Ny 375-hester erstatter Yamahas V8 350

Yamaha 375 (1).jpg

VISER RETNING: Det er liten tvil om at stadig større utenbordsmotorer vil gi diesel innenbords sterk konkurranse i årene som kommer.
VISER RETNING: Det er liten tvil om at stadig større utenbordsmotorer vil gi diesel innenbords sterk konkurranse i årene som kommer.
Boot Düsseldorf 2019

Ny 375-hester erstatter Yamahas V8 350

Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.


375-hesteren deler på en rekke områder teknologien fra 425 XTO, blant annet fullintegrert elektrisk styring som ikke krever ekstern rattpumpe eller servo og som forenkler installasjonen, ikke minst med doble eller, for den saks skyld, fire motorer. Også den nye 375 XTO er beregnet for store båter, og peker tydelig på trenden som vi har sett en stund, nemlig at diesel innenbords i stadig større grad får konkurranse fra bensin utenbords også som foretrukket motor på store båter. Kombinasjonen av innsprøytningssystemet og det brutale sylindervolumet gir XTO-motorene et voldsomt dreiemoment som gjør dette til et aktuelt alternativ for båtprodusentene.
Ifølge en pressemelding fra Yamaha, er den nye XTO-generasjonen (inkludert den nye 375-hesteren) full av ny teknologi for å tåle ekstreme ytelser – blant annet et svært effektivt kjølesystem, eksossystem og sylindere i et spesielt robust plasma-materiale. Den har også en svært kraftig generator på 90 amp. En ny serie propellere, som har fått navnet XTO OS, er utviklet for å kunne håndtere det store dreiemomentet i XTO-serien. Propellene er fra 16 til 171/2 tommer. Motorenes unike eksossystem, gir også forbedrede egenskaper ved bakking siden motorene jobber i uforstyrret vann.
Hva vi foreløpig ikke har fått klarhet i, er om det vesentlig større undervannshuset på 375 XTO sammenlignet med den utgående F350 V8 gjør denne motoren like egnet til båter som kan nøye seg med singelinstallasjon.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.