Nå skal 300 nautiske tilbakelegges med 216.000 åretak

IMG_0808.JPG

Oslo-København 648 km står det på siden av robåten til Ulf. Båten har han døpt Terje Vigen. Her på vei ut Mossesundet.
Oslo-København 648 km står det på siden av robåten til Ulf. Båten har han døpt Terje Vigen. Her på vei ut Mossesundet.

Nå skal 300 nautiske tilbakelegges med 216.000 åretak

Ulf Terje Johnsen har akkurat lagt ut på sin to måneder lange sjøferd i en robåt fra Moss til København.

Ulf vil være godt kjent for Båtmagasinets trofaste lesere. Den gamle pressemannen har vært fast løsmedarbeider hos oss i en årrekke. Båtlivet har alltid ligget hans hjerte nærmest, men ikke først og fremst robåter med egeninnsats og årer som hjelpemiddel.

-Som guttunge i Engelsviken var jeg helt oppslukt i Terje Vigen og hans strabasiøse ferd til og fra Danmark for å hente mat til sin sultende familie. Jeg satte meg inn i Vigens sted og så for meg den kampen han kjempet med seg selv og naturkreftene, overlatt til seg selv og sine tanker i en liten båt. «En slik tur vil jeg også gjennomføre før jeg dør», sa jeg til meg selv den gang. Nå er jeg snart 71 år og da er det vel snart på tide å legge avgårde, smiler sjøulken fra Moss. Og det var nettopp sin barndoms Engelsviken som er målet nå på den første dagen av roturen og med innlagt stopp på Larkollen der han allerede på kaia i Moss ved avgang ble innbudt på kaffe og kaker.

Nå venter en distanse på 648 kilometer, eller 300 nautiske mil. Ulf skal ro langs den svenske vestkysten, inn i Øresund mot Helsingborg. Ferden over til Danmark går via øya Ven til Rungsted havn og videre ned langs Sjælland før han hilser på havfruen og dreier inn i Nyhavn.

-Jeg sitter på drivankeret, for dregg og drivanker måtte jeg ha med, sa Ulf til Båtmagasinet ved avgang Moss i dag. - Det er etter råd fra kollega Atle Knutsen. Ellers er reserveårer med og øsekaret har jeg mellom føttene. 

  31. august klokken 12.00 skal den underlige gråsprengte ankomme København – solbrun og sprek og akkurat i tide til å feire sin egen 71 års dag på hotellskuta Donna Wood i Nyhavn samme kveld!

Han blir liten på vei ut Mossesundet og med to Bastøferger i bakgrunnen. I lett småregn la Ulf Terje Johnsen i vei mot København.

Han blir liten på vei ut Mossesundet og med to Bastøferger i bakgrunnen. I lett småregn la Ulf Terje Johnsen i vei mot København.

 


Se Ulf Terje Johnsen starte fra kanalen i Moss med København som mål.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det er skumle tider for båter som ligger utpå. Spesielt de åpne eller delvis åpne som samler mye snø. Med meldinger om mildvær og frost om hverandre, er det all grunn til å ta en tur nedom havna med snøskuffa eller øsekaret.
SKYTER FART: Nordkapp Boats blir tilført markedskraft med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
Frydenbø Marine og Nordkapp Boats har siden 2001 hatt et fruktbart samarbeid om produksjon og distribusjon av båt- og motor i Skandinavia. Nå rigger de seg for fremtiden med Frydenbø Marine som ny hovedeier.
«Den nye generasjonen styrhusbåter fra Askeladden er svært godt disponert. Det er sørget for løsninger der plassen utnyttes på de riktige stedene. Det gjør båten til en glimrende weekendbåt med et allsidig brukspotensiale.» Dette er kort hva redaktør Atle Knutsen konkluderer med etter å ha testet nyskapningen.
De fleste bilmodeller har det. Når bilen nærmer seg noe, piper det og blinker i alarmer. Nå lanseres et avansert system for båt og Båtmagasinet fikk det presentert på Düsseldorfmessen. Raymarine står bakSeaSense, men mye styres av FLIR-teknologi.
FORMANN: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang er valgt inn som leder for Bavarias internasjonale forhandlerforum.
Lars-Erik Solvang er mannen som står i front for alle Bavaria-forhandlere verden når det skal formidles ønsker og behov inn til ledelsen i Giebelstadt.
HVOR ER BÅTEN MIN? Designer Espen Thorup skulle så gjerne vise oss European Powerboat of the Year, men Nordkappen er rett og slett ikke på messen i det hele tatt.
DÜSSELDORF: Nordkapp Noblesse 660 gikk helt til topps i European Powerboat of the Year 2019. Men hvor er vinnerbåten? I hvert fall ikke på messen.
GIGANT: Nesten 12,5 meter måler det nye flaggskipet fra Nimbus.
Nimbus har ikke ligget på latsiden det siste året. Nye modeller har kommet på løpende bånd, og nå er den foreløpige toppmodellen i serien med landstedbåter avduket: Nimbus T11 på hele 12 meters lengde.
STOR BLOKK - FÆRRE HESTER: Den mektige V8-motoren til Yamaha på 425 hk kommer nå i en mindre versjon på 375 hk.
Lillesøsteren til Yamaha’s heftige 425 hk V8 XTO ble i dag lansert under båtmessen BOOT i Düsseldorf i Tyskland. Den nye motoren på 375 hk er basert på samme plattform som 425-hesteren, men skal erstatte Yamahas eksisterende V8 på 350 hk.