Navico kjøper innovativ svensk nysatsning

HOC33.jpg

Båtmagasinet har testet HOC 33 Explorer med det nye Yacht Defined-systemet i Båtmagasinet nummer 1/18 som er i handelen i uke 6.
Båtmagasinet har testet HOC 33 Explorer med det nye Yacht Defined-systemet i Båtmagasinet nummer 1/18 som er i handelen i uke 6.
Yacht Defined og HOC Yachts solgt:

Navico kjøper innovativ svensk nysatsning

Elektronikkselskapet Navico (Simrad, Lowrance, B&G) har kjøpt Yacht Defined Sweden AB og HOC Yachts AB. Dermed åpnes verdensmarkedet for de to meget ekspansive svenske selskapene som ble etablert i 2016 og 2014.

I dag ble det offentlig kjent at Navico-gruppen kjøper elektronikkselskapet Yacht Defined Sweden AB, samt kjøper eierandeler i HOC Yachts AB. Oppkjøpet er et tydelig signal om hvilken vei et av verdens største selskaper innen båtelektronikk kommer til å styre utviklingen de neste årene: Full integrasjon av alle båtens funksjoner i ett samlet system. Båtmagasinet har testet HOC 33 Explorer med det nye Yacht Defined-systemet i Båtmagasinet nummer 1/18 som er i handelen i uke 6.
I Yacht Defined-systemet er så å si alle båtens funksjoner integrert. Via systemet kontrollerer brukeren alt fra belysning til alarmer på bunnventiler, lanterner til baugpropell. Yacht Defined har dessuten utviklet et brukergrensesnitt, med multifunksjonsratt, joycstick, nettbrett og en stor integrert skjerm som er tatt i bruk i den nyutviklede svenske motorbåten HOC 33. Samme eiere står bak de to oppstartselskapene.
Navico begrunner oppkjøpet i HOC Yachts med ønsket om å bruke produsentens produkter til å presentere og utvikle Navico og Yacht Defineds marineelektronikk.
“Yacht Defined-system er utviklet for å gi båtbrukere en best mulig brukeropplevelse, og for å gjøre båtbruk like intuitivt som å kjøre bil. Det er også et av de første systemene som er utviklet med omtanke for båtproduksjon for å kunne redusere de mange kompromissene som man må inngå (med mange underleverandører, red.anm.)», heter det i en pressemelding fra Navico.
-Begge disse selskapene leder an i den revolusjonerende utviklingen av integrerte systemer for intern og ekstern kommunikasjon mellom komponentene til og fra, og i, fartøyet. De viser også vei inn i en ny æra med tanke på brukeropplevelse, sier CEO i Navico, Leif Ottosson. (Tekst: Atle Knutsen)

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Hos ekspertisen er en prosents forbedring på propelleffekt et realt kvantesprang. Sharrow propellens tester viser effektforbedringer på 9 - 15 prosent.
Nimbus Boats AB kjøper finske Bella Boats av Brunswick Corporation og danner dermed Nordens ledende konsern i fritidsbåtbransjen. Kjøpet omfatter samtlige av Bellas varemerker: Bella, Flipper, Aquador og Falcon.
Tyske Hanse har tatt over båtbyggerier i vansker. På motorbåtsiden er det norske Fjord og Engelske Sealine som er ryggraden. På Düsseldorfmessen i januar lanserer Sealine en ny toppmodell; Sealine C390.
Antatt pris for GreenStars 450 el-hester kan bli 1000 kroner hesten og en batteripakke til oppunder den samme totalprisen, gjør at bestillingslistene antakeligvis ikke blir lange i første omgang.
Cox Powetrain sier at deres 300 hk diesel påhenger er konstruert for å vare «tre ganger lenger» og ha 25 prosents lenger rekkevidde enn tilsvarende bensinmotorer.
Vetus lanserer nye børsteløse thrustere på verdens største utstyrsmesse, METS i Amsterdam. «Bow Pro Boosted» har integrert lader som skal både skal gi økt truster-effekt og lade batterier.
Her er de aller første bildene på Nimbus T11. Båten har verdenspremeiere på Boot i Düsseldorf i januar. T11 blir foreløpig flaggskipet i den nye serien til den svenske produsenten, som innledet det nye programmet med Weekender 9 (W9) som kom for nøyaktig ett år siden.
I disse dager lanserer Yanmar drev på alle fem sine 4 LV motorer med drev. De japanske dieslene har mange venner i Norge, - basert på gjennomgående bra kvalitet og bra driftssikkerhet.