Ny 375-hester erstatter Yamahas V8 350

Yamaha 375 (1).jpg

VISER RETNING: Det er liten tvil om at stadig større utenbordsmotorer vil gi diesel innenbords sterk konkurranse i årene som kommer.
VISER RETNING: Det er liten tvil om at stadig større utenbordsmotorer vil gi diesel innenbords sterk konkurranse i årene som kommer.
Boot Düsseldorf 2019

Ny 375-hester erstatter Yamahas V8 350

Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.


375-hesteren deler på en rekke områder teknologien fra 425 XTO, blant annet fullintegrert elektrisk styring som ikke krever ekstern rattpumpe eller servo og som forenkler installasjonen, ikke minst med doble eller, for den saks skyld, fire motorer. Også den nye 375 XTO er beregnet for store båter, og peker tydelig på trenden som vi har sett en stund, nemlig at diesel innenbords i stadig større grad får konkurranse fra bensin utenbords også som foretrukket motor på store båter. Kombinasjonen av innsprøytningssystemet og det brutale sylindervolumet gir XTO-motorene et voldsomt dreiemoment som gjør dette til et aktuelt alternativ for båtprodusentene.
Ifølge en pressemelding fra Yamaha, er den nye XTO-generasjonen (inkludert den nye 375-hesteren) full av ny teknologi for å tåle ekstreme ytelser – blant annet et svært effektivt kjølesystem, eksossystem og sylindere i et spesielt robust plasma-materiale. Den har også en svært kraftig generator på 90 amp. En ny serie propellere, som har fått navnet XTO OS, er utviklet for å kunne håndtere det store dreiemomentet i XTO-serien. Propellene er fra 16 til 171/2 tommer. Motorenes unike eksossystem, gir også forbedrede egenskaper ved bakking siden motorene jobber i uforstyrret vann.
Hva vi foreløpig ikke har fått klarhet i, er om det vesentlig større undervannshuset på 375 XTO sammenlignet med den utgående F350 V8 gjør denne motoren like egnet til båter som kan nøye seg med singelinstallasjon.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.