Nordkapp Boats skifter eier

Enduro-805.jpg

SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.

Nordkapp Boats skifter eier

Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.

I en pressemelding fredag ettermiddag sier konsernsjef Tor Christian Bringedal at oppkjøpet vil gi betydelige synergier og et solid grunnlag for å skape en sterkere og synlig aktør i bransjen.
-Vi har gjennom de siste årene hatt strategiske samtaler med Nordkapp om hvordan vi kan løfte hverandre ytterligere. Derfor var et naturlig neste steg å gå inn i eiersiden hos Nordkapp, og en ønsket utvikling for begge parter, sier konsernsjefen i Frydenbø Group.
Omfatter også fabrikkene
Kjøpet inkluderer fabrikken Mirage i Polen, hvor Nordkapp- og Sting-båtene produseres. Med sine 250 ansatte er de en av de ledende båtprodusentene i Polen.
Selskapene hadde samlet en omsetning på ca. 500 millioner i 2018. Frydenbø vil sitte med en eierandel på 80% i Nordkapp Boats AS etter oppkjøpet. «Mr. Nordkapp», Ronny Antonsen vil eie de resterende 20% gjennom selskapet Nordkapp Invest AS.

NORDKAPP: Nye modeller og større internasjonal satsing hos Nordkapp. Frydenbø Marine går inn som hovedeier.
NORDKAPP: Nye modeller og større internasjonal satsing hos Nordkapp. Frydenbø Marine går inn som hovedeier.

Store ambisjoner
-Takket være gode relasjoner i markedet og solid produktutvikling har vi hatt en betydelig vekst de siste årene. Vi har fortsatt ambisjoner og planer for nye båtmodeller og har derfor evaluert ulike fremtidsbilder som kan ta Nordkapp Boats AS videre. Etter flere år i tett samarbeid med Frydenbø, føler vi oss sikre på at de vil gi Nordkapp det ønskede løftet vi trenger for å styrke posisjonen i fremtiden, sier Ronny Antonsen i pressemeldingen.
Alle ansatte i Nordkapp og Frydenbø ble orientert om avtalen torsdag 3ettermiddag.
Ut i verden
-Frydenbø har lang erfaring innen den internasjonale maritime bransjen. Ambisjonen er å styrke vår posisjon med Evinrude, Nordkapp og Sting i Skandinavia, og investere i en videreutvikling av vår marine virksomhet både nasjonalt og internasjonalt, sier konsernsjef Bringedal.
Endelig gjennomføring av oppkjøpet forventes i løpet av 1. kvartal 2019, heter det i pressemeldingen.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

STØRRE OG STØRRE: Mercury er på vannet med ny, rå 450-hester.
Mercury Racing lanserte i dag sin hittil største utenbordsmotor. Med en 4,6 liters V8 på 450 hk med mulighet til å ha inntil seks motorer på samme akterspeil er dette en enorm kraftpakke.
I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.