Nesten til topps i 24-timers løp

race1.jpg

Team Navikart i flott driv. Foto: Chris Davies.
Team Navikart i flott driv. Foto: Chris Davies.

Nesten til topps i 24-timers løp

Den norske friskusen Mette Bjerknæs tok en gledelig sølvplass i 24-timers løpet Motonautiques de Rouen lørdag. Hun har deltatt i båtracet tre ganger tidligere, men årets plassering er den beste.

I det krevende racet kjøres det totalt i 24 timer fordelt på flere førere over to dager. Første løpsdags ble det tilbakelagt 13 timer, hvorav mye av racet foregikk i bekmørket kveldstid.

Gikk nesten galt

Løpet startet bra for Mette og hennes team Narvikart Racing. De lå i tet for klasse F2 lenge, men plutselig oppdaget Mette at noe var galt med båten.

-Den var tung og vanskelig å håndtere, men jeg fortsatt så godt jeg kunne. Båten tok inn vann og ble tyngre og tyngre.

Etter 10 runder holdt det på å gå galt for drøbakjenta. På grunn av alt vannet i båten tippet den over på siden og hun holdt på å gå rundt.

-Heldigvis klarte jeg å rette opp båten da den landet og kunne fortsette. Det viste seg at en luke hadde falt av, men det ordnet teamet opp i.

Gjennom racets andre dag fortsatte teamet å klatre mot teten igjen.

-Den siste halvtimen var nesten uutholdelig, sier Mette som så siste etappe fra land.

- Jeg er alltid mer nervøs når jeg står på land, enn når jeg selv sitter i båten, sier hun.

- Med tanke på problemene vi hadde i løpet de 24 timene, var 2. plass en utrolig prestasjon, sier Bjerknæs fornøyd.

 

Lærer med båtdilla

Mette er lærer i engelsk naturfag og gym på Heer skole i Drøbak. Hun fikk en varm velkomst av elevene side da kun kom tilbake på jobb mandag.

Bjerknæs er intet nytt navn i båtsporten. Hennes far, Morten Bjertnæs, kjørte tidligere F1, den gjeveste klassen innenfor rundbane båtsport.

-Pappa kjørte F1 båt da jeg var liten og jeg var nesten dømt til å følge i hans fotspor, ler Mette.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Hos ekspertisen blir en prosents forbedring på propelleffekt sett på som en kraftig forbedring. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.