Nordkapp Boats skifter eier

Enduro-805.jpg

SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.

Nordkapp Boats skifter eier

Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.

I en pressemelding fredag ettermiddag sier konsernsjef Tor Christian Bringedal at oppkjøpet vil gi betydelige synergier og et solid grunnlag for å skape en sterkere og synlig aktør i bransjen.
-Vi har gjennom de siste årene hatt strategiske samtaler med Nordkapp om hvordan vi kan løfte hverandre ytterligere. Derfor var et naturlig neste steg å gå inn i eiersiden hos Nordkapp, og en ønsket utvikling for begge parter, sier konsernsjefen i Frydenbø Group.
Omfatter også fabrikkene
Kjøpet inkluderer fabrikken Mirage i Polen, hvor Nordkapp- og Sting-båtene produseres. Med sine 250 ansatte er de en av de ledende båtprodusentene i Polen.
Selskapene hadde samlet en omsetning på ca. 500 millioner i 2018. Frydenbø vil sitte med en eierandel på 80% i Nordkapp Boats AS etter oppkjøpet. «Mr. Nordkapp», Ronny Antonsen vil eie de resterende 20% gjennom selskapet Nordkapp Invest AS.

NORDKAPP: Nye modeller og større internasjonal satsing hos Nordkapp. Frydenbø Marine går inn som hovedeier.
NORDKAPP: Nye modeller og større internasjonal satsing hos Nordkapp. Frydenbø Marine går inn som hovedeier.

Store ambisjoner
-Takket være gode relasjoner i markedet og solid produktutvikling har vi hatt en betydelig vekst de siste årene. Vi har fortsatt ambisjoner og planer for nye båtmodeller og har derfor evaluert ulike fremtidsbilder som kan ta Nordkapp Boats AS videre. Etter flere år i tett samarbeid med Frydenbø, føler vi oss sikre på at de vil gi Nordkapp det ønskede løftet vi trenger for å styrke posisjonen i fremtiden, sier Ronny Antonsen i pressemeldingen.
Alle ansatte i Nordkapp og Frydenbø ble orientert om avtalen torsdag 3ettermiddag.
Ut i verden
-Frydenbø har lang erfaring innen den internasjonale maritime bransjen. Ambisjonen er å styrke vår posisjon med Evinrude, Nordkapp og Sting i Skandinavia, og investere i en videreutvikling av vår marine virksomhet både nasjonalt og internasjonalt, sier konsernsjef Bringedal.
Endelig gjennomføring av oppkjøpet forventes i løpet av 1. kvartal 2019, heter det i pressemeldingen.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.