Norges raskeste redningsskøyte til Lillesand

c2b96252-7e9d-43f3-824b-01b7efb5a200.jpg

TEST: Skroget på den nye "Staff-klassen" er allerede testkjørt.
TEST: Skroget på den nye "Staff-klassen" er allerede testkjørt.

Norges raskeste redningsskøyte til Lillesand

Norges raskeste redningsskøyte er planlagt stasjonert i Lillesand fra og med sensommeren 2017. I 45 knops fart har den stor rekkevidde langs sørlandskysten.

I en pressemedling sendt ut av Redningsseksapet lørdag sier en fornøyd president Nicolai Jarlsby at han er sikker på at Lillesand kommune, med ordfører Arne Thomassen i spissen, kjenner sin besøkelsestid og stiller gode havnefasiliteter til disposisjon for det nye sjøredningskorps. Det betyr at skøyta, på lik linje med RS «Bendt R. Rasmussen» i Kristiansand, skal bemannes av frivillige.
-Derfor er det viktig at vi raskt kommer i gang med rekrutteringen til et nytt sjøredningskorps, sier President Nicolai Jarlsby i Redningsselskapet.
Videre i meldingen heter det at skøyta er «den hypermoderne gaven til 125-årsjubilanten Redningsselskapet». Redningsskøyta fra den nye ”Staff-klassen”, som fullfinansieres av selskaper i  Steensland-gruppen, skal etter planen settes i tjeneste sensommeren 2017. Redningsselskapet har bestemt at skøyta skal stasjoneres i Lillesand hvis de lokale forutsetningene kommer på plass. Det er lagt opp til dialog med både kommunen og Hovedredningssentralen i prosessen med å etablere den nye stasjonen.

LYNRASK: Den er velutstyrt, bemannet med et mannskap på tre og lynraskt, den nye redningsskæya i "Staff-klassen" som er på plass i Lillesand neste år.
LYNRASK: Den er velutstyrt, bemannet med et mannskap på tre og lynraskt, den nye redningsskæya i "Staff-klassen" som er på plass i Lillesand neste år.

RS «Askeladden»
I forbindelse med Inge Steensland AS’ 50 årsjubileum i 2010 har Steenslandfondet tidligere donert RS «Inge Steensland» som er en fast bemannet skøyte stasjonert i Arendal. Nå bidrar selskaper og etterkommerne til krigshelt og skipsmegler Inge Steensland ytterligere med å bedre sjøsikkerheten i Norge.
– Vi liker at denne moderne skøyta skal bli en del av aktivitetene til Redningsselskapet på Sørlandet. At den får vår forrige donasjon, RS «Inge Steensland» i Arendal som nabo og «fadder», synes vi er ekstra hyggelig, sier barnebarn av Inge Steensland,  Melanie Steensland Gotteberg. Videre forteller hun at skøyta vil bli døpt RS «Askeladden,» som var et av flere dekknavn Inge Steensland benyttet da han som Linge-mann opererte i Norge under krigen.
Tetter hullene i beredskapen
Fartøyet er utviklet av Redningsselskapet sammen med Eker design, som også bygger Hydrolift, og blir blant landets raskeste redningsskøyter. Med en toppfart på 45 knop, vil skøyta bli et effektivt tilskudd til sjøsikkerheten og båttrafikken langs sørlandskysten.
–Den nye skøyteklassen er svært hurtiggående og kan derfor dekke et stort område, sier Nicolai Jarlsby i Redningsselskapet.
-Vi setter pris på at Redningsselskapet tar ansvar langs kysten. Denne raske skøyta vil være med å styrke beredskapen ut fra behovene Redningsselskapet definerer, og vi ser jo helt klart verdien av at den skal operere i et av sommer-Norges mest besøkte fritidsbåtområder, sier daglig leder Botolf Sundby i skipsmeglerselskapet Inge Steensland AS.
Med etableringen i Lillesand tettes et hull i beredskapen og gjør ferdsel på og ved sjøen tryggere, slår Redningsselskapet fast i dagens melding.
Staff-klassen bygges i glassfibersandwich som lette, raske vannjetdrevne redningsskøyter. I tillegg til å være svært hurtiggående har klassen slepekrok og mulighet for å frakte vannscooter. Skøyta har en totalkostnad på drøyt seks millioner kroner.
Frivillig mannskap
Redningsselskapet har i dag 1200 frivillige fordelt på 25 sjøredningskorps over hele landet. Nå skal det søkes etter frivillig mannskap på RS «Askeladden»:
– Ved å bygge fremtidens redningsskøyter ser vi også for oss at vi mye enklere kan rekruttere mannskap blant de yngre. Vi ser en tydelig økning i antallet som er interessert i å være med å gjøre en forskjell som frivillig besetning, og flere steder har vi lange ventelister for å få være med, sier Jarlsby. Han håper mange vil melde sin interesse til etableringen av et nytt sjøredningskorps i Aust-Agder.
EKER DESIGN: Hydroliftsjefen Bård Eker og hans team i Fredrikstad har designet den nye "Staff-klassen".
EKER DESIGN: Hydroliftsjefen Bård Eker og hans team i Fredrikstad har designet den nye "Staff-klassen".

Fakta om RS «Askeladden»                                                                                            Klasse: Staff
Lengde: 12 meter
Motor: 2x 500 hk
Fremdrift: Vannjet
Materiale: Glassfiber Sandwich
Toppfart: 45 knop
Utstyr: Slepekrok, 2 x kartplotter, VHF, Radar
Besetning: 3 personer fra frivillige sjøredningskorps
Pris: 6 millioner

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.
FÆRRE DRUKNET: Gledelig nedgang i antall omkomne på sjøen. Illustrasjonsfoto: Peder Gjersøe, NTB/Scanpix.
De foreløpige tallene fra Sjøfartsdirektoratet viser at antall omkomne ved bruk av fritidsbåt går ned. I første kvartal i år omkom ni personer, tre færre enn i samme periode i fjor. Dette er det laveste tallet som er registrert i sjøfartsdirektoratets statistikk.
STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.