"Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk"

Nord West Varvet 2008DSC_0050.jpg

NORD WEST: Ekteparet Martinsson er tilbake i det gamle anlegget etter storkonkursen i 2013. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.
NORD WEST: Ekteparet Martinsson er tilbake i det gamle anlegget etter storkonkursen i 2013. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.

"Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk"

-Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk på Vindöen på Orust, skriver lokalavisen Bohusläningen. Det er Benny og Jessica Martinsson som vender tilbake til gamle tomter etter den durabelige konkursen i 2013.

Det er ifølge avisen selskapet Premium Yachts Scandinavia AB som har kjøpt fabrikkområdet. I selskapets styre sitter nettopp Jessica Martinsson som driver virksomheten på Vindöen sammen med mannen Benny.

Ekteparet Benny og Jessica Martinsson vender tilbake til Nord West-anlegget på Orust. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.
Ekteparet Benny og Jessica Martinsson vender tilbake til Nord West-anlegget på Orust. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.

Senter for nytt og brukt
-Vi planlegger et senter for salg av nye og brukte båter, sier Jessica til lokalavisen. Den gamle fabrikken kommer til å bli benyttet som verksted for renovering og istandsettelse av brukte båter. Selskapet til ekteparet omsatte for 100 millioner svenske kroner sist år, men ifølge avisen fines det ikke planer om å sette i gang med bygging av nye båter ala Nord West igjen.
Kostbar konkurs
Konkursen i Nord West ble en kostbar affære for kreditorene. Swebank hadde et krav i boet på 73.8 millioner kroner, men måtte nøye seg med et atskillig mindre beløp. Det var 272 fordringshavere i boet. 13o personer mistet jobben.
 Det var i fjor selskapet overtok som Princess-importør. Paret har bygget en utstillingshall for Princess like ved fabrikken.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.