To norske

IMG_1179.JPG

Gimle 22 har gjenoppstått, men i ny utførelse.
Gimle 22 har gjenoppstått, men i ny utførelse.

To norske

På den store båtmessen i Düsseldorf har vi funnet bare to båter som er bygget i Norge.

Noe overraskende er det at det kun er to båter vi har funnet som er bygd i Norge på den store båtmessen i Düsseldorf. Den ene er en gjenganger på denne messen. Pioner- og Steadybåtene som produseres på Bjørkelangen er fortsatt like populære i Tyskland. I tillegg fant vi en debutant, nemlig den Askøyproduserte fugl Phønix, Gimle 22. Det er Serkur Marine som kjøpte de gamle Gimle 22-formene fra den tidligere Kristiansandbaserte produsenten. Formene ble fraktet til Askøy, og det var bare skroget som ble med videre i utviklingsprosessen, forteller Tommy Jørgensen i Serkur Marine. Han har stor tro på at hans versjon av Gimle 22 også kan egne seg godt for det tyske markedet. Båten er synkefri, har et deplasementsskrog og firesylindret Kubota/Beta Marine-dieselmotor på 35 hester. Den samme motoren som Harding livbåter bruker. En standard sugemotor uten elektronikk.Kubotamotoren fra Beta Marine er en diesel firesylindret rekkefirer på 35 hester. En vanlig sugemotor uten elektronikk.
For fiske og skjærgård
Grunnen til at båten er synkefri er at den er skumfylt fra esingen og ned til bunnen av skroget og store deler av rommet under dørken. Det gir en oppdrift på 1.500 kg. Båten har en tørrvekt på ca 1.400 kg, men når den ligger på vannet trenger den adskillig mindre ekstra oppdrift, sier Jørgensen. Med 35-hesteren oppnår man en toppfart på 10 knop.
Dørken er ren rundt et midtmontert styrhus som er åpent i akterkant. På motorlokket er det montert to stoler. I tillegg er det et par sitteplasser foran styrhuset oppå et stuverom og et par sitteplasser på benken helt forut. Som ekstrautstyr har man laget en akterbenk med et stuverom i. Rundt hele uteplassen er det solide griperekker i syrefast stål. Jørgensen planlegger også et slags bakveggsystem til styrhuset, antagelig i form av en kalesjeløsning. Standard båt koster 395.000 kroner.

Tommy Jørgensen driver Serkur MArine som produserer og selger Gimle 22.
Tommy Jørgensen driver Serkur Marine som produserer og selger Gimle 22.
Det er et midtmontert, åpent styrhus med sitteplasser på motorlokket. Det er planer om kalesje-bakvegg.
Det er et midtmontert, åpent styrhus med sitteplasser på motorlokket. Det er planer om kalesje-bakvegg.

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Norge

Lengde (meter): 

6.50

Bredde (meter): 

2.50

Vekt (kg): 

1 400

Drivstoff (liter): 

140

Max. antall personer: 

6

Motoreffekt fra (hk): 

35.00

- Antall synlindre: 

4

- Effekt (hk): 

35.00

- Effekt (kw): 

25.70

Toppfart i test (knop): 

10.00

Pris fra (kr): 

395 000,-

Opplysninger: 

www.serkur.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FOTO: THIERRY AMELLER PHOTOGRAPHY KLEVEN
Facebook-gründer Mark Zuckerberg skal ha kjøpt en av «Ulysses» yachtene, som er bygd av Kleven-verftet i Norge.
Alukin C 950
Når får vi se den første aluminiumsbåten med Nimbus-merket på? Nimbus har nemlig gått inn som deleier i den Norrtäljebaserte aluminiumsbyggeren, Alukin. I første omgang blir båtene inkludert i Nimbus båtserie.
Studenter har laget varianten av kamuflasjen fra første verdenskrig.
Princess flesker til med solid selvskryt om «hemmeligheten» og mener selv den nye modellen bringer raske båter opp på et nytt nivå. Selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet, er det mange som mener.
Dette er «Wawe Boat 444» med vannscoooteren «docket» i posisjon akterut.
Man tager en "Wawe Boat 444", monterer en vannscooter akterut, og vips; du har en potensiell 50-knoper.
Systemet som nå er under Navico-paraplyen. (Foto: Lars Åke Redeén)
Elektronikkselskapet Navico (Simrad, Lowrance, B&G) har kjøpt Yacht Defined Sweden AB og HOC Yachts AB. Dermed åpnes verdensmarkedet for de to meget ekspansive svenske selskapene som ble etablert i 2016 og 2014.
LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).
Tohatsu innleder det nye året med tre nye utenbordsmotorer. I følge produsenten er nyhetene markedets letteste 4-taktere, MFS9,9E Sport, MFS15E og MFS20E, med batterifri elektronisk innsprøytning (EFI).
Nimbus Weekender 9 (W9) er den første modellen i en serie på ni fra den svenske båtbyggeren. Etter reorganiseringen aner vi konturene av at det satses bevisst på den moderne motorbåtbrukeren.
Ikke før har XO lansert «DFNDR» (på Land Rover-språket «Defender»), så er de klare me den Explorer. Lanseringen er på Düsseldorfmessen, som nå er nummer en messen i Europa.