havrikommisjonens rapport ble fremlagt.
Eieren av selskapet som driver utleie av Dolmøy 230 Fisker til fisketurister i Mehamn, hevder til avisen Finnmark at han selv utbedret feilen på båtene sine etter å ha lest havarirapporten. En svensk turistfisker fikk hjertestans og døde etter at båten kantret. "Tvilsomme inngrep", sier tekniske eksperter.
Oceanmaster 630 WA er ikke til å kjenne igjen. Vi hadde atskillig å utsette på fjorårets utgave. Årets faceliftbåt innfrir som familiebåt.
Bavaria står foran lansering av flere sportsmodeller i høst. Sport 360 har sin verdenspremiere i Oslo, mens 40-foteren skal vises i Cannes.
Sjøfartsdirektoratet bekrefter i en pressemelding i dag at ulykken med Dolmøy 230 Fisker skal følges opp. Samtidig roper direktoratet et varsko om overlast av små arbeidsbåter og fiskebåter.
Rivrøret i skap
Barbro Holmström var 70 år når hun bestemte seg for å satse helhjertet på sin lille oppfinnelse.
Rune Grindvold hadde skikkelig utstyr da han tok opp denne ruggen av en kveite. Både redningsvest og fiskestang holdt mål!
DOLMØY: Det var en Dolmøy 230 Fisker som kantret utenfor Mehman tidligere i juli. Svensk hobbyfisker omkom. Foto: Produsent.
Statens Havarikommisjon for transport kommer i en foreløpig rapport med sterk kritikk av Dolmøy 230 Fisker. Bakgrunnen er havariet utenfor Mehamn Finnmark 6. juli hvor en svensk hobbyfisker mistet livet som følge av hjertestans da båten kantret. Båten hadde betydelig overvekt. Sjøfartsdirektoratet har gitt saken høy prioritet.
UNIK SAMLING: D/S «Stord I » ved kai i Oslo sammen med et stort antall andre veteranfartøy. Foto: Harald Sætre.
Aldri før har så mange og så flotte veteranskip besøkt hovedstaden samtidig. Oslo var målet for den store konvoien som ble gjennomført som et ledd i den store grunnlovsfeiringen. I helgen var det veteranfest i byen.