Norsk high performance-serie

FD29C5E5-5E53-4E92-BF2A-C491E3409F04.jpeg

 Daglig leder Nina Dorthea Terjesen er ikke lite stolt av den nye propellserien. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Daglig leder Nina Dorthea Terjesen er ikke lite stolt av den nye propellserien. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Få mer ut av påhengern og drevet

Norsk high performance-serie

Winrace Propellers AS ligger i verdenseliten på high performance propeller og leverer ultimate propeller til racingbåter. Nå kan alle fra junior med 9,9-hestern til deg med 400-hestern nyte godt av Winrace-ekspertisen.

Den egendesignede serien er for den som ser viktigheten av å overføre så mye som mulig av motorkreftene til vannet. Vi snakker om syrefaste propeller som er optimalisert for å gi best mulig fart og i mange tilfeller også senke forbruket. De har såkalt «lab finish», noe som betyr ekstrem nøyaktighet med tanke på tykkelse og alt annet som teller for et godt resultat. Propellene leveres altså til alt fra 9,9 hk til 400 hk eller mer og kan også brukes på hekkaggregat.

High performance smykker. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
High performance smykker. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
 

Progressiv stigning

Alle propellene har en såkalt progressiv stigning. Det betyr mindre stigning ved bladet forkant og økende stigning bakover på propellbladet. Oversatt til «norsk», betyr dette bedre grep, bedre planingsegenskaper og kvikkere akselerasjon.

    De som er ute etter optimale egenskaper på en hurtiggående båt, vet hvor mye «skruen» betyr. De nye propellene skal gi både bedre toppfart under belastning og derved bedre stabilitet i grovere sjø. Holdbarheten skal ifølge Winrace være bedre ved at de støpes i ett stykke. Du kan se propellene på Sjøen for alle, som har åpent til og med søndag. 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Beslutningen om å beholde den nåværende grensen er i tråd med transport- og kommunikasjonskomiteens innstilling, og kom fram i Stortingsmøtet tirsdag, melder NTB.
Med en motorvekt på 6,5 kg og en batteripakke på 2,8 kg er EP Carry både lett å hanskes med og grei å stue bort. Lettest på markedet, hevder produsenten.
Her ser du den asymetriske løsningen med gangvei til soldekket forut.
Nye Beneteau Flyer 10 er bygd for solskinn, fart og hygge for opptil 11, men er langt fra dum som feriebåt for fire. Franskmennene kaster seg på påhengertrenden, så får fremtiden vise om dette er fremtiden, også for turbåtfolket.
Den nye allværsbåten, «Sting 600 PRO HT», vises for første gang på messen «Dra til sjøs» i Bergen/Sotra. Innendørsmessen vil bli avholdt i Straume Idrettspark 31. januar til 3. februar 2019.
Petter Andre Søreng, er leder for fritidsbåtseksjonen i Sjøfartsdirektoratet. (Foto: Torbein K.Gamst/Sjøfartsdirektoratet)
I 2018 registrerte Sjøfartsdirektoratet 23 omkomne ved bruk av fritidsfartøy i norsk farvann. Dette er seks færre enn i 2017, og det laveste tallet siden 2001, melder direktoratet på sine nettsider.
Her blir Nathan Rogers tatt ombord i RNLI-skøyta etter å ha bli slept "hjem" etter egen båt i 4,3 nautiske mil i iskalt vann i en time
Ferdig med dagens fiske satte Nathan Rogers kurs på autopiloten mot hjemmehavna, tok av redningsvesten og skulle flytte kraftblokka da en sjø sendte ham overbord. Han ble slept etter båten de drøye 4,3 nautiske milene til hjemmehavna og overlevde.
HUNDVÅG: Ulsnes Båt holder til i samme lokaler som bruktbåt- og servicepartner Shift Marine AS i Ulsnesveien 44 på Hundvåg.
BAVARIA styrker sin posisjon i Stavanger. Ulsnes Båt AS er ny forhandler, med investor Knut Tveit i spissen.
Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.