Nå skal folk ha dagsturbåter

splashdagsturbåt3.jpg

Kenneth Krogh, Josefin Malmgren og sønnen Matias Krogh vil ha en båt for fine dagsturer.
Kenneth Krogh, Josefin Malmgren og sønnen Matias Krogh vil ha en båt for fine dagsturer.

Nå skal folk ha dagsturbåter

Stadig flere velger dagsturbåt - også til den lille overnattingsturen.

Det er nettopp de mindre båtene som dominerer årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» på Lillestrøm. 

-Det viktigste er at folk kommer seg på sjøen, oppdager båtlivet og nyter sjølivet, sier Helge Duus i Ibiza. Før var bobåten den man «måtte» bruke i hele ferien, nå blir ferie og fritid delt opp i flere seksjoner, og båtlivet er bare en del av det. Derfor kan man klare seg godt, selv på overnattingstur i en liten eller mellomstor båt.

Det viktigste er ikke pris eller størrelse, det viktigste er å rekruttere nye generasjoner til gode opplevelser i skjærgården, sier han.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Her trykker toppledelsen i Bavaria på restart-knappen når det første skroget ble tatt ut av forma i produksjonslinjen. (Foto: Bavaria Yachts)
Bavaria Yachts sine båter skal igjen produseres 100 prosent i Tyskland, og skal bære kvalitetsbetegnelsen «Made in Gibestadt», melder bransjebladet Boatingindustry.
I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099 (bildet), en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
Det satses seriøst på elektrisk fremdrift for mellomstore og raske båter fra 20 til 30 fots lengde i pionerbedriften Evoy AS i Florø. I Norge er Selfa med sin Selfa Arctic el-max 1099, en av de få som seriøst har satset på hel el-drift i det aktuelle størrelsesområdet.
MICORE: Svenske Micore er tilbake i Norge - nå med Honda eller Tohasu på hekken.
Den svenske båtprodusenten Micore vil tilbake på det norske markedet. Det er nå innledet et distribusjonssamarbeid, der Micore står for levering av båter og Kellox/Loxkel motorer fra Honda og Tohatsu.
Formene til "storsjarken" bygges på Sri lanka
Erling Viksund har bygget over 1000 sjarker og et stort antall fritidsbåter. Han kjent på både god medvind og hard motvind, men nekter å gi opp. I en alder av 80, er han i gang igjen.
Diskret og harmonisk «råtass»
Egil Ranvig, Hydrolift-grunder og sjef/designer/konstruktør av Cormate-båtene, er en av de få helnorske båtprodusentene som får den internasjonale fiffen til å heve på øyenbrynene. Nå har han gjort det igjen.
Er du ute etter de absolutt siste tiendedels knopene på topp, kan det hende du kan finne dem med Livorsis steppede trimplan, som er konstruert for å oppnå mindre våt flate og redusert vannmotstand i de høye hastighetene.
FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.