Morsom, enkel og lettstelt

AMT150_R.jpg

AMT 150 R er en enkel og letthåndterlig båt. Med Honda BF40 er du sikret behagelig støynivå. I dorgefart er den stille som ei mus. FOTO: Amund R. Løken
AMT 150 R er en enkel og letthåndterlig båt. Med Honda BF40 er du sikret behagelig støynivå. I dorgefart er den stille som ei mus. FOTO: Amund R. Løken

Morsom, enkel og lettstelt

AMT 150 R gjør båtholdet enkelt. Den lille finnen har ingen fancy detaljer som krever omsorg utover normalt vedlikehold. Bli med på testtur.

Se bildeserie i bunnen av artikkelen..
Med 150R har finske AMT skapt seg en innstegsmodell i sortimentet sitt, som består av 10 modeller mellom 15 og 22 fot. Nytt for sesongen er en ny modell i begge ender av skalaen. 150 R er altså ny innstegsmodell, mens den romslige daycruiseren 230 DC er verftets nye flaggskip.

Fin for fraktLengst forut har båten en bøyle som er bekvem å gripe fast i ved ombordstigning. Et stort låsbart stuverom lengst forut funker fint til å stuve vekk fendere og tauverk. Båten har mye åpent dørksareal, noe som gjør båten til en topp liten landstedsbåt, ettersom frakt av bagasje ofte er en av hovedoppgavene til en slik båt. Kun to personer har plass i sittebrønnen forut. En smal person sitter greit i forkant av konsollen, og en får plass i trinnet opp til ripa. På akterbenken er det rom til ytterligere tre personer, med styrmann lengst styrbord bak vindskjermen.

Førerplass Vindskjermen har en meget god ramme i rustfritt stål. Denne er designet for å være beleilig å holde tak i om du vil reise deg til stående kjørestilling. Ratt og spak faller lett i hendene, men ryggstø får du ikke med mindre du måler 190 cm på strømpelesten, eller har armene til sjimpansen Julius. Dette er det uunngåelige kompromisset i småbåter der man styrer fra akterbenken. Plusset med å sette konsollen langt fra akterbenken er det gir bra stående kjørestilling, og ikke blir for trangt for de lengste av oss. Minuset er dårligere kjørestilling for de minste. Vi gir pluss for 12-voltsuttaket og fin plasseringen av dødmannsknapp.

LEKEN: AMT 150R er morsom å kjøre. Toppfarta er 27 knop med 40 hk.

Sjøegenskaper Den sidestilte konsollen gjør at båten får noe slagside om man er alene ombord. Men det er bare til man har passert en bitteliten planingsterskel på vei opp til toppfarten på drøyt 27 knop. Vel oppe i planingsfart retter båten seg eksemplarisk opp, og går stødig og rett. I kraftig sving suger propellen luft fra overflaten, og kavitasjonsplata klarer ikke å hindre ventilering, som igjen fører til at propellen mister grepet, og båten faller ut av plan. At den støysvake Hondaen allerede stod i øverste hull innebærer at den ikke kan senkes ytterligere uten å bygge om akterspeilet. Større propell hjelper ikke, men en Honda "Mickey" stålpropell (2100 kr) og folkelig kjøring vil eliminere problemet.

Foruten ventileringen er båten livlig og morsom å kjøre. Den slår lite i motsjø og skroget går effektivt i vannet.

Lite stuverom - men mye stuveplassI sittebenken har man plass til litt småting ved siden av bensintanken, som står i senter av båten. Batteriet er plassert i eget rom på babord side. Det er ingen overflod av stuverom i 150 R, men kompromissene blir ofte tallrike i små båter. Til gjengjeld har man mye åpent dekksareal. Ønsker du en svært lettstelt "altmuligbåt" velger du AMT. Vil du ha en lekrere og mer komfortabel småbåt for litt lengre turer legger man du til en halvmeters lengde - og drøyt 30 000 kroner og går for Uttern S49.

 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

4.50

Bredde (meter): 

1.95

Dyptgående (meter): 

0.45

V-bunn (grader): 

18.00

Vekt (kg): 

350

Drivstoff (liter): 

25

Max. antall personer: 

5

Motoreffekt fra (hk): 

30.00

Motoreffekt til (hk): 

50.00

Motor testbåt: 

Honda BF40 lang

- Sylindervolum: 

808 ccm

- Antall synlindre: 

3

- Effekt (hk): 

40.00

- Effekt (kw): 

29.80

Toppfart i test (knop): 

27.10

Pris fra (kr): 

135 990,-

Pris testbåt (kr): 

147 990,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

I 1999 kjørte Frode Sundsdal inn til en vanvittig fartsrekord i det tradisjonelle fjordløpet i Tvedestrand. En rundetid på 3,13 virker uslåelig. Flere har forsøkt siden, men ingen har vært i nærheten. Nå har Frode gjort et nytt forsøk.
Årlig stjeles det båter og båtmotorer for over 100 millioner kroner fra norske båthavner. Tyvene lager nye skrognummer, omlakkerer båtene og forsøker å fjerne alle spor. På denne båten glemte de et ørlite micromerke.
REKORD: Med varmen kom også kjøpelysten på båt, melder bransjeorganisasjonen Norboat. Foto: Amund Rich.Løken
Båtsalget i Norge har eksplodert takket være den varmeste maimåned på 100 år. – Det har nok aldri blitt solgt flere båter på én måned i Norge noen gang, sier bransjesjef.
GODT SALG: Den norske Bavaria-importøren Lars-Erik Solvang selger godt med båter mens jakten på nye eiere i Tyskland fortsetter. (Foto: Amund Rich. Løken).
Samtidig som jakten på ny langsiktig eier pågår, melder Bavaria at produksjonen av fritidsbåter i Giebelstadt går for fullt. I en pressemelding i dag bekreftes det at 30 båter har forlatt produksjonshallene på vei til kunder verden over i løpet av de siste to ukene. Alle 600 ansatte er i full jobb.
Elegant løsning med innbygde påhengene.
Delvis innbygde påhengere er utgangspunktet for de nye «Neo»-modellene til Greenline, som fortsetter sin linje med å utvikle miljøvennlige motorbåter. Denne gangen med den elegante skapningen «NEO».
Neste års London Boat Show er avlyst. Messa skulle ha gått fra 9. til 13. januar , men er altså avlyst. Ifølge arrangørene på grunn av «for lav interesse fra utstillere på grunn av misnøye med messa i alminnelighet, varighet og plassering».
Vask og fjerning av ruskjell og groe på den oppblåsbare, er enklere enn du tror. Vi har brukt «kjøkkenbenkverktøy» og vaskemiddelet og polermiddelet fra Blue Marine i 11 år, og Achillesen er like fin.
Yamaha tar igjen ledelsen i antall hestekrefter blant storprodusentene av påhengere. Med en ny 5,6 liters V-åtter på 425 hk i den største utførelsen, setter produsenten en ny standard.