Navico kjøper innovativ svensk nysatsning

HOC33.jpg

Båtmagasinet har testet HOC 33 Explorer med det nye Yacht Defined-systemet i Båtmagasinet nummer 1/18 som er i handelen i uke 6.
Båtmagasinet har testet HOC 33 Explorer med det nye Yacht Defined-systemet i Båtmagasinet nummer 1/18 som er i handelen i uke 6.
Yacht Defined og HOC Yachts solgt:

Navico kjøper innovativ svensk nysatsning

Elektronikkselskapet Navico (Simrad, Lowrance, B&G) har kjøpt Yacht Defined Sweden AB og HOC Yachts AB. Dermed åpnes verdensmarkedet for de to meget ekspansive svenske selskapene som ble etablert i 2016 og 2014.

I dag ble det offentlig kjent at Navico-gruppen kjøper elektronikkselskapet Yacht Defined Sweden AB, samt kjøper eierandeler i HOC Yachts AB. Oppkjøpet er et tydelig signal om hvilken vei et av verdens største selskaper innen båtelektronikk kommer til å styre utviklingen de neste årene: Full integrasjon av alle båtens funksjoner i ett samlet system. Båtmagasinet har testet HOC 33 Explorer med det nye Yacht Defined-systemet i Båtmagasinet nummer 1/18 som er i handelen i uke 6.
I Yacht Defined-systemet er så å si alle båtens funksjoner integrert. Via systemet kontrollerer brukeren alt fra belysning til alarmer på bunnventiler, lanterner til baugpropell. Yacht Defined har dessuten utviklet et brukergrensesnitt, med multifunksjonsratt, joycstick, nettbrett og en stor integrert skjerm som er tatt i bruk i den nyutviklede svenske motorbåten HOC 33. Samme eiere står bak de to oppstartselskapene.
Navico begrunner oppkjøpet i HOC Yachts med ønsket om å bruke produsentens produkter til å presentere og utvikle Navico og Yacht Defineds marineelektronikk.
“Yacht Defined-system er utviklet for å gi båtbrukere en best mulig brukeropplevelse, og for å gjøre båtbruk like intuitivt som å kjøre bil. Det er også et av de første systemene som er utviklet med omtanke for båtproduksjon for å kunne redusere de mange kompromissene som man må inngå (med mange underleverandører, red.anm.)», heter det i en pressemelding fra Navico.
-Begge disse selskapene leder an i den revolusjonerende utviklingen av integrerte systemer for intern og ekstern kommunikasjon mellom komponentene til og fra, og i, fartøyet. De viser også vei inn i en ny æra med tanke på brukeropplevelse, sier CEO i Navico, Leif Ottosson. (Tekst: Atle Knutsen)

 

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.