Nå går organiserte tyveribander etter undervannshuset

Pass på båt og motor - Arne Voll_kommunikasjonssjef i Gjensidige..jpg

PASS PÅ: Bandene er igjen ute etter utenbordsmotoren din. Akkurat nå er spesielt undervannshuset attraktivt, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
PASS PÅ: Bandene er igjen ute etter utenbordsmotoren din. Akkurat nå er spesielt undervannshuset attraktivt, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Nå går organiserte tyveribander etter undervannshuset

Gjensidige forsikring advarer om fare for tyverier av undervannshus på utenbordsmotorer. Flere er stjålet den siste tiden. Selskapet mener kan være en ny trend blant kriminelle.

- De siste månedene har vi fått flere meldinger om at den nedre del av påhengsmotorene er fjernet. Disse har ofte en verdi på flere titalls tusen kroner og er lette å stjele og omsette, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
Bandene herjer igjen
Igjen er det internasjonale organioserte bander som er i søkelyset. På denne tiden av året er tyveri av utenbordsmotorer omfattende og et stort problem både for båtiere, forsikringsselskap, Sekurmark og politioet. I mange tilfeller er det mobile kriminelle som opererer i flere områder samtidig.
Store verdier
Det er store verdier som forsvinner fra havnene. Tall fra Finans Norge viser at forsikringsbransjen utbetalte 60 millioner kroner etter melding om 1400 tyverier av eller fra båt det siste året. Ca. 25 prosent av dette var båtmotorer som forsvant. Gjennomsnittserstatningen er på over 40.000 kroner.
- Vi ser at tyveriraidene går i bølger og at det ofte er organisert. Flere motorer kan forsvinne fra en havn, og noen dager senere skjer det samme i nærliggende båthavner, sier Voll.
Litt oppgitt
Voll er likevel mest oppgitt over hvor dårlig sikret mange av disse båtene er.
- Mens de fleste av oss låser døren til bilen, ligger ofte båter med kostbare motorer til flere hundre tusen kroner – nærmest usikret ved brygga, sier han.

De beste rådene 
Gjensidige gir skadeforebyggende råd. Disse harmonerer med en ti-punks sjekkliste som Securmark har utarbeidet.

UT AV LANDET: Beslag av motorer fra Norge, gjort av tysk politi. Foto: Securmark
UT AV LANDET: Beslag av motorer fra Norge, gjort av tysk politi. Foto: Securmark
 
Sikkerhetssjekken:
1. Planlegg hvor – og hvordan – du ønsker å låse båt og motor. Unngå å låse båten i baugkroken da denne er lett å klippe.
2. Sjekk at wire/kjetting og lås er i god stand. Bruk FG-godkjente produkter. Disse får du kjøpt de fleste steder du kjøper båtutstyr.
3. Ta bilder av båt og motor, fra ulike vinkler, utvendig og innvendig. Bildene er svært nyttig ved eventuell anmeldelse og etterlysning av båten. Vi anbefaler å ta nye bilder før hver sesong. Det er ofte enklere å ta gode bilder før båten sjøsettes.
4. Hvis du har mulighet: Velg en båtplass hvor det er organisert vakthold.
5. Merk båt og motor med FG-godkjent tyverimerkingssystem.
6. Advarselsmerker på båt og motor har stor preventiv effekt. Bytt ut slitte merker.
7. Gjør en vurdering av hva slags utstyr du har liggende i båten og hva du tar med deg hjem. Unngå å oppbevare kostbart og lett omsettelig utstyr synlig i båten.
8. Har du gjort oppgraderinger på båten i løpet av vinteren? Sjekk forsikringene dine og sørg for at også oppgraderingene dekkes.
9. Ha jevnlig tilsyn med båt for sjekk av låser og fortøyninger.
10. Pass på nabobåten også! Mange tyverier kan unngås ved at alle i båthavna er oppmerksomme og følger med. Flere båthavner har god erfaring med å innføre tyverihemmende tiltak. Sjekk med din båthavn.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.
Ny teknologi fra R35 skal brukes i nye modeller.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2019. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Den nye R 35, skal bli banebrytende ifølge Princess.
Princess melder om det høyeste salget i sin 53-år gamle historie og varsler nye modeller i 2919. Den nye R35 (illustrasjon), skal etter sigende inneholde innovasjoner som kommer igjen i andre nye modeller.
Med riktig angrepsvinkel og rundede hjørner på skrapa, går det lett å jobbe "kaldt".
Det eneste som er bombesikkert om tape-dekor på båter, er ikke OM den må skiftes eller repareres en dag, men NÅR. Å fjerne den gamle tapen er enklere enn du tror. Klistremerker av forskjellig slag skal også skiftes nå og da.