"Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk"

Nord West Varvet 2008DSC_0050.jpg

NORD WEST: Ekteparet Martinsson er tilbake i det gamle anlegget etter storkonkursen i 2013. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.
NORD WEST: Ekteparet Martinsson er tilbake i det gamle anlegget etter storkonkursen i 2013. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.

"Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk"

-Nå hender det saker i Nord Wests gamle fabrikk på Vindöen på Orust, skriver lokalavisen Bohusläningen. Det er Benny og Jessica Martinsson som vender tilbake til gamle tomter etter den durabelige konkursen i 2013.

Det er ifølge avisen selskapet Premium Yachts Scandinavia AB som har kjøpt fabrikkområdet. I selskapets styre sitter nettopp Jessica Martinsson som driver virksomheten på Vindöen sammen med mannen Benny.

Ekteparet Benny og Jessica Martinsson vender tilbake til Nord West-anlegget på Orust. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.
Ekteparet Benny og Jessica Martinsson vender tilbake til Nord West-anlegget på Orust. Foto: Lars-Åke Redéen i svenske Båtliv.

Senter for nytt og brukt
-Vi planlegger et senter for salg av nye og brukte båter, sier Jessica til lokalavisen. Den gamle fabrikken kommer til å bli benyttet som verksted for renovering og istandsettelse av brukte båter. Selskapet til ekteparet omsatte for 100 millioner svenske kroner sist år, men ifølge avisen fines det ikke planer om å sette i gang med bygging av nye båter ala Nord West igjen.
Kostbar konkurs
Konkursen i Nord West ble en kostbar affære for kreditorene. Swebank hadde et krav i boet på 73.8 millioner kroner, men måtte nøye seg med et atskillig mindre beløp. Det var 272 fordringshavere i boet. 13o personer mistet jobben.
 Det var i fjor selskapet overtok som Princess-importør. Paret har bygget en utstillingshall for Princess like ved fabrikken.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

1000 HK: Her er Volvo Pentas nye monster på 1000 hk.
Er det rå kraft som gjelder, kan du kjøpe Volvo Pentas nyhet D13 på 1000 hk. Dette er den hittil kraftigste dieselmotorene svenskene har laget.
SEILER IGJEN: Gledens dag i Tønsberg. Saga Oseberg får lov til å seile igjen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix.
Nærings- og fiskeridepartementet har omgjort deler av Sjøfartsdirektoratets vedtak, slik at Saga Oseberg igjen kan seile med passasjerer i Tønsberg havn.
VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.