Når et vikingskip må bli passasjerskip med motor

Osebergskipet.jpg

Saga Oseberg. Foto: NTB/Scanpix.
Saga Oseberg. Foto: NTB/Scanpix.

Når et vikingskip må bli passasjerskip med motor

Nye regler klassifiserer Oseberg-kopien i Tønsberg som passasjerskip. Skal den fortsette ferden må den ha motor og skipets høvedsmenn må ha 36 måneders fartstid som dekksoffiserer. Og blant flere andre ting; nødutgangene må få varselskilt. I mellomtiden nektes den å seile med passasjerer.

GJENGEN I SJØFARTSDIREKTORATET må ha trukket vikinghjelmen langt ned over hodet da de bestemte seg for at den vakre kopien av Osebergskipet, Saga Oseberg i Tønsberg, skal forlate sitt liv som en kopi av et vikingskip og i stedet bli klassifisert som et passasjerskip. Reglene for klassifisering ble endret ved nyttår. Osebergskipet rammes av de nye reglene, uten at lovmakerne på noe tidspunkt så det meningsløse i bestemmelsene.
ETTER AT KONGEPARET kastet sin glans på sjøsettingen 20. juni 2012 har tusenvis av skoleelever og foreninger og ansatte i bedrifter fått lov til å ro og seile med det stolte skipet. Turister har kommet ens ærend til Norges eldste by for å se på eller bli med på en tur med Osebergskipet. Fartøyet er presentert i reportasjer i verdens største aviser og magasiner og TV-stasjoner verden over har presentert levende bilder av et «ekte» seilende vikingskip. Det er skapt Norgesreklame av ypperste klasse.
NÅ KAN DET VÆRE SLUTT: Vi leser i lokalavisen Tønsbergs Blad at ledelsen i Oseberg-stiftelsen har måttet ta tunge og vanskelige telefonsamtaler verden over for å avlyse planlagte arrangementer. Helt nødvendige inntekter er i ferd med å forsvinne. De mister 25.000 kroer hver eneste uke.
De besøkende blir nå kategorisert som passasjerer av norske sjøfartsmyndigheter Og passasjerer = næring. Dermed er Saga Oseberg plutselig blitt et kommersielt skip som må følge bestemmelser for internasjonal skipstrafikk, selv om det meste foregår i Vestfolds beskyttede skjærgård.
DET ER IKKE SMÅTTERI Sjøfartsdirektoratet krever for å la skipet fortsette sitt seilas. Det må installeres motor. Det er helt uaktuelt, sier ledelsen, for skipet driver forskning for Vikinghuset i Oslo om hvordan de gamle skip oppførte seg i sjøen på den tid de ikke hadde motorkraft i det hele tatt. Det må fastmontertes redningsflåter og alle nødutganger (på et åpnet skip!) må markeres. Alle høvedsmenn, som seiler skipet, må utvide sine sertifikater fra kystskippereksamen D5L til fullt sertifikat D5 og med 36 måneders fartstid som dekksoffiserer.

DET KREVES AV MANNSKAPET som fra før er godt skolert med kystskippereksamen, har kurs i krisehåndtering, førstehjelp og alle med bred erfaring fra sjølivet. Og ikke nok med det; Saga Oseberg seiler stort sett i et veldig beskyttet farvann og har alltid følgebåt. Og ikke glem at de som nå defineres som passasjerer faktisk er skipets mannskap. Alle er nødt til å ta i et tak med årene selv.
JEG SENDER ET SUKK til Sjøfartsdirektoratet i Haugesund; «Det er lov å tenke sjæl». Trekk vikinghjelmen opp igjen og la Saga Oseberg fortsette sin ferd - med dispensasjon.

Følg oss på Facebook og si din mening.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Alukin C 950
Når får vi se den første aluminiumsbåten med Nimbus-merket på? Nimbus har nemlig gått inn som deleier i den Norrtäljebaserte aluminiumsbyggeren, Alukin. I første omgang blir båtene inkludert i Nimbus båtserie.
Studenter har laget varianten av kamuflasjen fra første verdenskrig.
Princess flesker til med solid selvskryt om «hemmeligheten» og mener selv den nye modellen bringer raske båter opp på et nytt nivå. Selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet, er det mange som mener.
Dette er «Wawe Boat 444» med vannscoooteren «docket» i posisjon akterut.
Man tager en "Wawe Boat 444", monterer en vannscooter akterut, og vips; du har en potensiell 50-knoper.
Systemet som nå er under Navico-paraplyen. (Foto: Lars Åke Redeén)
Elektronikkselskapet Navico (Simrad, Lowrance, B&G) har kjøpt Yacht Defined Sweden AB og HOC Yachts AB. Dermed åpnes verdensmarkedet for de to meget ekspansive svenske selskapene som ble etablert i 2016 og 2014.
LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).
Tohatsu innleder det nye året med tre nye utenbordsmotorer. I følge produsenten er nyhetene markedets letteste 4-taktere, MFS9,9E Sport, MFS15E og MFS20E, med batterifri elektronisk innsprøytning (EFI).
Nimbus Weekender 9 (W9) er den første modellen i en serie på ni fra den svenske båtbyggeren. Etter reorganiseringen aner vi konturene av at det satses bevisst på den moderne motorbåtbrukeren.
Ikke før har XO lansert «DFNDR» (på Land Rover-språket «Defender»), så er de klare me den Explorer. Lanseringen er på Düsseldorfmessen, som nå er nummer en messen i Europa.
SPRAYHOOD: Med sitt lille tak for konsollen blir nye Uttern S65 både tøff og lun.
Nyheten Uttern S65 erstatter nåværende S62. Båten har åpenbart det kjente Uttern-DNA, men likevel er designet modernisert og optimalisert, ikke minst med ny konsoll med buet vindskjerm.