Morsom, enkel og lettstelt

AMT150_R.jpg

AMT 150 R er en enkel og letthåndterlig båt. Med Honda BF40 er du sikret behagelig støynivå. I dorgefart er den stille som ei mus. FOTO: Amund R. Løken
AMT 150 R er en enkel og letthåndterlig båt. Med Honda BF40 er du sikret behagelig støynivå. I dorgefart er den stille som ei mus. FOTO: Amund R. Løken

Morsom, enkel og lettstelt

AMT 150 R gjør båtholdet enkelt. Den lille finnen har ingen fancy detaljer som krever omsorg utover normalt vedlikehold. Bli med på testtur.

Se bildeserie i bunnen av artikkelen..
Med 150R har finske AMT skapt seg en innstegsmodell i sortimentet sitt, som består av 10 modeller mellom 15 og 22 fot. Nytt for sesongen er en ny modell i begge ender av skalaen. 150 R er altså ny innstegsmodell, mens den romslige daycruiseren 230 DC er verftets nye flaggskip.

Fin for fraktLengst forut har båten en bøyle som er bekvem å gripe fast i ved ombordstigning. Et stort låsbart stuverom lengst forut funker fint til å stuve vekk fendere og tauverk. Båten har mye åpent dørksareal, noe som gjør båten til en topp liten landstedsbåt, ettersom frakt av bagasje ofte er en av hovedoppgavene til en slik båt. Kun to personer har plass i sittebrønnen forut. En smal person sitter greit i forkant av konsollen, og en får plass i trinnet opp til ripa. På akterbenken er det rom til ytterligere tre personer, med styrmann lengst styrbord bak vindskjermen.

Førerplass Vindskjermen har en meget god ramme i rustfritt stål. Denne er designet for å være beleilig å holde tak i om du vil reise deg til stående kjørestilling. Ratt og spak faller lett i hendene, men ryggstø får du ikke med mindre du måler 190 cm på strømpelesten, eller har armene til sjimpansen Julius. Dette er det uunngåelige kompromisset i småbåter der man styrer fra akterbenken. Plusset med å sette konsollen langt fra akterbenken er det gir bra stående kjørestilling, og ikke blir for trangt for de lengste av oss. Minuset er dårligere kjørestilling for de minste. Vi gir pluss for 12-voltsuttaket og fin plasseringen av dødmannsknapp.

LEKEN: AMT 150R er morsom å kjøre. Toppfarta er 27 knop med 40 hk.

Sjøegenskaper Den sidestilte konsollen gjør at båten får noe slagside om man er alene ombord. Men det er bare til man har passert en bitteliten planingsterskel på vei opp til toppfarten på drøyt 27 knop. Vel oppe i planingsfart retter båten seg eksemplarisk opp, og går stødig og rett. I kraftig sving suger propellen luft fra overflaten, og kavitasjonsplata klarer ikke å hindre ventilering, som igjen fører til at propellen mister grepet, og båten faller ut av plan. At den støysvake Hondaen allerede stod i øverste hull innebærer at den ikke kan senkes ytterligere uten å bygge om akterspeilet. Større propell hjelper ikke, men en Honda "Mickey" stålpropell (2100 kr) og folkelig kjøring vil eliminere problemet.

Foruten ventileringen er båten livlig og morsom å kjøre. Den slår lite i motsjø og skroget går effektivt i vannet.

Lite stuverom - men mye stuveplassI sittebenken har man plass til litt småting ved siden av bensintanken, som står i senter av båten. Batteriet er plassert i eget rom på babord side. Det er ingen overflod av stuverom i 150 R, men kompromissene blir ofte tallrike i små båter. Til gjengjeld har man mye åpent dekksareal. Ønsker du en svært lettstelt "altmuligbåt" velger du AMT. Vil du ha en lekrere og mer komfortabel småbåt for litt lengre turer legger man du til en halvmeters lengde - og drøyt 30 000 kroner og går for Uttern S49.

 

Fakta

CE-kategori: 

C

Produksjonsland: 

Finland

Lengde (meter): 

4.50

Bredde (meter): 

1.95

Dyptgående (meter): 

0.45

V-bunn (grader): 

18.00

Vekt (kg): 

350

Drivstoff (liter): 

25

Max. antall personer: 

5

Motoreffekt fra (hk): 

30.00

Motoreffekt til (hk): 

50.00

Motor testbåt: 

Honda BF40 lang

- Sylindervolum: 

808 ccm

- Antall synlindre: 

3

- Effekt (hk): 

40.00

- Effekt (kw): 

29.80

Toppfart i test (knop): 

27.10

Pris fra (kr): 

135 990,-

Pris testbåt (kr): 

147 990,-

Opplysninger: 

www.kellox.no

Stikkord: 

De siste sakene på Båtmagasinet: 

DE STERKE MERKEVARENE Båtliv og Båtmagasinet slår seg sammen. Her redaksjonssjef Jørn Finsrud (t.v.) redaktør Atle Knutsen og ansvarlig redaktør Ole Henrik Nissen-Lie.
Norsk Maritimt Forlag AS har kjøpt Båtmagasinet fra Aller Media og slår det sammen med Båtliv.
Endre Solvang i KNBF er lang med alvorstynget enn hva dette bildet viser. KNBFs søknad om momsrefusjon på vegne av båtforeningene er avslått.
Vi oppfyller kriteriene til momsrefusjon. Derfor stiller vi oss uforstående til avslaget og er svært skuffet, sier generalskretær Endre Solvang i KNBF. Dersom KNBFs klage ikke fører frem vil norske båtforeninger få 12 millioner færre kroner å rutte med kommende år.
VIL KLAGE: Cecilie Klem i KNBF sier arbeidet med å klage på vedtaket allerede er i gang. Generalsekretær Endre Solvang har ikke vært tilgjengelig for kommentar.
Kulturdepartementet har avslått KNBFs søknad om momskompensasjon på over 12 millioner kroner.
OPPLEVELSE: Snekkeskipper Roy Olsen står til rors i sin Polar 770 i det de passerer Eiffeltårnet i Paris. Foto: Privat.
Husker du pensjonistparet som dro ut fra Tjøme i en Polar 770 med Paris som mål? Etter mange etapper på Europas vannveier er de endelig fremme.
SAMMEN: Loxkel med Tohatsu slår seg sammen med Kellox og Honda.
Selskapene AS Kellox og Loxkel AS slår seg sammen til ett selskap.
ASKELADDEN P92 SUV er på plass på "Båter i sjøen".
Askeladden lanserer den lukkede styrhusbåten P92 SUV, og slår med det sammen to ulike målgrupper i én og samme båt. Du kan se den på «Båter i sjøen». Se bildene og les mer på www.batmagasinet.no.
Over 300 store og små båter ligger til kai på Aker Brygge. Noen er kuriøse. Andre store og dyre. Noen har verdenspremiere. – og noen har vi sett før. Allerede første dag melder flere importører og forhandlere om godt salg.
VERDENSPREMIERE: Sunseeker lanserer sin nye Hawk 38 på "Båter i Sjøen".
På Skandinavias største flytende båtmesse på Aker Brygge har det aldri vært utstilt så mange store eksklusive båter som i år. Luksusprodusenten Sunseeker dropper Cannes Yachting Festival og legger premieren på sin nyhet Hawk 38 sin til Båter i Sjøen i Oslo som åpner torsdag.