Nå starter båtsesongen - også for tyvene

securmark-tyveri-4-foto-tysk-politi.jpg

AVSLØRT: Bil med stjålne båtmotorer fra Norge stoppet i Tyskland.
AVSLØRT: Bil med stjålne båtmotorer fra Norge stoppet i Tyskland.

Nå starter båtsesongen - også for tyvene

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for flere titalls millioner kroner. Slik gjør du det vanskeligere for tyvene.

Båtsesongen nærmer seg, og mange er allerede godt i gang med båtpuss og sjøsetting. Men tyverisikring av båt og motor har en tendens til å bli glemt.
I en undersøkelse utført av Norstat på vegne av Securmark i fjor, oppga 1 av 3 norske båteiere at båten deres ikke er tilstrekkelig sikret mot tyveri.
Små grep skal til

-Det er ofte få og små grep som er nødvendig. Hvis båteiere investerer litt tid og litt penger i tyverisikring av både båt og motor, minsker sjansen for å bli frastjålet de fine dagene på sjøen, sier daglig leder i Securmark, Jostein Tveide.
For når båter er klare for sjøsetting, er også tyvene klare: Våren er høysesong for tyveri av båter og båtmotorer.
Høst og vår høysesong
-I likhet med politi og forsikringsselskapene ser vi en klar tendens til at det stjeles mest om våren og høsten. Mange av tyveriene skjer også fra opplagsplasser når snøen forsvinner og presenningen tas av, sier Tveide.
Securmark har utarbeidet en ti-punkts sjekkliste som både gjør det vanskeligere for tyvene -og øker sannsynligheten for at du får tilbake verdisakene hvis du skulle være uheldig å bli frastjålet båt/motor.
-Vi har arbeidet med tyverisikring av båter og båtmotorer siden 1988. Disse rådene er basert på erfaringen vi har opparbeidet oss gjennom alle disse årene. Vi anbefaler at båteiere tar en sikkerhetssjekk i forbindelse med øvrig arbeid og vedlikehold på båt og motor, sier Tveide, som understreker at samtlige råd naturligvis ikke gjelder for alle.
-Men mange tyverier kunne vært unngått hvis båteiere hadde et mer bevisst forhold til tyverisikring. Det er tross alt snakk om svært store verdier, sier Jostein Tveide i Securmark.
10 punkts sjekkliste
1: Planlegg hvor – og hvordan – du ønsker å låse båt og motor. Unngå å låse båten i baugkroken da denne er lett å klippe.
2: Sjekk at wire/kjetting og lås er i god stand. Bruk FG-godkjente produkter. Disse får du kjøpt de fleste steder du kjøper båtutstyr.
3: Ta bilder av båt og motor, fra ulike vinkler, utvendig og innvendig. Bildene er svært nyttig ved eventuell anmeldelse og etterlysning av båten. Vi anbefaler å ta nye bilder før hver sesong. Det er ofte enklere å ta gode bilder før båten sjøsettes.
4: Hvis du har mulighet: Velg en båtplass hvor det er organisert vakthold.
5: Merk båt og motor med FG-godkjent tyverimerkingssystem.
6: Advarselsmerker på båt og motor har stor preventiv effekt. Bytt ut slitte merker.
7: Gjør en vurdering av hva slags utstyr du har liggende i båten og hva du tar med deg hjem. Unngå å oppbevare kostbart og lett omsettelig utstyr synlig i båten.
8: Har du gjort oppgraderinger på båten i løpet av vinteren? Sjekk forsikringene dine og sørg for at også oppgraderingene dekkes.
9: Ha jevnlig tilsyn med båt for sjekk av låser og fortøyninger.
10: Pass på nabobåten også! Mange tyverier kan unngås ved at alle i båthavna er oppmerksomme og følger med. Flere båthavner har god erfaring med å innføre tyverihemmende tiltak. Sjekk med din båthavn. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.