Når et vikingskip må bli passasjerskip med motor

Osebergskipet.jpg

Saga Oseberg. Foto: NTB/Scanpix.
Saga Oseberg. Foto: NTB/Scanpix.

Når et vikingskip må bli passasjerskip med motor

Nye regler klassifiserer Oseberg-kopien i Tønsberg som passasjerskip. Skal den fortsette ferden må den ha motor og skipets høvedsmenn må ha 36 måneders fartstid som dekksoffiserer. Og blant flere andre ting; nødutgangene må få varselskilt. I mellomtiden nektes den å seile med passasjerer.

GJENGEN I SJØFARTSDIREKTORATET må ha trukket vikinghjelmen langt ned over hodet da de bestemte seg for at den vakre kopien av Osebergskipet, Saga Oseberg i Tønsberg, skal forlate sitt liv som en kopi av et vikingskip og i stedet bli klassifisert som et passasjerskip. Reglene for klassifisering ble endret ved nyttår. Osebergskipet rammes av de nye reglene, uten at lovmakerne på noe tidspunkt så det meningsløse i bestemmelsene.
ETTER AT KONGEPARET kastet sin glans på sjøsettingen 20. juni 2012 har tusenvis av skoleelever og foreninger og ansatte i bedrifter fått lov til å ro og seile med det stolte skipet. Turister har kommet ens ærend til Norges eldste by for å se på eller bli med på en tur med Osebergskipet. Fartøyet er presentert i reportasjer i verdens største aviser og magasiner og TV-stasjoner verden over har presentert levende bilder av et «ekte» seilende vikingskip. Det er skapt Norgesreklame av ypperste klasse.
NÅ KAN DET VÆRE SLUTT: Vi leser i lokalavisen Tønsbergs Blad at ledelsen i Oseberg-stiftelsen har måttet ta tunge og vanskelige telefonsamtaler verden over for å avlyse planlagte arrangementer. Helt nødvendige inntekter er i ferd med å forsvinne. De mister 25.000 kroer hver eneste uke.
De besøkende blir nå kategorisert som passasjerer av norske sjøfartsmyndigheter Og passasjerer = næring. Dermed er Saga Oseberg plutselig blitt et kommersielt skip som må følge bestemmelser for internasjonal skipstrafikk, selv om det meste foregår i Vestfolds beskyttede skjærgård.
DET ER IKKE SMÅTTERI Sjøfartsdirektoratet krever for å la skipet fortsette sitt seilas. Det må installeres motor. Det er helt uaktuelt, sier ledelsen, for skipet driver forskning for Vikinghuset i Oslo om hvordan de gamle skip oppførte seg i sjøen på den tid de ikke hadde motorkraft i det hele tatt. Det må fastmontertes redningsflåter og alle nødutganger (på et åpnet skip!) må markeres. Alle høvedsmenn, som seiler skipet, må utvide sine sertifikater fra kystskippereksamen D5L til fullt sertifikat D5 og med 36 måneders fartstid som dekksoffiserer.

DET KREVES AV MANNSKAPET som fra før er godt skolert med kystskippereksamen, har kurs i krisehåndtering, førstehjelp og alle med bred erfaring fra sjølivet. Og ikke nok med det; Saga Oseberg seiler stort sett i et veldig beskyttet farvann og har alltid følgebåt. Og ikke glem at de som nå defineres som passasjerer faktisk er skipets mannskap. Alle er nødt til å ta i et tak med årene selv.
JEG SENDER ET SUKK til Sjøfartsdirektoratet i Haugesund; «Det er lov å tenke sjæl». Trekk vikinghjelmen opp igjen og la Saga Oseberg fortsette sin ferd - med dispensasjon.

Følg oss på Facebook og si din mening.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

DISPENSASJON: Saga Oseberg må få dispensasjon fra strenge krav. (Foto: Tordis Ødbehr).
-Sjøfartsdirektoratet har ikke fattet noe vedtak om Saga Oseberg. Vi har heller ikke mottatt noen søknad om sertifisering av vikingskipet, men vi har mottatt en forespørsel, sier kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus.
Saga Oseberg. Foto: NTB/Scanpix.
Nye regler klassifiserer Oseberg-kopien i Tønsberg som passasjerskip. Skal den fortsette ferden må den ha motor og skipets høvedsmenn må ha 36 måneders fartstid som dekksoffiserer. Og blant flere andre ting; nødutgangene må få varselskilt. I mellomtiden nektes den å seile med passasjerer.
VANNSCOOTER: Forskriften opheves, men likevel ikke "fritt frem". Illustrasjonsfoto: Amund Rich. Løken.
Selv om forskriften for vannscootere nå er opphevet, betyr ikke det fritt fram for bruk av «havets motorsykkel». I mange kommuner er det stor motstand mot generelt «frislipp». Det tar den nye forskriften hensyn til og sier kommunene ved behov kan fastsette lokale forskrifter.
LETT BYTTE: Undervannshus til utenbordsmotorer er et lett bytte for organiserte bander. Illustrasjonsfoto: Lasse Lindén.
Gjensidige forsikring advarer om fare for tyverier av undervannshus på utenbordsmotorer. Flere er stjålet den siste tiden. Selskapet mener kan være en ny trend blant kriminelle.
SPEKTAKULÆRT: Denne tunnelen kan bli en realitet om ikke så altfor lenge. Foto: Snøhetta/Kystverket.
I denne uken får Samferdselsdepartementet dokumentasjonen for videre kvalitetssikring av Stad skipstunnel. Kystverket mener det kan bli byggestart allerede i 2019.
BÅTNAVN: Hildbjørg Solstad har samlet båtnavn i mer enn 30 år. Nå har det blitt til bok.
Hildbjørg Solstad har samlet båtnavn i mer enn 30 år. Som pensjonist har hun endelig fått tid til å systematisere og kategorisere dem. Det er det blitt til boken ”Lystbåtnavn”.
BÅTMESSE: 50 utstillere er plass i Grimstad i helgen.
I dag gikk startskuddet for båtsesongen på Sørlandet. Den 5. utgaven av Sørlandets båt- og fritidsmesse er i gang. Årets utgave er større enn noen gang. 50 utstillere er på plass både på land og til vanns.
Foto: Lars A. Solberg.
Z-96 er en original Stavernsjekte fra 1944, som har overlevd alle disse årene med hvitmaling fra dag en, og med den originale Kvikk-motoren fra Fredriksvern Motorverksted samme år.