Norge ser til Sverige, men svenskene vil ha "0,2- loven" sin fjernet

promille 2-crop.jpg

SJØPROMILLE: Norge vil ha bort kjørepilsen, svenskene vil ha den tilbake.
PROMILLE: Norge vil ha bort kjørepilsen. Svenskene vil ha den tilbake.

Norge ser til Sverige, men svenskene vil ha "0,2- loven" sin fjernet

Vi må gjøre som svenske; få promillegrense på 0,2 på sjøen, sier norske aksjonister og stortingspolitikere. I Sverige jobbes det hardt for å få loven fjernet. Den har ingen virkning.

Nær én av fire vestlendinger har sett berusede mannlige båtførere. Mer enn ni av ti nordtrøndere mener at alkohol og båtføring er en dårlig kombinasjon.

Båtkjøring og promille er i fokus som aldri før. Organisasjonen Av-og-til har kjørt en landsomfattende undersøkelse som er gjennomført av Ipsos-MMI. Tallene og erfaringene spriker tydeligvis i alle retninger.

Erfaringene spriker
Alkovettkampanjen mener mannfolk på Vestlandet må skjerpe seg fordi så mange velger å kombinere båtlivet med alkohol. Trønderne må være blant de mest edruelige i landet. I den samme undersøkelsen kommer det frem at mer enn ni av ti nordtrøndere mener at alkohol og båtføring er en dårlig kombinasjon.

- Trøndere har gode holdninger, sier kampanjens leder.

Med dagens promillegrense på 0,8 blåser de fleste båtførere i politiets apparater med god margin. I Norge er det for tiden bare ti båtførere som i det neste halvåret skal få sine saker behandlet i rettsapparatet. Det er med andre ord ikke kjørepilsen i snekkefart som er det store alkoholproblemet i norske farvann. Av-og-til-kampanjen referer til drukningsstatistikken over 34 mennesker har mistet livet i forbindelse med bruk av fritidsbåt.

Sterke krefter
Aksjonsgrupper og politikere i Norge jobber hardt for å få senket promillegrensen til 0,2, slik som Sverige har for båter over 10 meter. For mindre båter som gjør mindre enn 15 knop er grensen 1.0 i Sverige.

Nå er det sterke krefter nettopp i Sverige for å få fjernet promilleloven på 0,2 som ble vedtatt i 2010. Både den svenske båtunionen SBU og det svenske båtbransjeforbundet SVEBOAT har gått hardt på den svenske regjering for å få loven omgjort. Av de politiske partiene er det hittil bare Moderatarne (M) og Sverigedemokratene (SD) som støtter reverseringen. Tunge frie aktører som Båtfolket.se kjører hardt for å få loven endret.

Båtfolket kriminalisert
-I 2010 ble det innført en ny alkoholgrense med bare 0,2 promille alkohol i blodet som grense for å bli betraktet som «full» på sjøen. Den såkalte sjøfylleriloven er ikke etablert på et saklig grunnlag og oppfyller ikke fundamentale krav til rettssikkerhet, skriver Båtfolket.se og sier at det er grunnleggende feil å likestille farene med båtliv og det som skjer i biltrafikken.

-Man har kriminalisert en gruppe i samfunnet som stort sett ikke har vært involvert i noen alkoholrelaterte ulykker over lang tid. Det er få ulykker på sjøen med promillenivå under 1,0 med den type båter som omfattes av loven. Det har aldri vært tillatt å være full på sjøen i Sverige. Derfor var den tidligere loven beviselig tilfredsstillende, sier Båtfolket.se.

Svimlende bøter
Nærmere en halv million båteiere og mannskap omfattes av en "sjøfyllerilov" som bygger på myter og savner motstykke i hele verden, sier det svenske Båtfolket. Det er eksempler på båteiere i Sverige med relativt lite promille i blodet, men over 0,2 har fått bøter helt opp til 90.000 kroner.

Båtmagasinet har tidligere omtalt den norske skipperen av cabincruiseren som forvillet seg noen få over på svensk side  og ble tatt med 0,54 i promille. Helt lovlig i Norge, men så straffbart i Sverige at han ble ilagt en bot på 30.000 kroner.

   Stortinget vil behandle en reduksjon av promillegrensen fra 0,8 til 0,2 i den pakken som regjeringen skal legge frem for å oppnå mer sikker adferd på sjøen. I pakken ligger som kjent også spørsmålet om vestpåbud.

Så spørs det da om lavere promillegrense er det som skal til for å redusere ulykker på sjøen, og om en eventuell ny lov har virkning på de som utgjør det reelle problemet, de som aldri vil gå av veien for en fest før båtturen – med eller uten promille eller vest. I Sverige er det ingen forskjell.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.