Nå skal 300 nautiske tilbakelegges med 216.000 åretak

IMG_0808.JPG

Oslo-København 648 km står det på siden av robåten til Ulf. Båten har han døpt Terje Vigen. Her på vei ut Mossesundet.
Oslo-København 648 km står det på siden av robåten til Ulf. Båten har han døpt Terje Vigen. Her på vei ut Mossesundet.

Nå skal 300 nautiske tilbakelegges med 216.000 åretak

Ulf Terje Johnsen har akkurat lagt ut på sin to måneder lange sjøferd i en robåt fra Moss til København.

Ulf vil være godt kjent for Båtmagasinets trofaste lesere. Den gamle pressemannen har vært fast løsmedarbeider hos oss i en årrekke. Båtlivet har alltid ligget hans hjerte nærmest, men ikke først og fremst robåter med egeninnsats og årer som hjelpemiddel.

-Som guttunge i Engelsviken var jeg helt oppslukt i Terje Vigen og hans strabasiøse ferd til og fra Danmark for å hente mat til sin sultende familie. Jeg satte meg inn i Vigens sted og så for meg den kampen han kjempet med seg selv og naturkreftene, overlatt til seg selv og sine tanker i en liten båt. «En slik tur vil jeg også gjennomføre før jeg dør», sa jeg til meg selv den gang. Nå er jeg snart 71 år og da er det vel snart på tide å legge avgårde, smiler sjøulken fra Moss. Og det var nettopp sin barndoms Engelsviken som er målet nå på den første dagen av roturen og med innlagt stopp på Larkollen der han allerede på kaia i Moss ved avgang ble innbudt på kaffe og kaker.

Nå venter en distanse på 648 kilometer, eller 300 nautiske mil. Ulf skal ro langs den svenske vestkysten, inn i Øresund mot Helsingborg. Ferden over til Danmark går via øya Ven til Rungsted havn og videre ned langs Sjælland før han hilser på havfruen og dreier inn i Nyhavn.

-Jeg sitter på drivankeret, for dregg og drivanker måtte jeg ha med, sa Ulf til Båtmagasinet ved avgang Moss i dag. - Det er etter råd fra kollega Atle Knutsen. Ellers er reserveårer med og øsekaret har jeg mellom føttene. 

  31. august klokken 12.00 skal den underlige gråsprengte ankomme København – solbrun og sprek og akkurat i tide til å feire sin egen 71 års dag på hotellskuta Donna Wood i Nyhavn samme kveld!

Han blir liten på vei ut Mossesundet og med to Bastøferger i bakgrunnen. I lett småregn la Ulf Terje Johnsen i vei mot København.

Han blir liten på vei ut Mossesundet og med to Bastøferger i bakgrunnen. I lett småregn la Ulf Terje Johnsen i vei mot København.

 


Se Ulf Terje Johnsen starte fra kanalen i Moss med København som mål.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Det kan bli knapt med plass med doble hekkaggregater, men grei plass for IPS, single drev og propelloppsett.
Det nederlandske selskapet DMS Holland kan ha skutt en liten (kostbar?) gullfugl med sine nye svingbare kombinerte trim/stabiliseringsplan for hurtiggående, planende båter.
RAPTOR: Yamarin 81 DC er gjenskapt som Silver Raptor.
Silver Raptor er det nye flaggskipet fra finske Silver, men helt ny er likevel ikke båten. Den er designet av Eker Design og ble først introdusert i markedet som Yamarin 81 DC, men Silver-eieren Oy Otto Brandt Ab kjøpte modellen fra Yamarins nye eier Yamaha.
I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».