Nå kan du søke om fritidsskippersertifikatet i plastkortformat

signe_m_sertifikater.jpg

PLASTKORT:  Signe Meling viser frem fritidsskippersertifikat i plastformatet. Det kan du søke om allerede fra 1. januar 2017. Illustrasjonsfoto: Torbein K. Gamst, Sjøfartsdirektoratet.
PLASTKORT: Signe Meling viser frem fritidsskippersertifikat i plastformatet. Det kan du søke om allerede fra 1. januar 2017. Illustrasjonsfoto: Torbein K. Gamst, Sjøfartsdirektoratet.

Nå kan du søke om fritidsskippersertifikatet i plastkortformat

Fra 1.januar er det mulig for alle som har et eksisterende fritidsskippersertifikat å søke om å få det i plastkortformat.

Siden 1. juni 2016 har Sjøfartsdirektoratet utstedt fritidsskippersertifikatet (D5L/A) i plastkortformat til alle førstegangssøkere. Grunnet stort trykk på sertifikater har det ikke vært mulig for de som allerede er innehavere av et fritidsskippersertifikat å søke om plastkort.
Fra 1. januar 2017 vil det være mulig å konvertere et eksisterende fritidsskippersertifikat fra papirkort til plastkort. For å kunne gjøre dette er kravet at søker har et fritidsskippersertifikat fra før. Det vil ikke kreves ny dokumentasjon på fartstid eller helse, sier Signe Meling som er fagansvarlig for fritidsskippersertifikat i Sjøfartsdirektoratet.
Hvordan søke
For å søke om plastkort må du/man/en gå inn på direktoratet sine nettsider og velge side for å søke maritime sertifikat. Når en kommer inn i det elektroniske skjemaet så må en trykke på valget som heter «duplikat» og deretter «konvertere fra papir til plastkort».
Annen søknadsprosess for de som har gamle «Fritidsbåtskippersertifikat»
De som har fritidsbåtskippersertifikat (50 b.t) har de samme rettighetene som innehaver av et fritidsskippersertifikat. Det vil si at fritidsbåtskippersertifikatet gir rettigheter til å føre fritidsfartøy med skroglengde opp til 24 meter, utenfor næringsvirksomhet, i fartsområde stor kystfart, uten å måtte konvertere sertifikatet.
Som en følge av endringene i kvalifikasjonsforskriften kan innehavere av et fritidsbåtskippersertifikat laste ned en verifisering av rettighetene fra Sjøfartsdirektoratets hjemmesider. En utskrift av denne verifiseringen kan legges ved sertifikatet.
Det er også mulig å konvertere fritidsbåtskippersertifikat til et fritidsskippersertifikat, og da få dette i plastkortformat. For å søke om dette velger du «førstegangssøknad».
To viktige forskjeller
Som det fremkommer av saken har sertifikatene for føring av større fritidsbåter endret navn de siste årene. Vi ønsker derfor å påpeke at det er forskjell i søknadsprosessen for de som har «fritidsskippersertifikat» og de som har «fritidsbåtskippersertifikat» (som omtalt i de to avsnittene over). Dette er viktig å sette seg inn i før en starter søknadsprosessen for å unngå forsinkelser i utstedelsen av nytt sertifikat.
Les mer om fritidsskippersertifikat og pris på førstegangsutstedelse og duplikat på Sjøfartsdirektoratets nettsider www.sdir.no
 

SISTE:
Du må søke om dublikat
Sjøfartsdirektoratet gjør nå en liten korrigering som medfører at alle som ønsker plastkortformat på sitt sertifikat for å føre fritidsbåt skal søke om duplikat. Endringen skjer for å gjøre det enklere for de som skal søke.
I pressemeldingen som ble sendt ut sist uke var det informasjon som viste til at de to ulike sertifikattypene for fritidsbåt, fritidsskipper og fritidsbåtskipper, skulle søke om plastkortformat på to ulike måter – dette fordi de var utstedt i ulike tidsperioder.
-Vi har sett at dette har vært vanskelig for søkerne å oppfatte. Derfor endrer vi nå praksis slik at alle som har enten fritidsbåtskippersertifikat eller fritidssskippersertifikat kan velge å søke om duplikat. På den måten håper og tror vi det vil være enklere for fritidsbåtbrukerne, sier Signe Meling i Sjøfartsdirektoratet.
Den opprinnelige pressemeldingen er korrigert på nettsiden og der finner en også annen viktig informasjon om søknadsprosessen - https://www.sjofartsdir.no/aktuelt/nyheter/na-kan-alle-soke-om-fritidssk...  

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.