Nå starter båtsesongen - også for tyvene

securmark-tyveri-4-foto-tysk-politi.jpg

AVSLØRT: Bil med stjålne båtmotorer fra Norge stoppet i Tyskland.
AVSLØRT: Bil med stjålne båtmotorer fra Norge stoppet i Tyskland.

Nå starter båtsesongen - også for tyvene

Årlig stjeles det båter og båtmotorer for flere titalls millioner kroner. Slik gjør du det vanskeligere for tyvene.

Båtsesongen nærmer seg, og mange er allerede godt i gang med båtpuss og sjøsetting. Men tyverisikring av båt og motor har en tendens til å bli glemt.
I en undersøkelse utført av Norstat på vegne av Securmark i fjor, oppga 1 av 3 norske båteiere at båten deres ikke er tilstrekkelig sikret mot tyveri.
Små grep skal til

-Det er ofte få og små grep som er nødvendig. Hvis båteiere investerer litt tid og litt penger i tyverisikring av både båt og motor, minsker sjansen for å bli frastjålet de fine dagene på sjøen, sier daglig leder i Securmark, Jostein Tveide.
For når båter er klare for sjøsetting, er også tyvene klare: Våren er høysesong for tyveri av båter og båtmotorer.
Høst og vår høysesong
-I likhet med politi og forsikringsselskapene ser vi en klar tendens til at det stjeles mest om våren og høsten. Mange av tyveriene skjer også fra opplagsplasser når snøen forsvinner og presenningen tas av, sier Tveide.
Securmark har utarbeidet en ti-punkts sjekkliste som både gjør det vanskeligere for tyvene -og øker sannsynligheten for at du får tilbake verdisakene hvis du skulle være uheldig å bli frastjålet båt/motor.
-Vi har arbeidet med tyverisikring av båter og båtmotorer siden 1988. Disse rådene er basert på erfaringen vi har opparbeidet oss gjennom alle disse årene. Vi anbefaler at båteiere tar en sikkerhetssjekk i forbindelse med øvrig arbeid og vedlikehold på båt og motor, sier Tveide, som understreker at samtlige råd naturligvis ikke gjelder for alle.
-Men mange tyverier kunne vært unngått hvis båteiere hadde et mer bevisst forhold til tyverisikring. Det er tross alt snakk om svært store verdier, sier Jostein Tveide i Securmark.
10 punkts sjekkliste
1: Planlegg hvor – og hvordan – du ønsker å låse båt og motor. Unngå å låse båten i baugkroken da denne er lett å klippe.
2: Sjekk at wire/kjetting og lås er i god stand. Bruk FG-godkjente produkter. Disse får du kjøpt de fleste steder du kjøper båtutstyr.
3: Ta bilder av båt og motor, fra ulike vinkler, utvendig og innvendig. Bildene er svært nyttig ved eventuell anmeldelse og etterlysning av båten. Vi anbefaler å ta nye bilder før hver sesong. Det er ofte enklere å ta gode bilder før båten sjøsettes.
4: Hvis du har mulighet: Velg en båtplass hvor det er organisert vakthold.
5: Merk båt og motor med FG-godkjent tyverimerkingssystem.
6: Advarselsmerker på båt og motor har stor preventiv effekt. Bytt ut slitte merker.
7: Gjør en vurdering av hva slags utstyr du har liggende i båten og hva du tar med deg hjem. Unngå å oppbevare kostbart og lett omsettelig utstyr synlig i båten.
8: Har du gjort oppgraderinger på båten i løpet av vinteren? Sjekk forsikringene dine og sørg for at også oppgraderingene dekkes.
9: Ha jevnlig tilsyn med båt for sjekk av låser og fortøyninger.
10: Pass på nabobåten også! Mange tyverier kan unngås ved at alle i båthavna er oppmerksomme og følger med. Flere båthavner har god erfaring med å innføre tyverihemmende tiltak. Sjekk med din båthavn. 

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sea Ray 320 outboard
På Fort Lauderdal-messen i Florida 1.-, 5. november, viser Sea Ray to nye turbåtmodeller basert på påhengsmotorer. Foreløpig er Europa avventende
Simrad GO12 XSE
Simrads nye multitouch-kartplotterne GO12 XSE og GO7 XSR skal ifølge produsenten være skreddersydd for båteiere som ønsker alt-i-ett-navigeringsprodukter og skal ifølge produsenten være enkle å bruke.
Som vanlig fra Yanmar: Velbygd og kompakt.
Den nye serien firesylindrete motorene med 2,8 liters sylindervolum består av fem motorer fra150 - , til 250 hk, som glir rett inn i markedet både på lystbåt og arbeidsbåtsiden både i singel og dobbeltmontasjer.
Hvis du begynner å få en vond følelse for gjennomføringene ombord, er det på tide å bytte. Etter fem års bruk er vi ikke i tvil: Kompositt er løsningen.
Aluminium er et utmerket båtbyggermateriale, - ikke minst på våre breddegrader. Finnene har ledet utviklingen i mange år. Nå er også finske Bella på banen med aluminiumsmodeller under navnet «Falcon».
En fillete presenning kan være årsaken til stygge vinterskader.
Med norske, varierte vintere med regn, snø, mildvær og sprengkulde, kan vann som fryser ombord være sprengstoff for en båt. Vann som trenger inn på uønskede plasser og som fryser, kan bekke i stykker den mest solide konstruksjon og dette er skumle saker.
Når du som privatperson skal importere ein fritidsbåt til Noreg, må du betale 25 prosent meirverdiavgift (mva) av totalverdien. Du skal ikkje betale toll for import av fritidsbåt.
Kople fra polene på fullt oppladete batterier og gå rundt landstrømopplegget ombord hvis du trenger 220 volt til frostvakta.