Nimbus største i ny serie

Nimbus største i ny serie

Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.

Navnet T11 er litt misvisende siden totallengden blir 12,40 meter og bredden 3,46 meter. Den store modellen vil bli tilgjengelig med ulike utenbordsalternativer (3×300, 2×300, 350 og 400 hk), samt med V8 bensin på 2×430 hk, diesel 2×300 hk og diesel 2×400 hk.Uansett motorvalg vil toppfarten passere 40 knop. T11 får fire køyer som standard pluss ytterligere to køyer som kan benyttes ved behov. Drivstoffkapasiteten skal være 850 liter og totalvekten 5.600 kg.

Samtlige båter i Nimbus’ nye serie bygges hos en underleverandør i Polen. I likhet med sine mindre søstre, er T11 et vellykket resultat av en rendyrking av Nimbus-DNA og designelementer fra historiske Nimbus-modeller. 

Den nye Nimbus-serien vil bli tilgjengelig i tre ulike størrelser. 8 og 9 er allerede komplette, mens 11-utgaven også vil komme som Weekender, Tender og en lukket Commuter-versjon.

Etter lanseringen av T11 i Düsseldorf i januar legger Nimbus opp til nok en premiere til høsten 2019. Da kommer C11, mens W11 vil være ferdig våren 2020.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.
Marex sanker priser, og vel fortjent. Nå har Marex 310 Sun Cruiser blitt kåret til «årets motorbåt på inntil 40 fot» av andre produsenter og den kroatiske båtkatalogen NauCAT.
Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.