To norske

IMG_1179.JPG

Gimle 22 har gjenoppstått, men i ny utførelse.
Gimle 22 har gjenoppstått, men i ny utførelse.

To norske

På den store båtmessen i Düsseldorf har vi funnet bare to båter som er bygget i Norge.

Noe overraskende er det at det kun er to båter vi har funnet som er bygd i Norge på den store båtmessen i Düsseldorf. Den ene er en gjenganger på denne messen. Pioner- og Steadybåtene som produseres på Bjørkelangen er fortsatt like populære i Tyskland. I tillegg fant vi en debutant, nemlig den Askøyproduserte fugl Phønix, Gimle 22. Det er Serkur Marine som kjøpte de gamle Gimle 22-formene fra den tidligere Kristiansandbaserte produsenten. Formene ble fraktet til Askøy, og det var bare skroget som ble med videre i utviklingsprosessen, forteller Tommy Jørgensen i Serkur Marine. Han har stor tro på at hans versjon av Gimle 22 også kan egne seg godt for det tyske markedet. Båten er synkefri, har et deplasementsskrog og firesylindret Kubota/Beta Marine-dieselmotor på 35 hester. Den samme motoren som Harding livbåter bruker. En standard sugemotor uten elektronikk.Kubotamotoren fra Beta Marine er en diesel firesylindret rekkefirer på 35 hester. En vanlig sugemotor uten elektronikk.
For fiske og skjærgård
Grunnen til at båten er synkefri er at den er skumfylt fra esingen og ned til bunnen av skroget og store deler av rommet under dørken. Det gir en oppdrift på 1.500 kg. Båten har en tørrvekt på ca 1.400 kg, men når den ligger på vannet trenger den adskillig mindre ekstra oppdrift, sier Jørgensen. Med 35-hesteren oppnår man en toppfart på 10 knop.
Dørken er ren rundt et midtmontert styrhus som er åpent i akterkant. På motorlokket er det montert to stoler. I tillegg er det et par sitteplasser foran styrhuset oppå et stuverom og et par sitteplasser på benken helt forut. Som ekstrautstyr har man laget en akterbenk med et stuverom i. Rundt hele uteplassen er det solide griperekker i syrefast stål. Jørgensen planlegger også et slags bakveggsystem til styrhuset, antagelig i form av en kalesjeløsning. Standard båt koster 395.000 kroner.

Tommy Jørgensen driver Serkur MArine som produserer og selger Gimle 22.
Tommy Jørgensen driver Serkur Marine som produserer og selger Gimle 22.
Det er et midtmontert, åpent styrhus med sitteplasser på motorlokket. Det er planer om kalesje-bakvegg.
Det er et midtmontert, åpent styrhus med sitteplasser på motorlokket. Det er planer om kalesje-bakvegg.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Norge

Lengde (meter): 

6.50

Bredde (meter): 

2.50

Vekt (kg): 

1 400

Drivstoff (liter): 

140

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

35.00

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

35.00

- Effekt (kw): 

25.70

Toppfart i test (knop): 

10.00

Pris fra (kr): 

395 000,-

Opplysninger: 

www.serkur.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Kleven har allerede bygd to store «ekspedisjonsyachter».
To måneder etter at det ble kjent at verdens ledende superyachtverft, Lürssen Group, var del av en investorgruppe som kjøpte 40 prosent av Kleven-verftet, kommer meldingen om bygging av en ny 100 meters ekspedisjonsyacht.
PUBLIKUMSVENNLIG: Tønsberg Båtrace/Re Motorsport er kåret til årets beste arrangør, ikke minst fordi publikum alltid slutter opp om arrangementene. Foto: Amund Rich. Løken.
Under den årlige motorsportgallaen på Norges Motorsport Forbunds ting på Gardemoen nylig, ble Tønsberg Båtrace/ Re Motorsport kåret til «Norges beste motorsport arrangement».
 OVER ATLANTEREN: Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull legger i desember ut på verdens tøffeste rokonkurranse. De skal over Atlanterhavet på kortest mulig tid.
"Rowegians" vil gjerne bli de første norske kvinnene som ror over Atlanteren. I desember legger de derfor ut på en tur som er over 3000 nautiske mil lang, fra Gomera på Kanariøyene til Antigua i Det karibiske hav.
 Princess V65 følger hovedtrekkene med den gjeldende designtrenden.
Princess V65 og V50 kan du se på Düssdeldorfmessen, mens V60 kommer senere på våren. De store sportscruiserne ser ut til å ha et godt tak på «overklassemearkedet».
leder: Imponerende ledelse til Pål Virik Nilsen i Offshore-VM.
Etter seks av åtte VM runder leder Sandefjordingen Pål Virik Nilsen og hans Australske team årets verdensmesterskap i den største Offshoreklassen.
NYHET: Finske AMT lanserer sin første båt med aluminiumsskrog, AMT 175 BR.
Nå finnes det knapt en finsk båtprodusent som ikke kan tilby sine modeller i aluminiumversjon også. Neste sesong er finske AMT klare med sin første båt i aluminium
Garmin lanserer nå en gratis alt-i-en mobilapplikasjon for maritim bruk. Den gir en enkel, men kraftig forbindelse mellom en kompatibel mobil enhet og kartplotteren, kart og gir tilgang til en online nettside hvor informasjon kan deles med andre.
Navionics karter og kartapper har i årevis endt opp på toppen av de fleste tester av kartsystemer. Nå er de kjøpt opp av Garmin.