Ny 375-hester erstatter Yamahas V8 350

Yamaha 375 (1).jpg

VISER RETNING: Det er liten tvil om at stadig større utenbordsmotorer vil gi diesel innenbords sterk konkurranse i årene som kommer.
VISER RETNING: Det er liten tvil om at stadig større utenbordsmotorer vil gi diesel innenbords sterk konkurranse i årene som kommer.
Boot Düsseldorf 2019

Ny 375-hester erstatter Yamahas V8 350

Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.


375-hesteren deler på en rekke områder teknologien fra 425 XTO, blant annet fullintegrert elektrisk styring som ikke krever ekstern rattpumpe eller servo og som forenkler installasjonen, ikke minst med doble eller, for den saks skyld, fire motorer. Også den nye 375 XTO er beregnet for store båter, og peker tydelig på trenden som vi har sett en stund, nemlig at diesel innenbords i stadig større grad får konkurranse fra bensin utenbords også som foretrukket motor på store båter. Kombinasjonen av innsprøytningssystemet og det brutale sylindervolumet gir XTO-motorene et voldsomt dreiemoment som gjør dette til et aktuelt alternativ for båtprodusentene.
Ifølge en pressemelding fra Yamaha, er den nye XTO-generasjonen (inkludert den nye 375-hesteren) full av ny teknologi for å tåle ekstreme ytelser – blant annet et svært effektivt kjølesystem, eksossystem og sylindere i et spesielt robust plasma-materiale. Den har også en svært kraftig generator på 90 amp. En ny serie propellere, som har fått navnet XTO OS, er utviklet for å kunne håndtere det store dreiemomentet i XTO-serien. Propellene er fra 16 til 171/2 tommer. Motorenes unike eksossystem, gir også forbedrede egenskaper ved bakking siden motorene jobber i uforstyrret vann.
Hva vi foreløpig ikke har fått klarhet i, er om det vesentlig større undervannshuset på 375 XTO sammenlignet med den utgående F350 V8 gjør denne motoren like egnet til båter som kan nøye seg med singelinstallasjon.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.