Nå går organiserte tyveribander etter undervannshuset

Pass på båt og motor - Arne Voll_kommunikasjonssjef i Gjensidige..jpg

PASS PÅ: Bandene er igjen ute etter utenbordsmotoren din. Akkurat nå er spesielt undervannshuset attraktivt, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
PASS PÅ: Bandene er igjen ute etter utenbordsmotoren din. Akkurat nå er spesielt undervannshuset attraktivt, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Nå går organiserte tyveribander etter undervannshuset

Gjensidige forsikring advarer om fare for tyverier av undervannshus på utenbordsmotorer. Flere er stjålet den siste tiden. Selskapet mener kan være en ny trend blant kriminelle.

- De siste månedene har vi fått flere meldinger om at den nedre del av påhengsmotorene er fjernet. Disse har ofte en verdi på flere titalls tusen kroner og er lette å stjele og omsette, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
Bandene herjer igjen
Igjen er det internasjonale organioserte bander som er i søkelyset. På denne tiden av året er tyveri av utenbordsmotorer omfattende og et stort problem både for båtiere, forsikringsselskap, Sekurmark og politioet. I mange tilfeller er det mobile kriminelle som opererer i flere områder samtidig.
Store verdier
Det er store verdier som forsvinner fra havnene. Tall fra Finans Norge viser at forsikringsbransjen utbetalte 60 millioner kroner etter melding om 1400 tyverier av eller fra båt det siste året. Ca. 25 prosent av dette var båtmotorer som forsvant. Gjennomsnittserstatningen er på over 40.000 kroner.
- Vi ser at tyveriraidene går i bølger og at det ofte er organisert. Flere motorer kan forsvinne fra en havn, og noen dager senere skjer det samme i nærliggende båthavner, sier Voll.
Litt oppgitt
Voll er likevel mest oppgitt over hvor dårlig sikret mange av disse båtene er.
- Mens de fleste av oss låser døren til bilen, ligger ofte båter med kostbare motorer til flere hundre tusen kroner – nærmest usikret ved brygga, sier han.

De beste rådene 
Gjensidige gir skadeforebyggende råd. Disse harmonerer med en ti-punks sjekkliste som Securmark har utarbeidet.

UT AV LANDET: Beslag av motorer fra Norge, gjort av tysk politi. Foto: Securmark
UT AV LANDET: Beslag av motorer fra Norge, gjort av tysk politi. Foto: Securmark
 
Sikkerhetssjekken:
1. Planlegg hvor – og hvordan – du ønsker å låse båt og motor. Unngå å låse båten i baugkroken da denne er lett å klippe.
2. Sjekk at wire/kjetting og lås er i god stand. Bruk FG-godkjente produkter. Disse får du kjøpt de fleste steder du kjøper båtutstyr.
3. Ta bilder av båt og motor, fra ulike vinkler, utvendig og innvendig. Bildene er svært nyttig ved eventuell anmeldelse og etterlysning av båten. Vi anbefaler å ta nye bilder før hver sesong. Det er ofte enklere å ta gode bilder før båten sjøsettes.
4. Hvis du har mulighet: Velg en båtplass hvor det er organisert vakthold.
5. Merk båt og motor med FG-godkjent tyverimerkingssystem.
6. Advarselsmerker på båt og motor har stor preventiv effekt. Bytt ut slitte merker.
7. Gjør en vurdering av hva slags utstyr du har liggende i båten og hva du tar med deg hjem. Unngå å oppbevare kostbart og lett omsettelig utstyr synlig i båten.
8. Har du gjort oppgraderinger på båten i løpet av vinteren? Sjekk forsikringene dine og sørg for at også oppgraderingene dekkes.
9. Ha jevnlig tilsyn med båt for sjekk av låser og fortøyninger.
10. Pass på nabobåten også! Mange tyverier kan unngås ved at alle i båthavna er oppmerksomme og følger med. Flere båthavner har god erfaring med å innføre tyverihemmende tiltak. Sjekk med din båthavn.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

VOLVO-MOTORER: De skal fortsatt hete 7 og være verdens største utenbordsmotorer, men nå er Volvo Penta hovedeier.
Volvo Penta har blitt hovedaksjonær i amerikanske Seven Marine som produserer verdens kraftigste utenbordsmotorer.
SKROGVASK: Med børster under båten rengjør denne maskinen båten raskt og effektivt.
Nå er det slutt på tidkrevende båtpuss og bruk av bunnstoff full av giftige tungmetaller. Nå kan båteierne i Asker gjøre båtvasken unna på 15 minutter, og det mens båten ligger i vannet!
SANK: Seilbåter mest utsatt for grunnstøting, viser TØI-rapport. Foto: Foto: 330 SKVADRONEN/NTB/SCANPIX
Seilbåter går oftere på skjær, men raske motorbåter er mer utsatt for alvorlige ulykker, viser en fersk rapport fra Trafikkøkonomisk Institutt. Den forteller også at navigasjonsutstyr øker risikoen for uhell.
I helgen er det klart for årets bryggemarked på Holmen Slipp i Asker. Karline Zogbaum og daglig leder på slippen, Gretha Zogbaum ønsker velkommen.
I morgen er det igjen klart for bryggemarked på Holmen Slipp i Asker, for sjette år på rad.
SOSIAL: I Bavaria E34 er skipperen godt integrert med sine passasjerer.
Bavaria har utviklet en ny modell i sin E-serie. Denne gang en 34-foter som utmerker seg med imponerende plassutnyttelse.
TREKKER SEG UT: Henrik Solli trekker seg fra videre samarbeid med broren Pål i Goldfish.
Sollie-brødrene har bestemt seg for å avslutte et 20 år langt samarbeid Etter en intens diskusjon vil Henrik Sollie fratre sin stilling som markedssjef. Han forlater også styret og overfører aksjeposten sin til broren Pål, som nå vil eie hele selskapet alene.
TETT I TETT: Seilbåter tett i tett i Tønsberg i dag (Foto:Amund Rich.Løken).
Trolig har det aldri vært flere båter samlet i kanalen i Tønsberg. Færderseilasen har Tønsberg som endehavn. Det er et båteventyr uten like. Denne gangen er det seilbåtene som dominerer.
Suzuki har akkurat lansert sin største båtmotor noensinne, en 350 hesters V6 – med doble propeller.