Nå skal 300 nautiske tilbakelegges med 216.000 åretak

IMG_0808.JPG

Oslo-København 648 km står det på siden av robåten til Ulf. Båten har han døpt Terje Vigen. Her på vei ut Mossesundet.
Oslo-København 648 km står det på siden av robåten til Ulf. Båten har han døpt Terje Vigen. Her på vei ut Mossesundet.

Nå skal 300 nautiske tilbakelegges med 216.000 åretak

Ulf Terje Johnsen har akkurat lagt ut på sin to måneder lange sjøferd i en robåt fra Moss til København.

Ulf vil være godt kjent for Båtmagasinets trofaste lesere. Den gamle pressemannen har vært fast løsmedarbeider hos oss i en årrekke. Båtlivet har alltid ligget hans hjerte nærmest, men ikke først og fremst robåter med egeninnsats og årer som hjelpemiddel.

-Som guttunge i Engelsviken var jeg helt oppslukt i Terje Vigen og hans strabasiøse ferd til og fra Danmark for å hente mat til sin sultende familie. Jeg satte meg inn i Vigens sted og så for meg den kampen han kjempet med seg selv og naturkreftene, overlatt til seg selv og sine tanker i en liten båt. «En slik tur vil jeg også gjennomføre før jeg dør», sa jeg til meg selv den gang. Nå er jeg snart 71 år og da er det vel snart på tide å legge avgårde, smiler sjøulken fra Moss. Og det var nettopp sin barndoms Engelsviken som er målet nå på den første dagen av roturen og med innlagt stopp på Larkollen der han allerede på kaia i Moss ved avgang ble innbudt på kaffe og kaker.

Nå venter en distanse på 648 kilometer, eller 300 nautiske mil. Ulf skal ro langs den svenske vestkysten, inn i Øresund mot Helsingborg. Ferden over til Danmark går via øya Ven til Rungsted havn og videre ned langs Sjælland før han hilser på havfruen og dreier inn i Nyhavn.

-Jeg sitter på drivankeret, for dregg og drivanker måtte jeg ha med, sa Ulf til Båtmagasinet ved avgang Moss i dag. - Det er etter råd fra kollega Atle Knutsen. Ellers er reserveårer med og øsekaret har jeg mellom føttene. 

  31. august klokken 12.00 skal den underlige gråsprengte ankomme København – solbrun og sprek og akkurat i tide til å feire sin egen 71 års dag på hotellskuta Donna Wood i Nyhavn samme kveld!

Han blir liten på vei ut Mossesundet og med to Bastøferger i bakgrunnen. I lett småregn la Ulf Terje Johnsen i vei mot København.

Han blir liten på vei ut Mossesundet og med to Bastøferger i bakgrunnen. I lett småregn la Ulf Terje Johnsen i vei mot København.

 


Se Ulf Terje Johnsen starte fra kanalen i Moss med København som mål.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FISKESCOOTER: Sea-Doo Pro Fish er designet for hobbyfiskeren.
Vannscooter bare et leketøy? Slett ikke. Nå kommer den nye generasjonen fra Sea-Doo som har opplevelse og enda større nytte i fokus. Nyheten Fish Pro er konstruert for hobbyfiskeren, men den kan utmerket brukes til mer.
Obligatorisk fritidsbåtregister skal utredes sammen med evaluering av returordning for kasserte fritidsbåter.
FLAGGSKIPET: Yamarin 88 DC er den nye stoltheten fra finske Yamarin.
De nye Yamarin-modellene 88 DC og 63 BR er utstyrt med det nye Yamarin Q-infotainmentsystem. En avansert pekeskjerm som kombinerer elektroniske kart, kjørecomputer og underholdningssystemet.
Volvo-Penta eide og amerikanske Seven Marine, har fått sine gigant v-åttere godkjent etter CE-reglene. Nå kan du med andre ord børste støvet av lommeboka.
Lad opp batteriene til topp, og kople dem fra.
Det nærmer seg opplagstid. Her er den beste metoden for å bevare «batteritanken», slik at de møter neste sesong i topp form. Og igjen: Det enkle er ofte det beste.
FORNØYD: Den norske Bavarioa-importøren Lars Erik Solvang er strålende fornøyd med at nye eiere er på plass i det tyske konsernet.
Dagen i dag er en gledens dag både i Giebelstadt i Tyskland og i Leangbukta i Asker. En ny solid investor er endelig på plass hos Bavaria Yachtbau. Den tyske båtprodusenten har levd i uvissthet helt siden selskapet ble satt under administrasjon i april i år.
18-foteren
Erling Sande AS har startet import de amerikanske Four Winns-båtene, og viste to av dem på «Båter i sjøen». De har tradisjonelt levert båter for hekkaggregater, men har nå satt full fart på påhengermodeller.
Da Toyota skulle lage sitt prestisje-merke, ble de beste folkene på «bruket» sendt i tenkeboksen. Det skal bli spennende å se om det gode navnet og ryktet som bilene har fått, forflytter seg til sjøen. Dessverre vil nok prisen ligge på et nivå utenfor rekkevidden til de fleste av oss.