To norske

IMG_1179.JPG

Gimle 22 har gjenoppstått, men i ny utførelse.
Gimle 22 har gjenoppstått, men i ny utførelse.

To norske

På den store båtmessen i Düsseldorf har vi funnet bare to båter som er bygget i Norge.

Noe overraskende er det at det kun er to båter vi har funnet som er bygd i Norge på den store båtmessen i Düsseldorf. Den ene er en gjenganger på denne messen. Pioner- og Steadybåtene som produseres på Bjørkelangen er fortsatt like populære i Tyskland. I tillegg fant vi en debutant, nemlig den Askøyproduserte fugl Phønix, Gimle 22. Det er Serkur Marine som kjøpte de gamle Gimle 22-formene fra den tidligere Kristiansandbaserte produsenten. Formene ble fraktet til Askøy, og det var bare skroget som ble med videre i utviklingsprosessen, forteller Tommy Jørgensen i Serkur Marine. Han har stor tro på at hans versjon av Gimle 22 også kan egne seg godt for det tyske markedet. Båten er synkefri, har et deplasementsskrog og firesylindret Kubota/Beta Marine-dieselmotor på 35 hester. Den samme motoren som Harding livbåter bruker. En standard sugemotor uten elektronikk.Kubotamotoren fra Beta Marine er en diesel firesylindret rekkefirer på 35 hester. En vanlig sugemotor uten elektronikk.
For fiske og skjærgård
Grunnen til at båten er synkefri er at den er skumfylt fra esingen og ned til bunnen av skroget og store deler av rommet under dørken. Det gir en oppdrift på 1.500 kg. Båten har en tørrvekt på ca 1.400 kg, men når den ligger på vannet trenger den adskillig mindre ekstra oppdrift, sier Jørgensen. Med 35-hesteren oppnår man en toppfart på 10 knop.
Dørken er ren rundt et midtmontert styrhus som er åpent i akterkant. På motorlokket er det montert to stoler. I tillegg er det et par sitteplasser foran styrhuset oppå et stuverom og et par sitteplasser på benken helt forut. Som ekstrautstyr har man laget en akterbenk med et stuverom i. Rundt hele uteplassen er det solide griperekker i syrefast stål. Jørgensen planlegger også et slags bakveggsystem til styrhuset, antagelig i form av en kalesjeløsning. Standard båt koster 395.000 kroner.

Tommy Jørgensen driver Serkur MArine som produserer og selger Gimle 22.
Tommy Jørgensen driver Serkur Marine som produserer og selger Gimle 22.
Det er et midtmontert, åpent styrhus med sitteplasser på motorlokket. Det er planer om kalesje-bakvegg.
Det er et midtmontert, åpent styrhus med sitteplasser på motorlokket. Det er planer om kalesje-bakvegg.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Norge

Lengde (meter): 

6.50

Bredde (meter): 

2.50

Vekt (kg): 

1 400

Drivstoff (liter): 

140

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

35.00

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

35.00

- Effekt (kw): 

25.70

Toppfart i test (knop): 

10.00

Pris fra (kr): 

395 000,-

Opplysninger: 

www.serkur.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen tar til orde for en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker på den nasjonale fritidsbåtkonferansen i Haugesund i dag. Foto: Torbein Kvil Gamst/Sjøfartsdirektoratet
325 personer har mistet livet i forbindelse med bruk av fritidsfartøy de siste ti årene. Nå ønsker sjøfartsdirektøren politisk drahjelp for å få på plass en nasjonal handlingsplan etter modell av nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet.
Den nye undersøkelsen viser en gledelig utvikling av vestbruk.
I dag starter Fritidsbåtkonferansen i Haugesund. Der skal blant annet en helt ny båtlivsundersøkelse presenteres.
Mye søppel krever forenede krefter. Fjorden skjuler ikke bare søppel på mikronivå, men også mye i tungsvektsklassen. Da er det bra at frivillig innsats, kombinert med penger og innsats både fra det offentlige og det private gjøres om til praktisk miljøforbedring.
FIN MESSE: Nærmere 50 båter var utstilt på Stavanger Båtmesse sist helg.
Stavanger Båtmesse ble en happening i Stavanger sentrum og et utstillingsvindu for båtbransjen i Rogaland. Etter flere års fravær er messen tilbake. I helgen var nærmere 75 båter fra 35 utstillere på plass langs kaiene i Børevigå rett ved Oljemuseet.
Tapen er super til å bunte opplagsstativet.
Noen lure tips, blir man aldri lei av å skrive om, - selv om man står i fare for å gjenta seg selv. Tapen som ikke setter spor er super å ha ombord.
 ULOGISK: Det er helt ulogisk å betale avgift for slitasje på vei når man ikke bruker veien, sier finanspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad.
Fremskrittspartiets stortingsgruppe har sendt innspill til regjeringen om å fjerne veibruksavgiften på båtbensin. FrPs finansfraksjon på Stortinget mener veiavgiften på båtbensin er uten begrunnelse, og vi mener derfor at avgiften må fjernes.
ÅRETS GJESTEHAVN: Arendals nye gjestehavn gikk til topps i Båtmagasinets kåring.
Det var Arendal som stakk av med seieren i Båtmagasinets kåring av Årets gjestehavn 2017. Avstemmingen blant leserne ga Arendal en klar seier, med Rosendal som en god nummer to.
Garmin lanserer nå Ultra High-Definition scanning ekkolodd, med ny teknologi som ifølge dem, gir fantastiske bilder av bunnstruktur og fisk under og rundt båten ned til 60 meter.