Når et vikingskip må bli passasjerskip med motor

Osebergskipet.jpg

Saga Oseberg. Foto: NTB/Scanpix.
Saga Oseberg. Foto: NTB/Scanpix.

Når et vikingskip må bli passasjerskip med motor

Nye regler klassifiserer Oseberg-kopien i Tønsberg som passasjerskip. Skal den fortsette ferden må den ha motor og skipets høvedsmenn må ha 36 måneders fartstid som dekksoffiserer. Og blant flere andre ting; nødutgangene må få varselskilt. I mellomtiden nektes den å seile med passasjerer.

GJENGEN I SJØFARTSDIREKTORATET må ha trukket vikinghjelmen langt ned over hodet da de bestemte seg for at den vakre kopien av Osebergskipet, Saga Oseberg i Tønsberg, skal forlate sitt liv som en kopi av et vikingskip og i stedet bli klassifisert som et passasjerskip. Reglene for klassifisering ble endret ved nyttår. Osebergskipet rammes av de nye reglene, uten at lovmakerne på noe tidspunkt så det meningsløse i bestemmelsene.
ETTER AT KONGEPARET kastet sin glans på sjøsettingen 20. juni 2012 har tusenvis av skoleelever og foreninger og ansatte i bedrifter fått lov til å ro og seile med det stolte skipet. Turister har kommet ens ærend til Norges eldste by for å se på eller bli med på en tur med Osebergskipet. Fartøyet er presentert i reportasjer i verdens største aviser og magasiner og TV-stasjoner verden over har presentert levende bilder av et «ekte» seilende vikingskip. Det er skapt Norgesreklame av ypperste klasse.
NÅ KAN DET VÆRE SLUTT: Vi leser i lokalavisen Tønsbergs Blad at ledelsen i Oseberg-stiftelsen har måttet ta tunge og vanskelige telefonsamtaler verden over for å avlyse planlagte arrangementer. Helt nødvendige inntekter er i ferd med å forsvinne. De mister 25.000 kroer hver eneste uke.
De besøkende blir nå kategorisert som passasjerer av norske sjøfartsmyndigheter Og passasjerer = næring. Dermed er Saga Oseberg plutselig blitt et kommersielt skip som må følge bestemmelser for internasjonal skipstrafikk, selv om det meste foregår i Vestfolds beskyttede skjærgård.
DET ER IKKE SMÅTTERI Sjøfartsdirektoratet krever for å la skipet fortsette sitt seilas. Det må installeres motor. Det er helt uaktuelt, sier ledelsen, for skipet driver forskning for Vikinghuset i Oslo om hvordan de gamle skip oppførte seg i sjøen på den tid de ikke hadde motorkraft i det hele tatt. Det må fastmontertes redningsflåter og alle nødutganger (på et åpnet skip!) må markeres. Alle høvedsmenn, som seiler skipet, må utvide sine sertifikater fra kystskippereksamen D5L til fullt sertifikat D5 og med 36 måneders fartstid som dekksoffiserer.

DET KREVES AV MANNSKAPET som fra før er godt skolert med kystskippereksamen, har kurs i krisehåndtering, førstehjelp og alle med bred erfaring fra sjølivet. Og ikke nok med det; Saga Oseberg seiler stort sett i et veldig beskyttet farvann og har alltid følgebåt. Og ikke glem at de som nå defineres som passasjerer faktisk er skipets mannskap. Alle er nødt til å ta i et tak med årene selv.
JEG SENDER ET SUKK til Sjøfartsdirektoratet i Haugesund; «Det er lov å tenke sjæl». Trekk vikinghjelmen opp igjen og la Saga Oseberg fortsette sin ferd - med dispensasjon.

Følg oss på Facebook og si din mening.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Kleven har allerede bygd to store «ekspedisjonsyachter».
To måneder etter at det ble kjent at verdens ledende superyachtverft, Lürssen Group, var del av en investorgruppe som kjøpte 40 prosent av Kleven-verftet, kommer meldingen om bygging av en ny 100 meters ekspedisjonsyacht.
PUBLIKUMSVENNLIG: Tønsberg Båtrace/Re Motorsport er kåret til årets beste arrangør, ikke minst fordi publikum alltid slutter opp om arrangementene. Foto: Amund Rich. Løken.
Under den årlige motorsportgallaen på Norges Motorsport Forbunds ting på Gardemoen nylig, ble Tønsberg Båtrace/ Re Motorsport kåret til «Norges beste motorsport arrangement».
 OVER ATLANTEREN: Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull legger i desember ut på verdens tøffeste rokonkurranse. De skal over Atlanterhavet på kortest mulig tid.
"Rowegians" vil gjerne bli de første norske kvinnene som ror over Atlanteren. I desember legger de derfor ut på en tur som er over 3000 nautiske mil lang, fra Gomera på Kanariøyene til Antigua i Det karibiske hav.
 Princess V65 følger hovedtrekkene med den gjeldende designtrenden.
Princess V65 og V50 kan du se på Düssdeldorfmessen, mens V60 kommer senere på våren. De store sportscruiserne ser ut til å ha et godt tak på «overklassemearkedet».
leder: Imponerende ledelse til Pål Virik Nilsen i Offshore-VM.
Etter seks av åtte VM runder leder Sandefjordingen Pål Virik Nilsen og hans Australske team årets verdensmesterskap i den største Offshoreklassen.
NYHET: Finske AMT lanserer sin første båt med aluminiumsskrog, AMT 175 BR.
Nå finnes det knapt en finsk båtprodusent som ikke kan tilby sine modeller i aluminiumversjon også. Neste sesong er finske AMT klare med sin første båt i aluminium
Garmin lanserer nå en gratis alt-i-en mobilapplikasjon for maritim bruk. Den gir en enkel, men kraftig forbindelse mellom en kompatibel mobil enhet og kartplotteren, kart og gir tilgang til en online nettside hvor informasjon kan deles med andre.
Navionics karter og kartapper har i årevis endt opp på toppen av de fleste tester av kartsystemer. Nå er de kjøpt opp av Garmin.