Ny autopilot fra Garmin

garmin_autopilot.jpg

GHP 20 med SmartPump er tilgjengelig ila 4.kvartal, og prisen er 34.000,- inkl. mva. for et komplett system.
GHP 20 med SmartPump er tilgjengelig ila 4.kvartal, og prisen er 34.000,- inkl. mva. for et komplett system.

Ny autopilot fra Garmin

Garmin lanserer i dag den nye GHP 20 autopilot med SmartPump – en autopilot for båter med hydraulisk styring.

-SmartPump er noe så unikt som en nyvinning innenfor autopilotsegmentet, hvor vi nå har laget en pumpe som automatisk justerer flow’en, noe som gjør den til en ”one-size-fits-all” pilot for hydraulisk styring, sier Marine manager Christer Skau i Garmin Norge AS.

En autopilot er avhengig av en hydraulisk pumpe som må tilpasses den aktuelle båttypen. For å finne den rette hydrauliske pumpen til din båt, må du vite størrelsen (i cm3) på den hydrauliske sylinderen som brukes på styresystemet. Andre produsenter opererer for eksempel  med 4-5 forskjellige pumper, mens Garmin nå kommer med en pumpe som passer til de fleste båtstørrelser og styresylindre.

Begrenser rorutslaget
Ved hjelp av “Intelligent Rudder Rate Technology” (IRRT), begrenser GHP 20 autopilot med SmartPump rorutslaget ved høye hastigheter, og øker rorutslaget ved lave hastigheter. Dette gjør at GHP 20 fungerer optimalt, og gir en trygg opplevelse ved alle hastigheter og forhold.

I tillegg til å holde kursen I nær sagt all slags vær- og vindforhold, kan GHP 20 styre etter preprogrammerte trolling- og søkemønstre. Med en kompatibel Garmin kartplotter, og Bluechart G2 Vision kart, kan man benytte seg av den unike Auto Guidance funksjonen, som gir forslag til ruter.

I likhet med Garmin GHP 10 autopilot, kommer GHP 20 med SmartPump med Garmin’s patenterte Shadow Drive teknologi. Shadow Drive teknologien lar brukeren gjøre kursendringer uten og manuelt koble fra autopiloten eller ”kjempe” mot systemet om kontrollen. Man kan enkelt svinge på rattet for å ta over kontrollen, for så å slippe rattet når man er på ønsket kurs og autopiloten vil automatisk ta over kontrollen igjen.

GHC 10 er kontrollenheten til GHP 20, og er designet for å matche øvrige Garmin instrumenter.Man kan koble opptil 3 stk GHC 10 kontrollenheter mot en GHP 20 autopilot.

GHP 20 med SmartPump er tilgjengelig ila 4.kvartal, og prisen er 34.000,- inkl. mva. for et komplett system.

www.garminnorge.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.