Ny 375-hester erstatter Yamahas V8 350

Yamaha 375 (1).jpg

VISER RETNING: Det er liten tvil om at stadig større utenbordsmotorer vil gi diesel innenbords sterk konkurranse i årene som kommer.
VISER RETNING: Det er liten tvil om at stadig større utenbordsmotorer vil gi diesel innenbords sterk konkurranse i årene som kommer.
Boot Düsseldorf 2019

Ny 375-hester erstatter Yamahas V8 350

Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.


375-hesteren deler på en rekke områder teknologien fra 425 XTO, blant annet fullintegrert elektrisk styring som ikke krever ekstern rattpumpe eller servo og som forenkler installasjonen, ikke minst med doble eller, for den saks skyld, fire motorer. Også den nye 375 XTO er beregnet for store båter, og peker tydelig på trenden som vi har sett en stund, nemlig at diesel innenbords i stadig større grad får konkurranse fra bensin utenbords også som foretrukket motor på store båter. Kombinasjonen av innsprøytningssystemet og det brutale sylindervolumet gir XTO-motorene et voldsomt dreiemoment som gjør dette til et aktuelt alternativ for båtprodusentene.
Ifølge en pressemelding fra Yamaha, er den nye XTO-generasjonen (inkludert den nye 375-hesteren) full av ny teknologi for å tåle ekstreme ytelser – blant annet et svært effektivt kjølesystem, eksossystem og sylindere i et spesielt robust plasma-materiale. Den har også en svært kraftig generator på 90 amp. En ny serie propellere, som har fått navnet XTO OS, er utviklet for å kunne håndtere det store dreiemomentet i XTO-serien. Propellene er fra 16 til 171/2 tommer. Motorenes unike eksossystem, gir også forbedrede egenskaper ved bakking siden motorene jobber i uforstyrret vann.
Hva vi foreløpig ikke har fått klarhet i, er om det vesentlig større undervannshuset på 375 XTO sammenlignet med den utgående F350 V8 gjør denne motoren like egnet til båter som kan nøye seg med singelinstallasjon.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.