Når et vikingskip må bli passasjerskip med motor

Osebergskipet.jpg

Saga Oseberg. Foto: NTB/Scanpix.
Saga Oseberg. Foto: NTB/Scanpix.

Når et vikingskip må bli passasjerskip med motor

Nye regler klassifiserer Oseberg-kopien i Tønsberg som passasjerskip. Skal den fortsette ferden må den ha motor og skipets høvedsmenn må ha 36 måneders fartstid som dekksoffiserer. Og blant flere andre ting; nødutgangene må få varselskilt. I mellomtiden nektes den å seile med passasjerer.

GJENGEN I SJØFARTSDIREKTORATET må ha trukket vikinghjelmen langt ned over hodet da de bestemte seg for at den vakre kopien av Osebergskipet, Saga Oseberg i Tønsberg, skal forlate sitt liv som en kopi av et vikingskip og i stedet bli klassifisert som et passasjerskip. Reglene for klassifisering ble endret ved nyttår. Osebergskipet rammes av de nye reglene, uten at lovmakerne på noe tidspunkt så det meningsløse i bestemmelsene.
ETTER AT KONGEPARET kastet sin glans på sjøsettingen 20. juni 2012 har tusenvis av skoleelever og foreninger og ansatte i bedrifter fått lov til å ro og seile med det stolte skipet. Turister har kommet ens ærend til Norges eldste by for å se på eller bli med på en tur med Osebergskipet. Fartøyet er presentert i reportasjer i verdens største aviser og magasiner og TV-stasjoner verden over har presentert levende bilder av et «ekte» seilende vikingskip. Det er skapt Norgesreklame av ypperste klasse.
NÅ KAN DET VÆRE SLUTT: Vi leser i lokalavisen Tønsbergs Blad at ledelsen i Oseberg-stiftelsen har måttet ta tunge og vanskelige telefonsamtaler verden over for å avlyse planlagte arrangementer. Helt nødvendige inntekter er i ferd med å forsvinne. De mister 25.000 kroer hver eneste uke.
De besøkende blir nå kategorisert som passasjerer av norske sjøfartsmyndigheter Og passasjerer = næring. Dermed er Saga Oseberg plutselig blitt et kommersielt skip som må følge bestemmelser for internasjonal skipstrafikk, selv om det meste foregår i Vestfolds beskyttede skjærgård.
DET ER IKKE SMÅTTERI Sjøfartsdirektoratet krever for å la skipet fortsette sitt seilas. Det må installeres motor. Det er helt uaktuelt, sier ledelsen, for skipet driver forskning for Vikinghuset i Oslo om hvordan de gamle skip oppførte seg i sjøen på den tid de ikke hadde motorkraft i det hele tatt. Det må fastmontertes redningsflåter og alle nødutganger (på et åpnet skip!) må markeres. Alle høvedsmenn, som seiler skipet, må utvide sine sertifikater fra kystskippereksamen D5L til fullt sertifikat D5 og med 36 måneders fartstid som dekksoffiserer.

DET KREVES AV MANNSKAPET som fra før er godt skolert med kystskippereksamen, har kurs i krisehåndtering, førstehjelp og alle med bred erfaring fra sjølivet. Og ikke nok med det; Saga Oseberg seiler stort sett i et veldig beskyttet farvann og har alltid følgebåt. Og ikke glem at de som nå defineres som passasjerer faktisk er skipets mannskap. Alle er nødt til å ta i et tak med årene selv.
JEG SENDER ET SUKK til Sjøfartsdirektoratet i Haugesund; «Det er lov å tenke sjæl». Trekk vikinghjelmen opp igjen og la Saga Oseberg fortsette sin ferd - med dispensasjon.

Følg oss på Facebook og si din mening.

 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.