Nå kan du søke om fritidsskippersertifikatet i plastkortformat

signe_m_sertifikater.jpg

PLASTKORT:  Signe Meling viser frem fritidsskippersertifikat i plastformatet. Det kan du søke om allerede fra 1. januar 2017. Illustrasjonsfoto: Torbein K. Gamst, Sjøfartsdirektoratet.
PLASTKORT: Signe Meling viser frem fritidsskippersertifikat i plastformatet. Det kan du søke om allerede fra 1. januar 2017. Illustrasjonsfoto: Torbein K. Gamst, Sjøfartsdirektoratet.

Nå kan du søke om fritidsskippersertifikatet i plastkortformat

Fra 1.januar er det mulig for alle som har et eksisterende fritidsskippersertifikat å søke om å få det i plastkortformat.

Siden 1. juni 2016 har Sjøfartsdirektoratet utstedt fritidsskippersertifikatet (D5L/A) i plastkortformat til alle førstegangssøkere. Grunnet stort trykk på sertifikater har det ikke vært mulig for de som allerede er innehavere av et fritidsskippersertifikat å søke om plastkort.
Fra 1. januar 2017 vil det være mulig å konvertere et eksisterende fritidsskippersertifikat fra papirkort til plastkort. For å kunne gjøre dette er kravet at søker har et fritidsskippersertifikat fra før. Det vil ikke kreves ny dokumentasjon på fartstid eller helse, sier Signe Meling som er fagansvarlig for fritidsskippersertifikat i Sjøfartsdirektoratet.
Hvordan søke
For å søke om plastkort må du/man/en gå inn på direktoratet sine nettsider og velge side for å søke maritime sertifikat. Når en kommer inn i det elektroniske skjemaet så må en trykke på valget som heter «duplikat» og deretter «konvertere fra papir til plastkort».
Annen søknadsprosess for de som har gamle «Fritidsbåtskippersertifikat»
De som har fritidsbåtskippersertifikat (50 b.t) har de samme rettighetene som innehaver av et fritidsskippersertifikat. Det vil si at fritidsbåtskippersertifikatet gir rettigheter til å føre fritidsfartøy med skroglengde opp til 24 meter, utenfor næringsvirksomhet, i fartsområde stor kystfart, uten å måtte konvertere sertifikatet.
Som en følge av endringene i kvalifikasjonsforskriften kan innehavere av et fritidsbåtskippersertifikat laste ned en verifisering av rettighetene fra Sjøfartsdirektoratets hjemmesider. En utskrift av denne verifiseringen kan legges ved sertifikatet.
Det er også mulig å konvertere fritidsbåtskippersertifikat til et fritidsskippersertifikat, og da få dette i plastkortformat. For å søke om dette velger du «førstegangssøknad».
To viktige forskjeller
Som det fremkommer av saken har sertifikatene for føring av større fritidsbåter endret navn de siste årene. Vi ønsker derfor å påpeke at det er forskjell i søknadsprosessen for de som har «fritidsskippersertifikat» og de som har «fritidsbåtskippersertifikat» (som omtalt i de to avsnittene over). Dette er viktig å sette seg inn i før en starter søknadsprosessen for å unngå forsinkelser i utstedelsen av nytt sertifikat.
Les mer om fritidsskippersertifikat og pris på førstegangsutstedelse og duplikat på Sjøfartsdirektoratets nettsider www.sdir.no
 

SISTE:
Du må søke om dublikat
Sjøfartsdirektoratet gjør nå en liten korrigering som medfører at alle som ønsker plastkortformat på sitt sertifikat for å føre fritidsbåt skal søke om duplikat. Endringen skjer for å gjøre det enklere for de som skal søke.
I pressemeldingen som ble sendt ut sist uke var det informasjon som viste til at de to ulike sertifikattypene for fritidsbåt, fritidsskipper og fritidsbåtskipper, skulle søke om plastkortformat på to ulike måter – dette fordi de var utstedt i ulike tidsperioder.
-Vi har sett at dette har vært vanskelig for søkerne å oppfatte. Derfor endrer vi nå praksis slik at alle som har enten fritidsbåtskippersertifikat eller fritidssskippersertifikat kan velge å søke om duplikat. På den måten håper og tror vi det vil være enklere for fritidsbåtbrukerne, sier Signe Meling i Sjøfartsdirektoratet.
Den opprinnelige pressemeldingen er korrigert på nettsiden og der finner en også annen viktig informasjon om søknadsprosessen - https://www.sjofartsdir.no/aktuelt/nyheter/na-kan-alle-soke-om-fritidssk...  

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.