Nå kan du søke om fritidsskippersertifikatet i plastkortformat

signe_m_sertifikater.jpg

PLASTKORT:  Signe Meling viser frem fritidsskippersertifikat i plastformatet. Det kan du søke om allerede fra 1. januar 2017. Illustrasjonsfoto: Torbein K. Gamst, Sjøfartsdirektoratet.
PLASTKORT: Signe Meling viser frem fritidsskippersertifikat i plastformatet. Det kan du søke om allerede fra 1. januar 2017. Illustrasjonsfoto: Torbein K. Gamst, Sjøfartsdirektoratet.

Nå kan du søke om fritidsskippersertifikatet i plastkortformat

Fra 1.januar er det mulig for alle som har et eksisterende fritidsskippersertifikat å søke om å få det i plastkortformat.

Siden 1. juni 2016 har Sjøfartsdirektoratet utstedt fritidsskippersertifikatet (D5L/A) i plastkortformat til alle førstegangssøkere. Grunnet stort trykk på sertifikater har det ikke vært mulig for de som allerede er innehavere av et fritidsskippersertifikat å søke om plastkort.
Fra 1. januar 2017 vil det være mulig å konvertere et eksisterende fritidsskippersertifikat fra papirkort til plastkort. For å kunne gjøre dette er kravet at søker har et fritidsskippersertifikat fra før. Det vil ikke kreves ny dokumentasjon på fartstid eller helse, sier Signe Meling som er fagansvarlig for fritidsskippersertifikat i Sjøfartsdirektoratet.
Hvordan søke
For å søke om plastkort må du/man/en gå inn på direktoratet sine nettsider og velge side for å søke maritime sertifikat. Når en kommer inn i det elektroniske skjemaet så må en trykke på valget som heter «duplikat» og deretter «konvertere fra papir til plastkort».
Annen søknadsprosess for de som har gamle «Fritidsbåtskippersertifikat»
De som har fritidsbåtskippersertifikat (50 b.t) har de samme rettighetene som innehaver av et fritidsskippersertifikat. Det vil si at fritidsbåtskippersertifikatet gir rettigheter til å føre fritidsfartøy med skroglengde opp til 24 meter, utenfor næringsvirksomhet, i fartsområde stor kystfart, uten å måtte konvertere sertifikatet.
Som en følge av endringene i kvalifikasjonsforskriften kan innehavere av et fritidsbåtskippersertifikat laste ned en verifisering av rettighetene fra Sjøfartsdirektoratets hjemmesider. En utskrift av denne verifiseringen kan legges ved sertifikatet.
Det er også mulig å konvertere fritidsbåtskippersertifikat til et fritidsskippersertifikat, og da få dette i plastkortformat. For å søke om dette velger du «førstegangssøknad».
To viktige forskjeller
Som det fremkommer av saken har sertifikatene for føring av større fritidsbåter endret navn de siste årene. Vi ønsker derfor å påpeke at det er forskjell i søknadsprosessen for de som har «fritidsskippersertifikat» og de som har «fritidsbåtskippersertifikat» (som omtalt i de to avsnittene over). Dette er viktig å sette seg inn i før en starter søknadsprosessen for å unngå forsinkelser i utstedelsen av nytt sertifikat.
Les mer om fritidsskippersertifikat og pris på førstegangsutstedelse og duplikat på Sjøfartsdirektoratets nettsider www.sdir.no
 

SISTE:
Du må søke om dublikat
Sjøfartsdirektoratet gjør nå en liten korrigering som medfører at alle som ønsker plastkortformat på sitt sertifikat for å føre fritidsbåt skal søke om duplikat. Endringen skjer for å gjøre det enklere for de som skal søke.
I pressemeldingen som ble sendt ut sist uke var det informasjon som viste til at de to ulike sertifikattypene for fritidsbåt, fritidsskipper og fritidsbåtskipper, skulle søke om plastkortformat på to ulike måter – dette fordi de var utstedt i ulike tidsperioder.
-Vi har sett at dette har vært vanskelig for søkerne å oppfatte. Derfor endrer vi nå praksis slik at alle som har enten fritidsbåtskippersertifikat eller fritidssskippersertifikat kan velge å søke om duplikat. På den måten håper og tror vi det vil være enklere for fritidsbåtbrukerne, sier Signe Meling i Sjøfartsdirektoratet.
Den opprinnelige pressemeldingen er korrigert på nettsiden og der finner en også annen viktig informasjon om søknadsprosessen - https://www.sjofartsdir.no/aktuelt/nyheter/na-kan-alle-soke-om-fritidssk...  

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

NØKLER: Veileder i Kirkens Bymisjon i Tønsberg, Henrik Larsen, fikk nøkler til båten fra Jørn Hennig i Vrengen Maritime. (Foto: Amund Rich. Løken).
-Vær så god, bruk båten hele sesongen. Vi spanderer også drivstoffet, sier Jørn Hennig i Vrengen Maritime. I dag stilte han en Pioner 15 med 20 hesters motor til Kirkens Bymisjon disposisjon i Tønsberg.
GUDMOR: Wenche Myhre stod for den høytidelige dåpen av RS «Odd Fellow III» FOTO: Redningsselskapet/Per S. Larsen
Det ble folkefest ved Honnørbrygga i hovedstaden da redningsskøyta «Odd Fellow III» ble ønsket hell og lykke i sin videre gjerning av gudmor Wenche Myhre.
Polarcirkel med elmotor og batteripakke.
I oktober 2018, skrev Båtmagasinet om gründeren Leiv Stavøstrand, som forlot oljebransjen for å satse på grønn elektrisk fremdrift av både yrkesbåter og fritidsbåter. Nå materialiserer satsingen til gründeren og Evoy seg.
"Ulven" henspeiler til "ulv i fåreklær", - ikke helt uten grunn.
Blant glatte, blinkende superRIBer, fartsuhyrer, nydelige turbåter og mannehøye påhengere er det likevel «Ulven» som stikker av med betegnelsen «Messas villeste» på «Sjøen for alle» på Lillestrøm. Siste sjanse til et besøk på messa er i dag og i morgen.
NY GENERASJON: AMT 210 DC representerer en ny generasjon daycruisere fra Finland. (Foto: Amund Rich. Løken).
Nye 210 DC er finske AMTs siste bidrag i et stadig voksende marked for daycruisere. Nyheten vises på «Sjøen for alle» på Lillestrøm denne uken.
Den er den minste i Ibiza-rangen, men den har avgjort et Ibiza-gen i seg, nyheten Ibiza 450 Roto, den nye ungdomsbåten fra Ibiza som kan leveres med motorkraft opp til 25 hester. Båten som fredag skal tildeles en fortjent vinner er utstyrt med en Yamaha 9
En av nyhetene på årets utgave av båtutstillingen «Sjøen for alle» er Ibizas rotasjonsstøpte ungdomsbåt 450 Roto. Fredag kan du vinne den her på messen, sier Morgenklubbens Geir Schau.
Amerikansk båtindustri er mangesidig og markedet er stort nok til at noen lever godt design du ikke ofte ser. Danalevi Powerboat er en av disse og de lever godt på designlinjer fra den tiden amerikanske biler var ekte «Amerikanere».
62 knop med twin Mercury R400 koplet til Mercury Racing Digital Zero Effort throttles er kort hva du kan vente deg som standardlevering hvis du kjøper en Sunseeker Hawk 38.