Nesten til topps i 24-timers løp

race1.jpg

Team Navikart i flott driv. Foto: Chris Davies.
Team Navikart i flott driv. Foto: Chris Davies.

Nesten til topps i 24-timers løp

Den norske friskusen Mette Bjerknæs tok en gledelig sølvplass i 24-timers løpet Motonautiques de Rouen lørdag. Hun har deltatt i båtracet tre ganger tidligere, men årets plassering er den beste.

I det krevende racet kjøres det totalt i 24 timer fordelt på flere førere over to dager. Første løpsdags ble det tilbakelagt 13 timer, hvorav mye av racet foregikk i bekmørket kveldstid.

Gikk nesten galt

Løpet startet bra for Mette og hennes team Narvikart Racing. De lå i tet for klasse F2 lenge, men plutselig oppdaget Mette at noe var galt med båten.

-Den var tung og vanskelig å håndtere, men jeg fortsatt så godt jeg kunne. Båten tok inn vann og ble tyngre og tyngre.

Etter 10 runder holdt det på å gå galt for drøbakjenta. På grunn av alt vannet i båten tippet den over på siden og hun holdt på å gå rundt.

-Heldigvis klarte jeg å rette opp båten da den landet og kunne fortsette. Det viste seg at en luke hadde falt av, men det ordnet teamet opp i.

Gjennom racets andre dag fortsatte teamet å klatre mot teten igjen.

-Den siste halvtimen var nesten uutholdelig, sier Mette som så siste etappe fra land.

- Jeg er alltid mer nervøs når jeg står på land, enn når jeg selv sitter i båten, sier hun.

- Med tanke på problemene vi hadde i løpet de 24 timene, var 2. plass en utrolig prestasjon, sier Bjerknæs fornøyd.

 

Lærer med båtdilla

Mette er lærer i engelsk naturfag og gym på Heer skole i Drøbak. Hun fikk en varm velkomst av elevene side da kun kom tilbake på jobb mandag.

Bjerknæs er intet nytt navn i båtsporten. Hennes far, Morten Bjertnæs, kjørte tidligere F1, den gjeveste klassen innenfor rundbane båtsport.

-Pappa kjørte F1 båt da jeg var liten og jeg var nesten dømt til å følge i hans fotspor, ler Mette.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.