Navico kjøper innovativ svensk nysatsning

HOC33.jpg

Båtmagasinet har testet HOC 33 Explorer med det nye Yacht Defined-systemet i Båtmagasinet nummer 1/18 som er i handelen i uke 6.
Båtmagasinet har testet HOC 33 Explorer med det nye Yacht Defined-systemet i Båtmagasinet nummer 1/18 som er i handelen i uke 6.
Yacht Defined og HOC Yachts solgt:

Navico kjøper innovativ svensk nysatsning

Elektronikkselskapet Navico (Simrad, Lowrance, B&G) har kjøpt Yacht Defined Sweden AB og HOC Yachts AB. Dermed åpnes verdensmarkedet for de to meget ekspansive svenske selskapene som ble etablert i 2016 og 2014.

I dag ble det offentlig kjent at Navico-gruppen kjøper elektronikkselskapet Yacht Defined Sweden AB, samt kjøper eierandeler i HOC Yachts AB. Oppkjøpet er et tydelig signal om hvilken vei et av verdens største selskaper innen båtelektronikk kommer til å styre utviklingen de neste årene: Full integrasjon av alle båtens funksjoner i ett samlet system. Båtmagasinet har testet HOC 33 Explorer med det nye Yacht Defined-systemet i Båtmagasinet nummer 1/18 som er i handelen i uke 6.
I Yacht Defined-systemet er så å si alle båtens funksjoner integrert. Via systemet kontrollerer brukeren alt fra belysning til alarmer på bunnventiler, lanterner til baugpropell. Yacht Defined har dessuten utviklet et brukergrensesnitt, med multifunksjonsratt, joycstick, nettbrett og en stor integrert skjerm som er tatt i bruk i den nyutviklede svenske motorbåten HOC 33. Samme eiere står bak de to oppstartselskapene.
Navico begrunner oppkjøpet i HOC Yachts med ønsket om å bruke produsentens produkter til å presentere og utvikle Navico og Yacht Defineds marineelektronikk.
“Yacht Defined-system er utviklet for å gi båtbrukere en best mulig brukeropplevelse, og for å gjøre båtbruk like intuitivt som å kjøre bil. Det er også et av de første systemene som er utviklet med omtanke for båtproduksjon for å kunne redusere de mange kompromissene som man må inngå (med mange underleverandører, red.anm.)», heter det i en pressemelding fra Navico.
-Begge disse selskapene leder an i den revolusjonerende utviklingen av integrerte systemer for intern og ekstern kommunikasjon mellom komponentene til og fra, og i, fartøyet. De viser også vei inn i en ny æra med tanke på brukeropplevelse, sier CEO i Navico, Leif Ottosson. (Tekst: Atle Knutsen)

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.
Bowridere med sitteplasser forut har ikke fått norsk navn. Det har forsåvidt ikke RIB heller. Uansett: Capelli er tidlig ute med kombinasjonen av de to.
Når ting med O-ringer blir vanskelige å ha med å gjøre og går tregt, kan du forlenge livet til O-ringen med WD 40. Spraying av gummi over lengre tid mener mange kan føre til at gummien morkner.
Nye vidundersprayer popper opp, men WD 40 er fortsatt en av de seiglivede kongene på haugen. Super på mekanikken og elektronikken, men også grei til å impregnere båtsko og støvler og over 100 andre jobber i hverdagen både her, der og ikke minst: ombord.
Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.