Nå skal 300 nautiske tilbakelegges med 216.000 åretak

IMG_0808.JPG

Oslo-København 648 km står det på siden av robåten til Ulf. Båten har han døpt Terje Vigen. Her på vei ut Mossesundet.
Oslo-København 648 km står det på siden av robåten til Ulf. Båten har han døpt Terje Vigen. Her på vei ut Mossesundet.

Nå skal 300 nautiske tilbakelegges med 216.000 åretak

Ulf Terje Johnsen har akkurat lagt ut på sin to måneder lange sjøferd i en robåt fra Moss til København.

Ulf vil være godt kjent for Båtmagasinets trofaste lesere. Den gamle pressemannen har vært fast løsmedarbeider hos oss i en årrekke. Båtlivet har alltid ligget hans hjerte nærmest, men ikke først og fremst robåter med egeninnsats og årer som hjelpemiddel.

-Som guttunge i Engelsviken var jeg helt oppslukt i Terje Vigen og hans strabasiøse ferd til og fra Danmark for å hente mat til sin sultende familie. Jeg satte meg inn i Vigens sted og så for meg den kampen han kjempet med seg selv og naturkreftene, overlatt til seg selv og sine tanker i en liten båt. «En slik tur vil jeg også gjennomføre før jeg dør», sa jeg til meg selv den gang. Nå er jeg snart 71 år og da er det vel snart på tide å legge avgårde, smiler sjøulken fra Moss. Og det var nettopp sin barndoms Engelsviken som er målet nå på den første dagen av roturen og med innlagt stopp på Larkollen der han allerede på kaia i Moss ved avgang ble innbudt på kaffe og kaker.

Nå venter en distanse på 648 kilometer, eller 300 nautiske mil. Ulf skal ro langs den svenske vestkysten, inn i Øresund mot Helsingborg. Ferden over til Danmark går via øya Ven til Rungsted havn og videre ned langs Sjælland før han hilser på havfruen og dreier inn i Nyhavn.

-Jeg sitter på drivankeret, for dregg og drivanker måtte jeg ha med, sa Ulf til Båtmagasinet ved avgang Moss i dag. - Det er etter råd fra kollega Atle Knutsen. Ellers er reserveårer med og øsekaret har jeg mellom føttene. 

  31. august klokken 12.00 skal den underlige gråsprengte ankomme København – solbrun og sprek og akkurat i tide til å feire sin egen 71 års dag på hotellskuta Donna Wood i Nyhavn samme kveld!

Han blir liten på vei ut Mossesundet og med to Bastøferger i bakgrunnen. I lett småregn la Ulf Terje Johnsen i vei mot København.

Han blir liten på vei ut Mossesundet og med to Bastøferger i bakgrunnen. I lett småregn la Ulf Terje Johnsen i vei mot København.

 


Se Ulf Terje Johnsen starte fra kanalen i Moss med København som mål.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I dag lanserer BRP i USA sin neste store nyhet: Evinrude G2 i3 motorer. Det betyr at også Evinrudes 115 hester snart er på markedet i ny drakt og forbedret utgave.
FULL FART: Hurum Trebåtfestival er i gang, med spennende regattaer og mange arrangementer. Foto: Seilskøyteklubben Colin Archer
Årets utgave av Hurum Trebåtfestival ble en stor suksess, Den offisielle åpningen var fredag med salutt fra dampskipsbrygga og åpningstale av Askers ordfører Lene Conradi på festivalens utescene.
FLAUT: Nordmenn har opplevd mye flaut på sjøen, blant annet i møte med lovens lange arm. Foto: Amund Rich.Løken.
Kaste dreggen i en annen båt? Bli stoppet med for høy promille? Grunnstøte? Les mer om det flaueste nordmenn opplever i båt.
Candela har jobbet i fem år med sin båt som nå altså er klar for lansering.
Den el-drevne hydrofoilen fra Candela Speed Boat i Stockholm er nå klar for test av den første produksjonsmodellen.
En god ting kan ikke skrives for ofte og vi blir stadig spurt om rengjøring av den oppblåsbare. Derfor denne "ønskereprisen": Vi har gjennom årene prøvd «vanlige» vaskemidler på den oppblåsbare jolla uten hell, og fant ut at spesialmidler er det eneste som duger til denne jobben.
NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.