Nå går organiserte tyveribander etter undervannshuset

Pass på båt og motor - Arne Voll_kommunikasjonssjef i Gjensidige..jpg

PASS PÅ: Bandene er igjen ute etter utenbordsmotoren din. Akkurat nå er spesielt undervannshuset attraktivt, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
PASS PÅ: Bandene er igjen ute etter utenbordsmotoren din. Akkurat nå er spesielt undervannshuset attraktivt, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Nå går organiserte tyveribander etter undervannshuset

Gjensidige forsikring advarer om fare for tyverier av undervannshus på utenbordsmotorer. Flere er stjålet den siste tiden. Selskapet mener kan være en ny trend blant kriminelle.

- De siste månedene har vi fått flere meldinger om at den nedre del av påhengsmotorene er fjernet. Disse har ofte en verdi på flere titalls tusen kroner og er lette å stjele og omsette, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
Bandene herjer igjen
Igjen er det internasjonale organioserte bander som er i søkelyset. På denne tiden av året er tyveri av utenbordsmotorer omfattende og et stort problem både for båtiere, forsikringsselskap, Sekurmark og politioet. I mange tilfeller er det mobile kriminelle som opererer i flere områder samtidig.
Store verdier
Det er store verdier som forsvinner fra havnene. Tall fra Finans Norge viser at forsikringsbransjen utbetalte 60 millioner kroner etter melding om 1400 tyverier av eller fra båt det siste året. Ca. 25 prosent av dette var båtmotorer som forsvant. Gjennomsnittserstatningen er på over 40.000 kroner.
- Vi ser at tyveriraidene går i bølger og at det ofte er organisert. Flere motorer kan forsvinne fra en havn, og noen dager senere skjer det samme i nærliggende båthavner, sier Voll.
Litt oppgitt
Voll er likevel mest oppgitt over hvor dårlig sikret mange av disse båtene er.
- Mens de fleste av oss låser døren til bilen, ligger ofte båter med kostbare motorer til flere hundre tusen kroner – nærmest usikret ved brygga, sier han.

De beste rådene 
Gjensidige gir skadeforebyggende råd. Disse harmonerer med en ti-punks sjekkliste som Securmark har utarbeidet.

UT AV LANDET: Beslag av motorer fra Norge, gjort av tysk politi. Foto: Securmark
UT AV LANDET: Beslag av motorer fra Norge, gjort av tysk politi. Foto: Securmark
 
Sikkerhetssjekken:
1. Planlegg hvor – og hvordan – du ønsker å låse båt og motor. Unngå å låse båten i baugkroken da denne er lett å klippe.
2. Sjekk at wire/kjetting og lås er i god stand. Bruk FG-godkjente produkter. Disse får du kjøpt de fleste steder du kjøper båtutstyr.
3. Ta bilder av båt og motor, fra ulike vinkler, utvendig og innvendig. Bildene er svært nyttig ved eventuell anmeldelse og etterlysning av båten. Vi anbefaler å ta nye bilder før hver sesong. Det er ofte enklere å ta gode bilder før båten sjøsettes.
4. Hvis du har mulighet: Velg en båtplass hvor det er organisert vakthold.
5. Merk båt og motor med FG-godkjent tyverimerkingssystem.
6. Advarselsmerker på båt og motor har stor preventiv effekt. Bytt ut slitte merker.
7. Gjør en vurdering av hva slags utstyr du har liggende i båten og hva du tar med deg hjem. Unngå å oppbevare kostbart og lett omsettelig utstyr synlig i båten.
8. Har du gjort oppgraderinger på båten i løpet av vinteren? Sjekk forsikringene dine og sørg for at også oppgraderingene dekkes.
9. Ha jevnlig tilsyn med båt for sjekk av låser og fortøyninger.
10. Pass på nabobåten også! Mange tyverier kan unngås ved at alle i båthavna er oppmerksomme og følger med. Flere båthavner har god erfaring med å innføre tyverihemmende tiltak. Sjekk med din båthavn.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Kleven har allerede bygd to store «ekspedisjonsyachter».
To måneder etter at det ble kjent at verdens ledende superyachtverft, Lürssen Group, var del av en investorgruppe som kjøpte 40 prosent av Kleven-verftet, kommer meldingen om bygging av en ny 100 meters ekspedisjonsyacht.
PUBLIKUMSVENNLIG: Tønsberg Båtrace/Re Motorsport er kåret til årets beste arrangør, ikke minst fordi publikum alltid slutter opp om arrangementene. Foto: Amund Rich. Løken.
Under den årlige motorsportgallaen på Norges Motorsport Forbunds ting på Gardemoen nylig, ble Tønsberg Båtrace/ Re Motorsport kåret til «Norges beste motorsport arrangement».
 OVER ATLANTEREN: Sophie Stabell, Camilla Bull, Hege Svendsberget og Cornelia Bull legger i desember ut på verdens tøffeste rokonkurranse. De skal over Atlanterhavet på kortest mulig tid.
"Rowegians" vil gjerne bli de første norske kvinnene som ror over Atlanteren. I desember legger de derfor ut på en tur som er over 3000 nautiske mil lang, fra Gomera på Kanariøyene til Antigua i Det karibiske hav.
 Princess V65 følger hovedtrekkene med den gjeldende designtrenden.
Princess V65 og V50 kan du se på Düssdeldorfmessen, mens V60 kommer senere på våren. De store sportscruiserne ser ut til å ha et godt tak på «overklassemearkedet».
leder: Imponerende ledelse til Pål Virik Nilsen i Offshore-VM.
Etter seks av åtte VM runder leder Sandefjordingen Pål Virik Nilsen og hans Australske team årets verdensmesterskap i den største Offshoreklassen.
NYHET: Finske AMT lanserer sin første båt med aluminiumsskrog, AMT 175 BR.
Nå finnes det knapt en finsk båtprodusent som ikke kan tilby sine modeller i aluminiumversjon også. Neste sesong er finske AMT klare med sin første båt i aluminium
Garmin lanserer nå en gratis alt-i-en mobilapplikasjon for maritim bruk. Den gir en enkel, men kraftig forbindelse mellom en kompatibel mobil enhet og kartplotteren, kart og gir tilgang til en online nettside hvor informasjon kan deles med andre.
Navionics karter og kartapper har i årevis endt opp på toppen av de fleste tester av kartsystemer. Nå er de kjøpt opp av Garmin.