"Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk"

Nord West Varvet 2008DSC_0050.jpg

NORD WEST: Ekteparet Martinsson er tilbake i det gamle anlegget etter storkonkursen i 2013. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.
NORD WEST: Ekteparet Martinsson er tilbake i det gamle anlegget etter storkonkursen i 2013. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.

"Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk"

-Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk på Vindöen på Orust, skriver lokalavisen Bohusläningen. Det er Benny og Jessica Martinsson som vender tilbake til gamle tomter etter den durabelige konkursen i 2013.

Det er ifølge avisen selskapet Premium Yachts Scandinavia AB som har kjøpt fabrikkområdet. I selskapets styre sitter nettopp Jessica Martinsson som driver virksomheten på Vindöen sammen med mannen Benny.

Ekteparet Benny og Jessica Martinsson vender tilbake til Nord West-anlegget på Orust. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.
Ekteparet Benny og Jessica Martinsson vender tilbake til Nord West-anlegget på Orust. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.

Senter for nytt og brukt
-Vi planlegger et senter for salg av nye og brukte båter, sier Jessica til lokalavisen. Den gamle fabrikken kommer til å bli benyttet som verksted for renovering og istandsettelse av brukte båter. Selskapet til ekteparet omsatte for 100 millioner svenske kroner sist år, men ifølge avisen fines det ikke planer om å sette i gang med bygging av nye båter ala Nord West igjen.
Kostbar konkurs
Konkursen i Nord West ble en kostbar affære for kreditorene. Swebank hadde et krav i boet på 73.8 millioner kroner, men måtte nøye seg med et atskillig mindre beløp. Det var 272 fordringshavere i boet. 13o personer mistet jobben.
 Det var i fjor selskapet overtok som Princess-importør. Paret har bygget en utstillingshall for Princess like ved fabrikken.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.
100 ÅR: I dag er det 100 år siden Roald Amundsens Maud ble sjøsatt i Vollen. (Foto: Norsk Polarinstitutt).
I dag er det 100 år siden Roald Amundsens «Maud» ble sjøsatt på stranda utenfor Oslofjordmuseet i Vollen i Asker. Den stolte skuta ble bygget ved det anerkjente Christian Jensens båtbyggeri.
NESTENULYKKE: Nesten-ulykker oppstår altfor ofte. Hvem har vikeplikt? Særlig ved mye sjøtrafikk og i trange farvann blir det avgjørende å ha kompetanse om Sjøveisreglene. (Foto: Tone Haugerud)
- Det skjer altfor mange ulykker og nestenulykker på sjøen i dag. Mange av disse ulykkene kan unngås ved at fritidsbåtførerne setter seg mer inn i sjøveisreglene. Det er blant annet viktig at alle kjenner til vikepliktsreglene, sier sjøfartsdirektør Olav Akselsen.