Norsk high performance-serie

FD29C5E5-5E53-4E92-BF2A-C491E3409F04.jpeg

 Daglig leder Nina Dorthea Terjesen er ikke lite stolt av den nye propellserien. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Daglig leder Nina Dorthea Terjesen er ikke lite stolt av den nye propellserien. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Få mer ut av påhengern og drevet

Norsk high performance-serie

Winrace Propellers AS ligger i verdenseliten på high performance propeller og leverer ultimate propeller til racingbåter. Nå kan alle fra junior med 9,9-hestern til deg med 400-hestern nyte godt av Winrace-ekspertisen.

Den egendesignede serien er for den som ser viktigheten av å overføre så mye som mulig av motorkreftene til vannet. Vi snakker om syrefaste propeller som er optimalisert for å gi best mulig fart og i mange tilfeller også senke forbruket. De har såkalt «lab finish», noe som betyr ekstrem nøyaktighet med tanke på tykkelse og alt annet som teller for et godt resultat. Propellene leveres altså til alt fra 9,9 hk til 400 hk eller mer og kan også brukes på hekkaggregat.

High performance smykker. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
High performance smykker. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
 

Progressiv stigning

Alle propellene har en såkalt progressiv stigning. Det betyr mindre stigning ved bladet forkant og økende stigning bakover på propellbladet. Oversatt til «norsk», betyr dette bedre grep, bedre planingsegenskaper og kvikkere akselerasjon.

    De som er ute etter optimale egenskaper på en hurtiggående båt, vet hvor mye «skruen» betyr. De nye propellene skal gi både bedre toppfart under belastning og derved bedre stabilitet i grovere sjø. Holdbarheten skal ifølge Winrace være bedre ved at de støpes i ett stykke. Du kan se propellene på Sjøen for alle, som har åpent til og med søndag. 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen tar til orde for en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker på den nasjonale fritidsbåtkonferansen i Haugesund i dag. Foto: Torbein Kvil Gamst/Sjøfartsdirektoratet
325 personer har mistet livet i forbindelse med bruk av fritidsfartøy de siste ti årene. Nå ønsker sjøfartsdirektøren politisk drahjelp for å få på plass en nasjonal handlingsplan etter modell av nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet.
Den nye undersøkelsen viser en gledelig utvikling av vestbruk.
I dag starter Fritidsbåtkonferansen i Haugesund. Der skal blant annet en helt ny båtlivsundersøkelse presenteres.
Mye søppel krever forenede krefter. Fjorden skjuler ikke bare søppel på mikronivå, men også mye i tungsvektsklassen. Da er det bra at frivillig innsats, kombinert med penger og innsats både fra det offentlige og det private gjøres om til praktisk miljøforbedring.
FIN MESSE: Nærmere 50 båter var utstilt på Stavanger Båtmesse sist helg.
Stavanger Båtmesse ble en happening i Stavanger sentrum og et utstillingsvindu for båtbransjen i Rogaland. Etter flere års fravær er messen tilbake. I helgen var nærmere 75 båter fra 35 utstillere på plass langs kaiene i Børevigå rett ved Oljemuseet.
Tapen er super til å bunte opplagsstativet.
Noen lure tips, blir man aldri lei av å skrive om, - selv om man står i fare for å gjenta seg selv. Tapen som ikke setter spor er super å ha ombord.
 ULOGISK: Det er helt ulogisk å betale avgift for slitasje på vei når man ikke bruker veien, sier finanspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad.
Fremskrittspartiets stortingsgruppe har sendt innspill til regjeringen om å fjerne veibruksavgiften på båtbensin. FrPs finansfraksjon på Stortinget mener veiavgiften på båtbensin er uten begrunnelse, og vi mener derfor at avgiften må fjernes.
ÅRETS GJESTEHAVN: Arendals nye gjestehavn gikk til topps i Båtmagasinets kåring.
Det var Arendal som stakk av med seieren i Båtmagasinets kåring av Årets gjestehavn 2017. Avstemmingen blant leserne ga Arendal en klar seier, med Rosendal som en god nummer to.
Garmin lanserer nå Ultra High-Definition scanning ekkolodd, med ny teknologi som ifølge dem, gir fantastiske bilder av bunnstruktur og fisk under og rundt båten ned til 60 meter.