Nesten til topps i 24-timers løp

race1.jpg

Team Navikart i flott driv. Foto: Chris Davies.
Team Navikart i flott driv. Foto: Chris Davies.

Nesten til topps i 24-timers løp

Den norske friskusen Mette Bjerknæs tok en gledelig sølvplass i 24-timers løpet Motonautiques de Rouen lørdag. Hun har deltatt i båtracet tre ganger tidligere, men årets plassering er den beste.

I det krevende racet kjøres det totalt i 24 timer fordelt på flere førere over to dager. Første løpsdags ble det tilbakelagt 13 timer, hvorav mye av racet foregikk i bekmørket kveldstid.

Gikk nesten galt

Løpet startet bra for Mette og hennes team Narvikart Racing. De lå i tet for klasse F2 lenge, men plutselig oppdaget Mette at noe var galt med båten.

-Den var tung og vanskelig å håndtere, men jeg fortsatt så godt jeg kunne. Båten tok inn vann og ble tyngre og tyngre.

Etter 10 runder holdt det på å gå galt for drøbakjenta. På grunn av alt vannet i båten tippet den over på siden og hun holdt på å gå rundt.

-Heldigvis klarte jeg å rette opp båten da den landet og kunne fortsette. Det viste seg at en luke hadde falt av, men det ordnet teamet opp i.

Gjennom racets andre dag fortsatte teamet å klatre mot teten igjen.

-Den siste halvtimen var nesten uutholdelig, sier Mette som så siste etappe fra land.

- Jeg er alltid mer nervøs når jeg står på land, enn når jeg selv sitter i båten, sier hun.

- Med tanke på problemene vi hadde i løpet de 24 timene, var 2. plass en utrolig prestasjon, sier Bjerknæs fornøyd.

 

Lærer med båtdilla

Mette er lærer i engelsk naturfag og gym på Heer skole i Drøbak. Hun fikk en varm velkomst av elevene side da kun kom tilbake på jobb mandag.

Bjerknæs er intet nytt navn i båtsporten. Hennes far, Morten Bjertnæs, kjørte tidligere F1, den gjeveste klassen innenfor rundbane båtsport.

-Pappa kjørte F1 båt da jeg var liten og jeg var nesten dømt til å følge i hans fotspor, ler Mette.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.