Norsk high performance-serie

FD29C5E5-5E53-4E92-BF2A-C491E3409F04.jpeg

 Daglig leder Nina Dorthea Terjesen er ikke lite stolt av den nye propellserien. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Daglig leder Nina Dorthea Terjesen er ikke lite stolt av den nye propellserien. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
Få mer ut av påhengern og drevet

Norsk high performance-serie

Winrace Propellers AS ligger i verdenseliten på high performance propeller og leverer ultimate propeller til racingbåter. Nå kan alle fra junior med 9,9-hestern til deg med 400-hestern nyte godt av Winrace-ekspertisen.

Den egendesignede serien er for den som ser viktigheten av å overføre så mye som mulig av motorkreftene til vannet. Vi snakker om syrefaste propeller som er optimalisert for å gi best mulig fart og i mange tilfeller også senke forbruket. De har såkalt «lab finish», noe som betyr ekstrem nøyaktighet med tanke på tykkelse og alt annet som teller for et godt resultat. Propellene leveres altså til alt fra 9,9 hk til 400 hk eller mer og kan også brukes på hekkaggregat.

High performance smykker. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
High performance smykker. (Foto: Ingvar Ø. Johnsen)
 

Progressiv stigning

Alle propellene har en såkalt progressiv stigning. Det betyr mindre stigning ved bladet forkant og økende stigning bakover på propellbladet. Oversatt til «norsk», betyr dette bedre grep, bedre planingsegenskaper og kvikkere akselerasjon.

    De som er ute etter optimale egenskaper på en hurtiggående båt, vet hvor mye «skruen» betyr. De nye propellene skal gi både bedre toppfart under belastning og derved bedre stabilitet i grovere sjø. Holdbarheten skal ifølge Winrace være bedre ved at de støpes i ett stykke. Du kan se propellene på Sjøen for alle, som har åpent til og med søndag. 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».