Norsk designer og fire båter til finalen i London

nominertelondon3.jpg

NOMINERTE: Goldfish, Oceanmaster, Windy og Marex er alle nominert til pris i London. Det er også Flipper 760 som er tegnet av norske Espen Thorup.
NOMINERTE: Goldfish, Oceanmaster, Windy og Marex er alle nominert til pris i London. Det er også Flipper 760 som er tegnet av norske Espen Thorup.

Norsk designer og fire båter til finalen i London

Fire norske båter og en norsk designer ligger godt an foran kåringen av Motor Boat of the Year i London senere denne måneden.

Norge er representert med to av seks båter i klassen ”Performance and superboat”; Goldfish 23 Trender og Windy Kharma 26. I samme klassen finner vi også finske Flipper 760 DC som er designet av norske Espen Thorup. Nyheten Marex 320 ACC er blant fem nominerte i klasen "Trawler Yacht and aft cabin".

Goldfish 23 Tender - Det er landsted- og hyttefolket vi henvender oss til med denne båten, sa markedssjef Henrik Sollie til Båtmagasinet etter vår prøvetur med protypen i 2010. Det er folk som vil kjapt til butikken for å kjøpe avisa og en liter melk, eller som kanskje vil ut og småfiske litt eller bare ”padle” mellom skjæra. Vår prøvekjøring viste en toppfart tett opp mot 60 knop med tre mann om bord. Båten skal klare 63 knop når den er fintunet, påstår Henrik Sollie. Det er som alltid broren Pål som står bak design og konstruksjon.

 

Windy Kharma 26 Den nye Windy Kharma 26 ble vist første gang for publikum i september i fjor, og er en rykende fersk oppgradering av den gamle traveren 25 Mirage. Med nytt dekk, der uteplassen har blitt oppgradert og forbedret fra vindskjermen og akterover og ny lugar med større toalettløsning er noen av forbedringene på den nye modellen.

Det er spesielt to interessant sider ved nye Windy 26 Kharma; størrelsen og prisen. Den norske produsenten møter et hardt presset marked denne ”lille” båten som en av sine største nyheter.

Marex 320 ACC Marex har tidligere høstet flere priser, ros og ære for sin 370 Aft. Nå møter den norske båtbyggeren markedet med oppfølgeren 320 ACC som er seks fot mindre, men som i volum og bokomfort legger selv vesentlig større europeiske konkurrenter under hælen.

-Marex 320 ACC er et sommerhjem for en stor familie. Sjøegenskapene er vel ivaretatt med et planende skrog bygget for singel-montasje med strak aksel og ror, skrev Båtmagasinet i sin test av familiecruiseren i fjor høst.  

OceanMaster 630  OcenMaster er polskprodusert, men er likevel en norsk merkevare og med Norge som hovedmarked. Nå er OceanMaster 630 WA blant de nominerte ”Starterboat” i London. Båten er arvtakeren til 605 som har vært en populær båt de siste årene.

Oceanmaster 630

- Dette er hyggelig. Nominasjonen viser at båtene våre endelig er på plass blant de anerkjente, sier daglig leder Knut Haneborg i Fritid Senteret AS som er importør av Ocean Master.

ESPEN THORUP har tegnet en rekke nordiske suksessbåter de siste årene.

Designer Espen Thorup Finske Flipper har gjort et stort løft ved lanseringen av sine daycruisere 670 og 760. Designet er langt sprekere enn det vi tidligere har sett fra den finske produsenten. Flipper er en del av det store Bella Veneet-konsernet. Løftet kom med den norske båtkonstruktøren Espen Thorups inntreden for et par år siden.

I en kommentar til nominasjonen av Flipper 760 DC som Årets båt sier Espen Thorup at dette understreker at systematisk produktutvikling gir gode resultater, og viser viktigheten av å fornye sitt produktprogram. Dette gjelder både bruk av design til produktforbedringer og som et kostnadsbesparende tiltak.
- Nytt design bidrar positivt internt i bedriften og eksternt ved å bidra til økt oppmerksomhet. Design never sleeps, smiler Thorup.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.