Nå går organiserte tyveribander etter undervannshuset

Pass på båt og motor - Arne Voll_kommunikasjonssjef i Gjensidige..jpg

PASS PÅ: Bandene er igjen ute etter utenbordsmotoren din. Akkurat nå er spesielt undervannshuset attraktivt, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
PASS PÅ: Bandene er igjen ute etter utenbordsmotoren din. Akkurat nå er spesielt undervannshuset attraktivt, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.

Nå går organiserte tyveribander etter undervannshuset

Gjensidige forsikring advarer om fare for tyverier av undervannshus på utenbordsmotorer. Flere er stjålet den siste tiden. Selskapet mener kan være en ny trend blant kriminelle.

- De siste månedene har vi fått flere meldinger om at den nedre del av påhengsmotorene er fjernet. Disse har ofte en verdi på flere titalls tusen kroner og er lette å stjele og omsette, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
Bandene herjer igjen
Igjen er det internasjonale organioserte bander som er i søkelyset. På denne tiden av året er tyveri av utenbordsmotorer omfattende og et stort problem både for båtiere, forsikringsselskap, Sekurmark og politioet. I mange tilfeller er det mobile kriminelle som opererer i flere områder samtidig.
Store verdier
Det er store verdier som forsvinner fra havnene. Tall fra Finans Norge viser at forsikringsbransjen utbetalte 60 millioner kroner etter melding om 1400 tyverier av eller fra båt det siste året. Ca. 25 prosent av dette var båtmotorer som forsvant. Gjennomsnittserstatningen er på over 40.000 kroner.
- Vi ser at tyveriraidene går i bølger og at det ofte er organisert. Flere motorer kan forsvinne fra en havn, og noen dager senere skjer det samme i nærliggende båthavner, sier Voll.
Litt oppgitt
Voll er likevel mest oppgitt over hvor dårlig sikret mange av disse båtene er.
- Mens de fleste av oss låser døren til bilen, ligger ofte båter med kostbare motorer til flere hundre tusen kroner – nærmest usikret ved brygga, sier han.

De beste rådene 
Gjensidige gir skadeforebyggende råd. Disse harmonerer med en ti-punks sjekkliste som Securmark har utarbeidet.

UT AV LANDET: Beslag av motorer fra Norge, gjort av tysk politi. Foto: Securmark
UT AV LANDET: Beslag av motorer fra Norge, gjort av tysk politi. Foto: Securmark
 
Sikkerhetssjekken:
1. Planlegg hvor – og hvordan – du ønsker å låse båt og motor. Unngå å låse båten i baugkroken da denne er lett å klippe.
2. Sjekk at wire/kjetting og lås er i god stand. Bruk FG-godkjente produkter. Disse får du kjøpt de fleste steder du kjøper båtutstyr.
3. Ta bilder av båt og motor, fra ulike vinkler, utvendig og innvendig. Bildene er svært nyttig ved eventuell anmeldelse og etterlysning av båten. Vi anbefaler å ta nye bilder før hver sesong. Det er ofte enklere å ta gode bilder før båten sjøsettes.
4. Hvis du har mulighet: Velg en båtplass hvor det er organisert vakthold.
5. Merk båt og motor med FG-godkjent tyverimerkingssystem.
6. Advarselsmerker på båt og motor har stor preventiv effekt. Bytt ut slitte merker.
7. Gjør en vurdering av hva slags utstyr du har liggende i båten og hva du tar med deg hjem. Unngå å oppbevare kostbart og lett omsettelig utstyr synlig i båten.
8. Har du gjort oppgraderinger på båten i løpet av vinteren? Sjekk forsikringene dine og sørg for at også oppgraderingene dekkes.
9. Ha jevnlig tilsyn med båt for sjekk av låser og fortøyninger.
10. Pass på nabobåten også! Mange tyverier kan unngås ved at alle i båthavna er oppmerksomme og følger med. Flere båthavner har god erfaring med å innføre tyverihemmende tiltak. Sjekk med din båthavn.

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FOTO: THIERRY AMELLER PHOTOGRAPHY KLEVEN
Facebook-gründer Mark Zuckerberg skal ha kjøpt en av «Ulysses» yachtene, som er bygd av Kleven-verftet i Norge.
Alukin C 950
Når får vi se den første aluminiumsbåten med Nimbus-merket på? Nimbus har nemlig gått inn som deleier i den Norrtäljebaserte aluminiumsbyggeren, Alukin. I første omgang blir båtene inkludert i Nimbus båtserie.
Studenter har laget varianten av kamuflasjen fra første verdenskrig.
Princess flesker til med solid selvskryt om «hemmeligheten» og mener selv den nye modellen bringer raske båter opp på et nytt nivå. Selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet, er det mange som mener.
Dette er «Wawe Boat 444» med vannscoooteren «docket» i posisjon akterut.
Man tager en "Wawe Boat 444", monterer en vannscooter akterut, og vips; du har en potensiell 50-knoper.
Systemet som nå er under Navico-paraplyen. (Foto: Lars Åke Redeén)
Elektronikkselskapet Navico (Simrad, Lowrance, B&G) har kjøpt Yacht Defined Sweden AB og HOC Yachts AB. Dermed åpnes verdensmarkedet for de to meget ekspansive svenske selskapene som ble etablert i 2016 og 2014.
LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).
Tohatsu innleder det nye året med tre nye utenbordsmotorer. I følge produsenten er nyhetene markedets letteste 4-taktere, MFS9,9E Sport, MFS15E og MFS20E, med batterifri elektronisk innsprøytning (EFI).
Nimbus Weekender 9 (W9) er den første modellen i en serie på ni fra den svenske båtbyggeren. Etter reorganiseringen aner vi konturene av at det satses bevisst på den moderne motorbåtbrukeren.
Ikke før har XO lansert «DFNDR» (på Land Rover-språket «Defender»), så er de klare me den Explorer. Lanseringen er på Düsseldorfmessen, som nå er nummer en messen i Europa.