Norsk high performance-serie

FD29C5E5-5E53-4E92-BF2A-C491E3409F04.jpeg

 Daglig leder Nina Dorthea Terjesen er ikke lite stolt av den nye propellserien. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Daglig leder Nina Dorthea Terjesen er ikke lite stolt av den nye propellserien. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Få mer ut av påhengern og drevet

Norsk high performance-serie

Winrace Propellers AS ligger i verdenseliten på high performance propeller og leverer ultimate propeller til racingbåter. Nå kan alle fra junior med 9,9-hestern til deg med 400-hestern nyte godt av Winrace-ekspertisen.

Den egendesignede serien er for den som ser viktigheten av å overføre så mye som mulig av motorkreftene til vannet. Vi snakker om syrefaste propeller som er optimalisert for å gi best mulig fart og i mange tilfeller også senke forbruket. De har såkalt «lab finish», noe som betyr ekstrem nøyaktighet med tanke på tykkelse og alt annet som teller for et godt resultat. Propellene leveres altså til alt fra 9,9 hk til 400 hk eller mer og kan også brukes på hekkaggregat.

High performance smykker. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
High performance smykker. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
 

Progressiv stigning

Alle propellene har en såkalt progressiv stigning. Det betyr mindre stigning ved bladet forkant og økende stigning bakover på propellbladet. Oversatt til «norsk», betyr dette bedre grep, bedre planingsegenskaper og kvikkere akselerasjon.

    De som er ute etter optimale egenskaper på en hurtiggående båt, vet hvor mye «skruen» betyr. De nye propellene skal gi både bedre toppfart under belastning og derved bedre stabilitet i grovere sjø. Holdbarheten skal ifølge Winrace være bedre ved at de støpes i ett stykke. Du kan se propellene på Sjøen for alle, som har åpent til og med søndag. 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SOLGT: John Magne Hestnes(t.h.) og Arild Risholm i ProNav fortsetter i ProNavs ledelse selv om selskapet er solgt til Japan. Foto: Gunnar Kvassheim, Dalane Tidende.
ProNav og Japan Radio Company har hatt et samarbeid i langt over 20 år. Nå er Egersundselskapet solgt til sin japanske samarbeidspartner.
Den nye Grandezza 37 CA blir presentert på båtmessen i Helsingfors som åpner den 16. august. Den mektige langturbåten med bakvegg er skreddersydd for det nordiske markedet.
Du kjenner kanskje systemet fra sykkelstativer. Nå er systemet konvertert til påhengeren og løser et til tider trasig transportproblem.
Systemet til ZF ble presentert som et konsept for noen måneder siden og ryktene går nå om at kombinasjonen strak aksel og kontraroterende propeller under testing på ukjent fartøy på ukjent sted.
Skilsø 39 med flybridge har alt i seg for å bli en moderne, men likevel tidløs klassiker. Du finner nok rimeligere båter i klassen, men tenk over at norskbygde båters kvalitet i regelen er god nok for resten av verden, mens det motsatte ikke alltid er tilfelle.
Foto: Instagram/Knut Erik Haaheim
Den norske og anerkjente superyachtdesigneren Espen Øino står bak linjene og Ulstein Verft har bygd sin første syperyacht.
Du kan se denne nye Ibiza-kombinasjonen av daycruiser og «bakveggbåt» på messa «Båter i sjøen», 6.- 9. september.
Princess nye R35 (R=revolusjon) blir en orgie ev luksus, karbonfiber og trykknappstyrte sjøegenskaper basert på gyrostyrte foiler.