Morsom, enkel og lettstelt

AMT150_R.jpg

AMT 150 R er en enkel og letthåndterlig båt. Med Honda BF40 er du sikret behagelig støynivå. I dorgefart er den stille som ei mus. FOTO: Amund R. Løken
AMT 150 R er en enkel og letthåndterlig båt. Med Honda BF40 er du sikret behagelig støynivå. I dorgefart er den stille som ei mus. FOTO: Amund R. Løken

Morsom, enkel og lettstelt

AMT 150 R gjør båtholdet enkelt. Den lille finnen har ingen fancy detaljer som krever omsorg utover normalt vedlikehold. Bli med på testtur.

Se bildeserie i bunnen av artikkelen..
Med 150R har finske AMT skapt seg en innstegsmodell i sortimentet sitt, som består av 10 modeller mellom 15 og 22 fot. Nytt for sesongen er en ny modell i begge ender av skalaen. 150 R er altså ny innstegsmodell, mens den romslige daycruiseren 230 DC er verftets nye flaggskip.

Fin for fraktLengst forut har båten en bøyle som er bekvem å gripe fast i ved ombordstigning. Et stort låsbart stuverom lengst forut funker fint til å stuve vekk fendere og tauverk. Båten har mye åpent dørksareal, noe som gjør båten til en topp liten landstedsbåt, ettersom frakt av bagasje ofte er en av hovedoppgavene til en slik båt. Kun to personer har plass i sittebrønnen forut. En smal person sitter greit i forkant av konsollen, og en får plass i trinnet opp til ripa. På akterbenken er det rom til ytterligere tre personer, med styrmann lengst styrbord bak vindskjermen.

Førerplass Vindskjermen har en meget god ramme i rustfritt stål. Denne er designet for å være beleilig å holde tak i om du vil reise deg til stående kjørestilling. Ratt og spak faller lett i hendene, men ryggstø får du ikke med mindre du måler 190 cm på strømpelesten, eller har armene til sjimpansen Julius. Dette er det uunngåelige kompromisset i småbåter der man styrer fra akterbenken. Plusset med å sette konsollen langt fra akterbenken er det gir bra stående kjørestilling, og ikke blir for trangt for de lengste av oss. Minuset er dårligere kjørestilling for de minste. Vi gir pluss for 12-voltsuttaket og fin plasseringen av dødmannsknapp.

LEKEN: AMT 150R er morsom å kjøre. Toppfarta er 27 knop med 40 hk.

Sjøegenskaper Den sidestilte konsollen gjør at båten får noe slagside om man er alene ombord. Men det er bare til man har passert en bitteliten planingsterskel på vei opp til toppfarten på drøyt 27 knop. Vel oppe i planingsfart retter båten seg eksemplarisk opp, og går stødig og rett. I kraftig sving suger propellen luft fra overflaten, og kavitasjonsplata klarer ikke å hindre ventilering, som igjen fører til at propellen mister grepet, og båten faller ut av plan. At den støysvake Hondaen allerede stod i øverste hull innebærer at den ikke kan senkes ytterligere uten å bygge om akterspeilet. Større propell hjelper ikke, men en Honda "Mickey" stålpropell (2100 kr) og folkelig kjøring vil eliminere problemet.

Foruten ventileringen er båten livlig og morsom å kjøre. Den slår lite i motsjø og skroget går effektivt i vannet.

Lite stuverom - men mye stuveplassI sittebenken har man plass til litt småting ved siden av bensintanken, som står i senter av båten. Batteriet er plassert i eget rom på babord side. Det er ingen overflod av stuverom i 150 R, men kompromissene blir ofte tallrike i små båter. Til gjengjeld har man mye åpent dekksareal. Ønsker du en svært lettstelt "altmuligbåt" velger du AMT. Vil du ha en lekrere og mer komfortabel småbåt for litt lengre turer legger man du til en halvmeters lengde - og drøyt 30 000 kroner og går for Uttern S49.

 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

4.50

Bredde (meter): 

1.95

Dyptgående (meter): 

0.45

V-bunn (grader): 

18.00

Vekt (kg): 

350

Drivstoff (liter): 

25

Max. antall personer: 

5

Motoreffekt fra (hk): 

30.00

Motoreffekt til (hk): 

50.00

Motor testbåt: 

Honda BF40 lang

- Sylindervolum: 

808 ccm

- Antall synlindre: 

3

- Effekt (hk): 

40.00

- Effekt (kw): 

29.80

Toppfart i test (knop): 

27.10

Pris fra (kr): 

135 990,-

Pris testbåt (kr): 

147 990,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

FOTO: THIERRY AMELLER PHOTOGRAPHY KLEVEN
Facebook-gründer Mark Zuckerberg skal ha kjøpt en av «Ulysses» yachtene, som er bygd av Kleven-verftet i Norge.
Alukin C 950
Når får vi se den første aluminiumsbåten med Nimbus-merket på? Nimbus har nemlig gått inn som deleier i den Norrtäljebaserte aluminiumsbyggeren, Alukin. I første omgang blir båtene inkludert i Nimbus båtserie.
Studenter har laget varianten av kamuflasjen fra første verdenskrig.
Princess flesker til med solid selvskryt om «hemmeligheten» og mener selv den nye modellen bringer raske båter opp på et nytt nivå. Selvskryt skal man lytte til, for det kommer fra hjertet, er det mange som mener.
Dette er «Wawe Boat 444» med vannscoooteren «docket» i posisjon akterut.
Man tager en "Wawe Boat 444", monterer en vannscooter akterut, og vips; du har en potensiell 50-knoper.
Systemet som nå er under Navico-paraplyen. (Foto: Lars Åke Redeén)
Elektronikkselskapet Navico (Simrad, Lowrance, B&G) har kjøpt Yacht Defined Sweden AB og HOC Yachts AB. Dermed åpnes verdensmarkedet for de to meget ekspansive svenske selskapene som ble etablert i 2016 og 2014.
LETTE: Tohatsu lanserer en serie moderne, lette 4-taktere med batterifri elektronisk insprøytning (EFI).
Tohatsu innleder det nye året med tre nye utenbordsmotorer. I følge produsenten er nyhetene markedets letteste 4-taktere, MFS9,9E Sport, MFS15E og MFS20E, med batterifri elektronisk innsprøytning (EFI).
Nimbus Weekender 9 (W9) er den første modellen i en serie på ni fra den svenske båtbyggeren. Etter reorganiseringen aner vi konturene av at det satses bevisst på den moderne motorbåtbrukeren.
Ikke før har XO lansert «DFNDR» (på Land Rover-språket «Defender»), så er de klare me den Explorer. Lanseringen er på Düsseldorfmessen, som nå er nummer en messen i Europa.