Nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker

næringsminister-og-sjøfartsdirektør-handlingsplan2.jpg

- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate
- Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen. Her får han handlingsplanen fra fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim. Foto Sjøfartsdirektorate

Nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok i januar i år initiativ til å få på plass en handlingsplan for å få ned antall alvorlige ulykker forbundet med bruk av fritidsfartøy. I dag ble planen overlevert ministeren.

- Regjeringen har en nullvisjon for båtferdsel, akkurat som vi har for veiene. Vårt mål er at det ikke skal skje ulykker til sjøs der noen omkommer eller blir hardt skadd med fritidsbåt. Norge er et friluftsland og det skal være trygt å ferdes på sjøen, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Nullvisjon
Sjøfartsdirektoratet fikk, i samarbeid med Sakkyndig råd for fritidsfartøy, i oppgave å utarbeide planen, som har en planperiode fra 2019 til 2023. I tillegg til nullvisjonen, er det satt ett ambisiøst etappemål for første periode: 50 prosent nedgang i antall omkomne forbundet med bruk av fritidsfartøy innen utløpet av planperioden.
Mer målrettet
-Vi ønsker at alle skal komme trygt hjem når de har vært på sjøen, enten i fritidsbåt eller i en mer profesjonell sammenheng. Det er allerede gjort mye bra holdningsarbeid, og folk er også blitt mer bevisste på egen sikkerhet. At vi nå har fått til en felles handlingsplan vil gjøre samarbeidet om holdningsskapende arbeid enda bedre og mer målrettet, og da tror vi også vi vil se en ytterligere nedgang i antall omkomne, sier fungerende sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim.
Jevn nedgang

 I perioden 2009 – 2018 ble det registrert 351 omkomne, et snitt på 35 dødsfall årlig. De siste årene har det vært en jevn nedgang og i 2018 ble det registrert det laveste tallet omkomne med fritidsbåt så lenge Sjøfartsdirektoratet har ført statistikk på dette feltet. Denne utviklingen ser ut til å fortsette i 2019 men kun ni omkomne første halvår – en reduksjon på 3 personer sammenlignet med 2018.
Fokusområdene
De hyppigste ulykkestypene med omkomne er person over bord, kantring, grunnstøting, kollisjon og fall mellom båt og brygge. Arbeidsgruppen som står bak handlingsplanen har valgt å sette fokus på ni innsatsområder:
Sikkerhetsutstyr
Rusmidler
Sikkerhet ved brygge/havn
Fart
Fartøysikkerhet
Farleder
Utleie av båt
Båtførers kompetanse
Forbedring av faktagrunnlaget

Foruten de ni innsatsområdene så har arbeidsgruppen også fremhevet viktigheten av synlig politi og en effektiv redningstjeneste. Gruppen har også på noen områder diskutert om det er behov for ytterligere reguleringer. Eksempler på dette er utleie av båt og kompetansekrav ved føring av fritidsbåter i høy hastighet.
-Dette er områder som også blir omtalt i regjeringens nylige sjøsikkerhetsmelding og Statens Havarikommisjon for Transport sin kartlegging av fritidsbåtulykker som ble publisert i 2019, sier Sørheim. 
Dette er Sakkyndig råd for fritidsfartøy:
Sjøfartsdirektoratet, Kystverket, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB), Hovedredningssentralen (HRS), Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF), NHO Reiseliv, NORBOAT – Båtbransjeforbundet, Norges Padleforbund, Norges Seilforbund, (NSF), Politidirektoratet, Redningsselskapet og Miljødirektoratet.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.