Nå starter båtsesongen - også for tyvene

securmark-tyveri-4-foto-tysk-politi.jpg

AVSLØRT: Bil med stjålne båtmotorer fra Norge stoppet i Tyskland.
AVSLØRT: Bil med stjålne båtmotorer fra Norge stoppet i Tyskland.

Nå starter båtsesongen - også for tyvene

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for flere titalls millioner kroner. Slik gjør du det vanskeligere for tyvene.

Båtsesongen nærmer seg, og mange er allerede godt i gang med båtpuss og sjøsetting. Men tyverisikring av båt og motor har en tendens til å bli glemt.
I en undersøkelse utført av Norstat på vegne av Securmark i fjor, oppga 1 av 3 norske båteiere at båten deres ikke er tilstrekkelig sikret mot tyveri.
Små grep skal til

-Det er ofte få og små grep som er nødvendig. Hvis båteiere investerer litt tid og litt penger i tyverisikring av både båt og motor, minsker sjansen for å bli frastjålet de fine dagene på sjøen, sier daglig leder i Securmark, Jostein Tveide.
For når båter er klare for sjøsetting, er også tyvene klare: Våren er høysesong for tyveri av båter og båtmotorer.
Høst og vår høysesong
-I likhet med politi og forsikringsselskapene ser vi en klar tendens til at det stjeles mest om våren og høsten. Mange av tyveriene skjer også fra opplagsplasser når snøen forsvinner og presenningen tas av, sier Tveide.
Securmark har utarbeidet en ti-punkts sjekkliste som både gjør det vanskeligere for tyvene -og øker sannsynligheten for at du får tilbake verdisakene hvis du skulle være uheldig å bli frastjålet båt/motor.
-Vi har arbeidet med tyverisikring av båter og båtmotorer siden 1988. Disse rådene er basert på erfaringen vi har opparbeidet oss gjennom alle disse årene. Vi anbefaler at båteiere tar en sikkerhetssjekk i forbindelse med øvrig arbeid og vedlikehold på båt og motor, sier Tveide, som understreker at samtlige råd naturligvis ikke gjelder for alle.
-Men mange tyverier kunne vært unngått hvis båteiere hadde et mer bevisst forhold til tyverisikring. Det er tross alt snakk om svært store verdier, sier Jostein Tveide i Securmark.
10 punkts sjekkliste
1: Planlegg hvor – og hvordan – du ønsker å låse båt og motor. Unngå å låse båten i baugkroken da denne er lett å klippe.
2: Sjekk at wire/kjetting og lås er i god stand. Bruk FG-godkjente produkter. Disse får du kjøpt de fleste steder du kjøper båtutstyr.
3: Ta bilder av båt og motor, fra ulike vinkler, utvendig og innvendig. Bildene er svært nyttig ved eventuell anmeldelse og etterlysning av båten. Vi anbefaler å ta nye bilder før hver sesong. Det er ofte enklere å ta gode bilder før båten sjøsettes.
4: Hvis du har mulighet: Velg en båtplass hvor det er organisert vakthold.
5: Merk båt og motor med FG-godkjent tyverimerkingssystem.
6: Advarselsmerker på båt og motor har stor preventiv effekt. Bytt ut slitte merker.
7: Gjør en vurdering av hva slags utstyr du har liggende i båten og hva du tar med deg hjem. Unngå å oppbevare kostbart og lett omsettelig utstyr synlig i båten.
8: Har du gjort oppgraderinger på båten i løpet av vinteren? Sjekk forsikringene dine og sørg for at også oppgraderingene dekkes.
9: Ha jevnlig tilsyn med båt for sjekk av låser og fortøyninger.
10: Pass på nabobåten også! Mange tyverier kan unngås ved at alle i båthavna er oppmerksomme og følger med. Flere båthavner har god erfaring med å innføre tyverihemmende tiltak. Sjekk med din båthavn. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».