Ny 44-foter med dekksalong fra Fjord

Ny 44-foter med dekksalong fra Fjord

Luksus, «walkaround» og kombinasjonen av en åpen layout og styrhus, karakteriserer den nye Fjord 44 Coupé, som har premiere på Cannes Yachting Ferstival i september.

Båten har mye til felles med de «gamle» og åpne modellene. Noe av det nye her er en den nye hydraulisk hev/senk badeplattformen som forlenger båten til 13,45 meter.

    Styrhuset/dekkssalong-kombinasjoner er bygd i glass, rustfritt stål og kompositt og har elektrisk styrte luker og vinduer og en stor dobbel skyvedør ut til dekksplassen. Åpent, gir dette et enormt sosialt areale. Blir det for kjølig, kan hele dekkssalongen lukkes og byr på god ståhøyde på hele arealet.

    Doble Volvo Penta IPS 600 gir en beregnet toppfart på 36 knop.

Data: 

Lengde:    13,45 m

Bredde:      4,25 m

Dyptgående:       1,14 m

Drivstofftank:        900 l.

Vanntank:        295 l.

Vekt:        11.250 kg

Maks antall personer: 12

CE-kategori:         B

Motorer: 2xVolvo Penta IPS 500 eller IPS 600.

Mer på: www.fjordboats.com

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.