Morsom, enkel og lettstelt

AMT150_R.jpg

AMT 150 R er en enkel og letthåndterlig båt. Med Honda BF40 er du sikret behagelig støynivå. I dorgefart er den stille som ei mus. FOTO: Amund R. Løken
AMT 150 R er en enkel og letthåndterlig båt. Med Honda BF40 er du sikret behagelig støynivå. I dorgefart er den stille som ei mus. FOTO: Amund R. Løken

Morsom, enkel og lettstelt

AMT 150 R gjør båtholdet enkelt. Den lille finnen har ingen fancy detaljer som krever omsorg utover normalt vedlikehold. Bli med på testtur.

Se bildeserie i bunnen av artikkelen..
Med 150R har finske AMT skapt seg en innstegsmodell i sortimentet sitt, som består av 10 modeller mellom 15 og 22 fot. Nytt for sesongen er en ny modell i begge ender av skalaen. 150 R er altså ny innstegsmodell, mens den romslige daycruiseren 230 DC er verftets nye flaggskip.

Fin for fraktLengst forut har båten en bøyle som er bekvem å gripe fast i ved ombordstigning. Et stort låsbart stuverom lengst forut funker fint til å stuve vekk fendere og tauverk. Båten har mye åpent dørksareal, noe som gjør båten til en topp liten landstedsbåt, ettersom frakt av bagasje ofte er en av hovedoppgavene til en slik båt. Kun to personer har plass i sittebrønnen forut. En smal person sitter greit i forkant av konsollen, og en får plass i trinnet opp til ripa. På akterbenken er det rom til ytterligere tre personer, med styrmann lengst styrbord bak vindskjermen.

Førerplass Vindskjermen har en meget god ramme i rustfritt stål. Denne er designet for å være beleilig å holde tak i om du vil reise deg til stående kjørestilling. Ratt og spak faller lett i hendene, men ryggstø får du ikke med mindre du måler 190 cm på strømpelesten, eller har armene til sjimpansen Julius. Dette er det uunngåelige kompromisset i småbåter der man styrer fra akterbenken. Plusset med å sette konsollen langt fra akterbenken er det gir bra stående kjørestilling, og ikke blir for trangt for de lengste av oss. Minuset er dårligere kjørestilling for de minste. Vi gir pluss for 12-voltsuttaket og fin plasseringen av dødmannsknapp.

LEKEN: AMT 150R er morsom å kjøre. Toppfarta er 27 knop med 40 hk.

Sjøegenskaper Den sidestilte konsollen gjør at båten får noe slagside om man er alene ombord. Men det er bare til man har passert en bitteliten planingsterskel på vei opp til toppfarten på drøyt 27 knop. Vel oppe i planingsfart retter båten seg eksemplarisk opp, og går stødig og rett. I kraftig sving suger propellen luft fra overflaten, og kavitasjonsplata klarer ikke å hindre ventilering, som igjen fører til at propellen mister grepet, og båten faller ut av plan. At den støysvake Hondaen allerede stod i øverste hull innebærer at den ikke kan senkes ytterligere uten å bygge om akterspeilet. Større propell hjelper ikke, men en Honda "Mickey" stålpropell (2100 kr) og folkelig kjøring vil eliminere problemet.

Foruten ventileringen er båten livlig og morsom å kjøre. Den slår lite i motsjø og skroget går effektivt i vannet.

Lite stuverom - men mye stuveplassI sittebenken har man plass til litt småting ved siden av bensintanken, som står i senter av båten. Batteriet er plassert i eget rom på babord side. Det er ingen overflod av stuverom i 150 R, men kompromissene blir ofte tallrike i små båter. Til gjengjeld har man mye åpent dekksareal. Ønsker du en svært lettstelt "altmuligbåt" velger du AMT. Vil du ha en lekrere og mer komfortabel småbåt for litt lengre turer legger man du til en halvmeters lengde - og drøyt 30 000 kroner og går for Uttern S49.

 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

4.50

Bredde (meter): 

1.95

Dyptgående (meter): 

0.45

V-bunn (grader): 

18.00

Vekt (kg): 

350

Drivstoff (liter): 

25

Max. antall personer: 

5

Motoreffekt fra (hk): 

30.00

Motoreffekt til (hk): 

50.00

Motor testbåt: 

Honda BF40 lang

- Sylindervolum: 

808 ccm

- Antall synlindre: 

3

- Effekt (hk): 

40.00

- Effekt (kw): 

29.80

Toppfart i test (knop): 

27.10

Pris fra (kr): 

135 990,-

Pris testbåt (kr): 

147 990,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

Sjøfartsdirektør Olav Akselsen tar til orde for en nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker på den nasjonale fritidsbåtkonferansen i Haugesund i dag. Foto: Torbein Kvil Gamst/Sjøfartsdirektoratet
325 personer har mistet livet i forbindelse med bruk av fritidsfartøy de siste ti årene. Nå ønsker sjøfartsdirektøren politisk drahjelp for å få på plass en nasjonal handlingsplan etter modell av nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet.
Den nye undersøkelsen viser en gledelig utvikling av vestbruk.
I dag starter Fritidsbåtkonferansen i Haugesund. Der skal blant annet en helt ny båtlivsundersøkelse presenteres.
Mye søppel krever forenede krefter. Fjorden skjuler ikke bare søppel på mikronivå, men også mye i tungsvektsklassen. Da er det bra at frivillig innsats, kombinert med penger og innsats både fra det offentlige og det private gjøres om til praktisk miljøforbedring.
FIN MESSE: Nærmere 50 båter var utstilt på Stavanger Båtmesse sist helg.
Stavanger Båtmesse ble en happening i Stavanger sentrum og et utstillingsvindu for båtbransjen i Rogaland. Etter flere års fravær er messen tilbake. I helgen var nærmere 75 båter fra 35 utstillere på plass langs kaiene i Børevigå rett ved Oljemuseet.
Tapen er super til å bunte opplagsstativet.
Noen lure tips, blir man aldri lei av å skrive om, - selv om man står i fare for å gjenta seg selv. Tapen som ikke setter spor er super å ha ombord.
 ULOGISK: Det er helt ulogisk å betale avgift for slitasje på vei når man ikke bruker veien, sier finanspolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad.
Fremskrittspartiets stortingsgruppe har sendt innspill til regjeringen om å fjerne veibruksavgiften på båtbensin. FrPs finansfraksjon på Stortinget mener veiavgiften på båtbensin er uten begrunnelse, og vi mener derfor at avgiften må fjernes.
ÅRETS GJESTEHAVN: Arendals nye gjestehavn gikk til topps i Båtmagasinets kåring.
Det var Arendal som stakk av med seieren i Båtmagasinets kåring av Årets gjestehavn 2017. Avstemmingen blant leserne ga Arendal en klar seier, med Rosendal som en god nummer to.
Garmin lanserer nå Ultra High-Definition scanning ekkolodd, med ny teknologi som ifølge dem, gir fantastiske bilder av bunnstruktur og fisk under og rundt båten ned til 60 meter.