Nå skal 300 nautiske tilbakelegges med 216.000 åretak

IMG_0808.JPG

Oslo-København 648 km står det på siden av robåten til Ulf. Båten har han døpt Terje Vigen. Her på vei ut Mossesundet.
Oslo-København 648 km står det på siden av robåten til Ulf. Båten har han døpt Terje Vigen. Her på vei ut Mossesundet.

Nå skal 300 nautiske tilbakelegges med 216.000 åretak

Ulf Terje Johnsen har akkurat lagt ut på sin to måneder lange sjøferd i en robåt fra Moss til København.

Ulf vil være godt kjent for Båtmagasinets trofaste lesere. Den gamle pressemannen har vært fast løsmedarbeider hos oss i en årrekke. Båtlivet har alltid ligget hans hjerte nærmest, men ikke først og fremst robåter med egeninnsats og årer som hjelpemiddel.

-Som guttunge i Engelsviken var jeg helt oppslukt i Terje Vigen og hans strabasiøse ferd til og fra Danmark for å hente mat til sin sultende familie. Jeg satte meg inn i Vigens sted og så for meg den kampen han kjempet med seg selv og naturkreftene, overlatt til seg selv og sine tanker i en liten båt. «En slik tur vil jeg også gjennomføre før jeg dør», sa jeg til meg selv den gang. Nå er jeg snart 71 år og da er det vel snart på tide å legge avgårde, smiler sjøulken fra Moss. Og det var nettopp sin barndoms Engelsviken som er målet nå på den første dagen av roturen og med innlagt stopp på Larkollen der han allerede på kaia i Moss ved avgang ble innbudt på kaffe og kaker.

Nå venter en distanse på 648 kilometer, eller 300 nautiske mil. Ulf skal ro langs den svenske vestkysten, inn i Øresund mot Helsingborg. Ferden over til Danmark går via øya Ven til Rungsted havn og videre ned langs Sjælland før han hilser på havfruen og dreier inn i Nyhavn.

-Jeg sitter på drivankeret, for dregg og drivanker måtte jeg ha med, sa Ulf til Båtmagasinet ved avgang Moss i dag. - Det er etter råd fra kollega Atle Knutsen. Ellers er reserveårer med og øsekaret har jeg mellom føttene. 

  31. august klokken 12.00 skal den underlige gråsprengte ankomme København – solbrun og sprek og akkurat i tide til å feire sin egen 71 års dag på hotellskuta Donna Wood i Nyhavn samme kveld!

Han blir liten på vei ut Mossesundet og med to Bastøferger i bakgrunnen. I lett småregn la Ulf Terje Johnsen i vei mot København.

Han blir liten på vei ut Mossesundet og med to Bastøferger i bakgrunnen. I lett småregn la Ulf Terje Johnsen i vei mot København.

 


Se Ulf Terje Johnsen starte fra kanalen i Moss med København som mål.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.
TRANGT: I år blir det trangt om plassen på "Båter i sjøen", sier Leif Bergaas i Norboat. Foto: Norboat.
– Vi skulle gjerne hatt mer plass, for i år blir det smekkfullt, sier Leif Bergaas, daglig leder i Norboat – Båtbransjeforbundet i Norge. Torsdag åpner Skandinavias største båtmesse på Aker Brygge i Oslo.
«MINI RESCUE»: Den nye båten X-27 SUV har likhetstrekk med storebror P 42, som også er i tjeneste i Redningsselskapets Staff-klasser.
Den ligger i fresen i dag, men vil etter planen være sjøklar ved juletider, Hydolifts nye X-27 SUV. Genene er ikke til å ta feil av her, båten har tydelige likhetstrekk med P42 som blant annet Redningsselskapet har i tjeneste i sin Staff-klasse.
Informasjons- og holdningskampanjer står i kø fremover...
Fra vår observasjonspost her på akterdekket har vi denne sommeren byttet ut lett sommerkrim med agurknytt og seriøse rapporter om båtfolkets utfordringer på sjøen.