"Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk"

Nord West Varvet 2008DSC_0050.jpg

NORD WEST: Ekteparet Martinsson er tilbake i det gamle anlegget etter storkonkursen i 2013. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.
NORD WEST: Ekteparet Martinsson er tilbake i det gamle anlegget etter storkonkursen i 2013. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.

"Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk"

-Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk på Vindöen på Orust, skriver lokalavisen Bohusläningen. Det er Benny og Jessica Martinsson som vender tilbake til gamle tomter etter den durabelige konkursen i 2013.

Det er ifølge avisen selskapet Premium Yachts Scandinavia AB som har kjøpt fabrikkområdet. I selskapets styre sitter nettopp Jessica Martinsson som driver virksomheten på Vindöen sammen med mannen Benny.

Ekteparet Benny og Jessica Martinsson vender tilbake til Nord West-anlegget på Orust. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.
Ekteparet Benny og Jessica Martinsson vender tilbake til Nord West-anlegget på Orust. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.

Senter for nytt og brukt
-Vi planlegger et senter for salg av nye og brukte båter, sier Jessica til lokalavisen. Den gamle fabrikken kommer til å bli benyttet som verksted for renovering og istandsettelse av brukte båter. Selskapet til ekteparet omsatte for 100 millioner svenske kroner sist år, men ifølge avisen fines det ikke planer om å sette i gang med bygging av nye båter ala Nord West igjen.
Kostbar konkurs
Konkursen i Nord West ble en kostbar affære for kreditorene. Swebank hadde et krav i boet på 73.8 millioner kroner, men måtte nøye seg med et atskillig mindre beløp. Det var 272 fordringshavere i boet. 13o personer mistet jobben.
 Det var i fjor selskapet overtok som Princess-importør. Paret har bygget en utstillingshall for Princess like ved fabrikken.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Skal du bytte motor på en eldre båt som er konstruert for en totakter, kan vekten på en ny firetakter være avgjørende. Ifølge produsenten er Suzukis nye 100-hester markedets letteste.
Produsenten kaller "Loxo32" en drivstofføkonomisk motorbåt. Etter vår mening blir dette igjen en bastard, selv om produsenten hevder at markedet for en slik båt er neglisjert.
Futuristisk blir bare fornavnet når Beneteau og Peugeot slår seg sammen om å se inn i framtiden. Om prosjektet blir en del av båtlivet i fremtiden, gjenstår å se.
Rikke Lind (t.v.) og Berit Svendsen (t.h.) mener samarbeidet mellom RS og Telenor Kystradio er et godt eksempel på hvordan optimal utnyttelse av samfunnets ressurser bidrar til å styrke sjøsikkerheten, kystberedskapen og tryggheten for de sjøfarende.
Telenor Kystradio og Redningsselskapet har i flere år hatt et nært samarbeid om å trygge kysten for de sjøfarende. Nå styrkes sjøsikkerheten ytterligere ved at de to partnerne i dag signerer en ny samarbeidsavtale, heter det i en pressemelding.
A27 har ganske rå fartslinjer
Vi har tatt de første bildene av Anytecs to nye A23 og A27. Modellene ble presentert for forhandlerne forleden.
Et fint turkonsept, synes vi.
Crossover, salongbåt, eller kall den hva du vil. Turbåt med tak over blir flere og fleres førstevalg, - et fornuftig valg på våre breddegrader.
FORTSATT AVGIFTSFRITAK: Det ble ingenting av Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket på båtdiesel. Foto: Amund Rich. Løken.
Båtfolket nikker fornøyd med at Venstres forslag om å fjerne avgiftsfritaket for båtdiesel bare ble skift i sand. Avgiftsfritaket blir ikke rørt i det nye statsbudsjettet.
Eksteriørmessig følger den nye modellen dagens trender.
Jeanneau Merry Fisher 10,95 er det første seriøse europeiske forsøket på å lage turbåt med påhengere.