To norske

IMG_1179.JPG

Gimle 22 har gjenoppstått, men i ny utførelse.
Gimle 22 har gjenoppstått, men i ny utførelse.

To norske

På den store båtmessen i Düsseldorf har vi funnet bare to båter som er bygget i Norge.

Noe overraskende er det at det kun er to båter vi har funnet som er bygd i Norge på den store båtmessen i Düsseldorf. Den ene er en gjenganger på denne messen. Pioner- og Steadybåtene som produseres på Bjørkelangen er fortsatt like populære i Tyskland. I tillegg fant vi en debutant, nemlig den Askøyproduserte fugl Phønix, Gimle 22. Det er Serkur Marine som kjøpte de gamle Gimle 22-formene fra den tidligere Kristiansandbaserte produsenten. Formene ble fraktet til Askøy, og det var bare skroget som ble med videre i utviklingsprosessen, forteller Tommy Jørgensen i Serkur Marine. Han har stor tro på at hans versjon av Gimle 22 også kan egne seg godt for det tyske markedet. Båten er synkefri, har et deplasementsskrog og firesylindret Kubota/Beta Marine-dieselmotor på 35 hester. Den samme motoren som Harding livbåter bruker. En standard sugemotor uten elektronikk.Kubotamotoren fra Beta Marine er en diesel firesylindret rekkefirer på 35 hester. En vanlig sugemotor uten elektronikk.
For fiske og skjærgård
Grunnen til at båten er synkefri er at den er skumfylt fra esingen og ned til bunnen av skroget og store deler av rommet under dørken. Det gir en oppdrift på 1.500 kg. Båten har en tørrvekt på ca 1.400 kg, men når den ligger på vannet trenger den adskillig mindre ekstra oppdrift, sier Jørgensen. Med 35-hesteren oppnår man en toppfart på 10 knop.
Dørken er ren rundt et midtmontert styrhus som er åpent i akterkant. På motorlokket er det montert to stoler. I tillegg er det et par sitteplasser foran styrhuset oppå et stuverom og et par sitteplasser på benken helt forut. Som ekstrautstyr har man laget en akterbenk med et stuverom i. Rundt hele uteplassen er det solide griperekker i syrefast stål. Jørgensen planlegger også et slags bakveggsystem til styrhuset, antagelig i form av en kalesjeløsning. Standard båt koster 395.000 kroner.

Tommy Jørgensen driver Serkur MArine som produserer og selger Gimle 22.
Tommy Jørgensen driver Serkur Marine som produserer og selger Gimle 22.
Det er et midtmontert, åpent styrhus med sitteplasser på motorlokket. Det er planer om kalesje-bakvegg.
Det er et midtmontert, åpent styrhus med sitteplasser på motorlokket. Det er planer om kalesje-bakvegg.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Norge

Lengde (meter): 

6.50

Bredde (meter): 

2.50

Vekt (kg): 

1 400

Drivstoff (liter): 

140

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

35.00

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

35.00

- Effekt (kw): 

25.70

Toppfart i test (knop): 

10.00

Pris fra (kr): 

395 000,-

Opplysninger: 

www.serkur.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.